Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Producera mallar till prisskyltar i Publisher

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag blir knäpp...
Har fått i uppgift att skapa några prisskylts mallar, nu kommer det bästa, i MS Publisher. Jag är inte vän med office-programmen...
Och jag har ingen aning om hur jag ska få rätt på det hela.
Det värsta är att de som kommer sitta och göra skyltarna sen (i butikerna) har ingen känsla för att behålla det snyggt rent layoutmässigt. Kan ju inte ens låsa objektens position. Har t.ex. en bakrund som är vit till hälften, för att bilderna de kommer att använda lär ju inte vara frilagda.
Är det någon som har något tips på hur jag ska lösa detta på bästa och mest idiotsäkra sätt?

/Cicci

Apropå din rubrik på tråden - vad har InDesign med frågan att göra?

Om du nu måste göra uppdraget i Publisher, så hör väl frågan snarare hemma i Microsoft- än i Adobe-forumet.

Men eftersom Publisher är ett Windows-program, och detta är ett Mac-forum, så är den placeringen inte heller bra... kanske "Grafisk produktion" skulle funka bäst.

Men om du utvecklar hur frågan är kopplad till InDesign (vilket jag inte förstår just nu), så kan vi nog hitta bästa placeringen för tråden.

/Mod

Sorry, det är ju inte så lätt att hitta den "perfekta placeringen" i forum. Kanske la jag det i Indesign för att det är det programmet jag brukar jobba med och tänkte om andra varit i samma sits kunde kanske hitta min fråga lättare om jag placerade den under den kategorin som de flesta faktiskt föredrar inom det grafiska!
(hittade ingen grafisk-kategori , var kanske lite för ivrig för att leta längre!)

Det där blev lite snurrigt men jag tror du kanske förstår slutpoängen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 09:52

Mitt förslag är att skapa en pdf i indesign så som du vill ha den, sen skicka den till någon som gör mallen? - då förslagsvis någon som kan publisher?

Kanske Richard Rönnbäck kan lite om publisher, det är inte direkt det vanligaste layoutprogrammet.
Sorry om jag låter dry, det är inte min mening, jag menar bara att det måste finnas någon originalbyrå som är vassa på publisher?

/Tangen

tror inte någon originalbyrå sysslar med de, ursäkta uttrycket, skitprogrammen...
Och tyvärr så anser chefen att jag ska göra detta (då det kostar pengar på annat sätt, och pengar är man vääääldigt sparsam med)
Jag fixar det med adobes program men jag fixar inte MS. Låter dumt men kanske är det för att man bara inte vill sätta sig in i dom!
Får väl hoppas på fler tips!
Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 10:13

Då är det nog bara att läsa manualen

– Jag önskar att jag kunde hjälpa dig, men jag har verkligen ingen aning.

/Tangen

Tråden flyttad från "Mjukvara - Adobe & Macromedia" till "I praktiken - Grafisk produktion".

Har också förtydligat rubriken lite. Tidigare rubrik: "InDesign vs. Publisher"

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tråden flyttad från "Mjukvara - Adobe & Macromedia" till "I praktiken - Grafisk produktion".

Har också förtydligat rubriken lite. Tidigare rubrik: "InDesign vs. Publisher"

/Mod

Tack!

Är det för att företaget har office-paketet och därför vill ha mallar i Publisher?
För att man inte vill köpa in ytterlgiare programvara?
För om jag förstod rätt så skulle du inte göra själva skyltarna varje gång utan mallar som de kan använda.

Om det är så att de vill använda den programvara som de har så undrar jag om det inte är lättare att göra det i word. Lägga saker som inte ska röras i bakgrunden (sidhuvud/sidfot som är över hela sidan. Kanske man man använda "formulär" för de saker som de ska kunna ändra på. Dels är det ganska lätt att göra, inkl ganska god precisionspassning och låsning av saker, dels tror jag att de har betydligt lättare att hantera word än Publisher

För övrigt anser jag att Publisher bör förintas

Nya Office 2007/2008 och i synnerhet Powerpoint är riktiga lyft när det gäller layout jämfört med tidigare versioner (som iofs var usla bortom all beskrivning). Tycker också att Word (eller möjligtvis PPT) verkar vara en vettig väg att gå. Dessutom är MS hjälpfunktion faktiskt riktigt bra!

Om du använder Word kanske det går bra att göra automatisk kontroll av de horribla särskrivningar som jämt förekommer i butiker... Går den kontrollen att ställa in i dokumentmallen tro? Språk går ju att förinställa.

1
Bevaka tråden