Problemet med diskpartitionering är att prestandan snarare minskar pga. varje partition har sin egen "karta" som visar vart saker ligger, ledigt utrymme m.m.
Så när du använder filer som ligger spridda över partitionerna, t.ex. OSX på en och ljudfiler på en annan så får läshuvudena dansa jenka över disken för hålla sig uppdaterade över vart saker finns.
Det som brukar rekommenderas, och som ofta missförstås, är att skaffa en egen disk för ljudfilerna, tillskillnad från en extra partition på en disk så får du nu en uppsättning till läs/skrivhuvuden som kan jobba oberoende av vad den andra disken gör.
Tillskillnad från att låta EN uppsättning huvuden serva TVÅ volymer...
Dessutom har OSX dels en automatisk defragmenteringsfunktion i filsystemet. så den försöker hela tiden optimera placeringen av filernas sektorer, dels används allt ledigt minne till att cacha filer så att så lite diskaccess som möjligt ska behövas.
OSX är väldigt bra på att inte slösa med resurser i onödan, jag har aldrig haft behov av att stänga av funktioner för att optimera systemet. Här körs saker bara när dom behövs... och du, det är skönt att inte behöva slänga CPU cykler på ett antivirus program...
Mitt råd är till dig dom är ny på Mac, glöm allt PC-tänk där du måste försöka överlista 'systemet' för att försöka få något vettigt ur det. Använd maskinen bara och du ska se att det fungerar som det ska.
Tyvärr måste jag säga att dom flesta fallen med folk som har haft problem med sin Mac är just den typen som hela tiden "måste" installera "utillities", köra "optimeringar", rensa cacher och hålla på i tron att maskinen ska fungera bättre...
Däremot att skapa en partition för BootCamp är inte bara en bra idé utan också ett måste. Men tänker du köra VMWare eller Parallels är ju faktiskt en "virtuell" partition praktiskt eftersom det är lätt att kopiera och göra backup vid behov...
Lycka till!
Janne