Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: MMS

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 14:00
Ursprungligen av baeck:

Finns ingen kamera att klicka på i meddelandeprogrammet?

Har en ny 3G OS 3.0, jailbreakad och kör med Tele2.

Har laddat ner inställningarna här -> dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig
som jag hittade i den här http://www.99.se/operatoerer-abonnemang/267846-tele2-operatoers-bundle.html tråden..

Kan ju meddela att din ipcc fil är problemet om du inte har valet att aktivera mms under: inställningar/meddelanden. Där skall finnas val att sätta på eller stänga av mms. Har du inte det har du samma problem som jag och får då leta upp en ren ipcc fil vilket är lättare sagt än gjort. Jag letade säkert i 6 timmar på Google. Sen skriv in inställningarna manuellt istället för att tanka hem inställningar.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-29 14:15
Ursprungligen av Exstaz:

Kan ju meddela att din ipcc fil är problemet om du inte har valet att aktivera mms under: inställningar/meddelanden. Där skall finnas val att sätta på eller stänga av mms. Har du inte det har du samma problem som jag och får då leta upp en ren ipcc fil vilket är lättare sagt än gjort. Jag letade säkert i 6 timmar på Google. Sen skriv in inställningarna manuellt istället för att tanka hem inställningar.

Gick in på inställningar -> meddelanden. Där finns två val: "Visa förhandsvisning" och "Repetera påminnelse".

Du vet möjligtvis inte var du hittade den?

Har letat efter inställningarna att skriva in manuellt men det har gått sådär..

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 14:26
Ursprungligen av baeck:

Gick in på inställningar -> meddelanden. Där finns två val: "Visa förhandsvisning" och "Repetera påminnelse".

Du vet möjligtvis inte var du hittade den?

Har letat efter inställningarna att skriva in manuellt men det har gått sådär..

Tyvärr inte men jag kan nog ha den liggandes på datorn någon stans. Nu när du har en ipcc fil som strular till det hjälper det inte att skriva in inställningar manuellt.
Vet du hur du skall installera in en nu ipcc fil då? för det kan vara lite bökigt med senaste itunes.
Här har du den ipcc filen jag använde:
IPCC
Vilkl du veta hur man lägger in den klicka här:
How to

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-29 14:29
Ursprungligen av Exstaz:

Tyvärr inte men jag kan nog ha den liggandes på datorn någon stans. Nu när du har en ipcc fil som strular till det hjälper det inte att skriva in inställningar manuellt.
Vet du hur du skall installera in en nu ipcc fil då? för det kan vara lite bökigt med senaste itunes.
Här har du den ipcc filen jag använde:
IPCC
Vilkl du veta hur man lägger in den klicka här:
How to

Hmm.. Har jag gjort fel med den första?
Laddade bara ner (installerade) den i Safari..

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 14:31
Ursprungligen av baeck:

Hmm.. Har jag gjort fel med den första?
Laddade bara ner (installerade) den i Safari..

Jag vet inte hur du gjorde men den där filen går inte att installera direkt från telefonen utan du måste leka runt med kommando tolken på pc och terminalen på mac.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-29 14:33
Ursprungligen av Exstaz:

Jag vet inte hur du gjorde men den där filen går inte att installera direkt från telefonen utan du måste leka runt med kommando tolken på pc och terminalen på mac.

Då lär den inte vara installerad då, eftersom jag gjorde det för nån timme sen utan att luren va inkopplad i datorn..?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 14:35
Ursprungligen av baeck:

Då lär den inte vara installerad då, eftersom jag gjorde det för nån timme sen utan att luren va inkopplad i datorn..?

Det finns sidor som gör att man gå in på telefonen och fixa allt. Jag råder dig fortfarande att dra hem min fil och göra om allt från början.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-06-25 03:54

Samma fel här.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-25 14:57
Ursprungligen av Henil:

Samma fel här.

Hej,
Tack för infon!

Det visar sig att ett antal av mina kollegor har samma problem..... har ringt support, de kände inte till detta, men skulle logga ett ärende hos Apple.
Jag börjar undra om det kan vara olika i olika delar av landet (Telia använder olika nätutrustning i olika delar av landet).

Nåväl, får väl vänta på svar då kan jag tro....

Samma här.

Om man går in på inställningar->operatör och går ur inställningar igen så kommer Mobildata igång igen.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-25 17:28
Ursprungligen av Macaddict:

Samma här.

Om man går in på inställningar->operatör och går ur inställningar igen så kommer Mobildata igång igen.

Japp! Hmm..... ser ut som om mobildata kommer igång igen så fort som den "kopplar loss sig" från mobildata på nåt sätt, och sen kopplar upp sig igen (operatörer-funktionen startar ju en operatörsscanning och då ser man att den kopplar bort sig från mobildata) så börjar det funka.....

Frågan är om den blandar ihop APN-värdena på nåt sätt när man skickar ett MMS..... i så fall är det väl en iPhone-bugg..... Lär ju ta ett tag för apple att fixa skulle jag tro.....

Jag har nu gjort en DFU-restore också (på förslag från support), men det hjälpte inte.

Det är helskumt... Jag har haft samma problem som json i variande grad och helt plötsligt så slutade MMS att fungera totalt. Jag gjorde det mesta utom en DFU-restore (kände inte för extra jobbet) men var på väg när jag hittade en gammal original Telia IPCC fil liggandes på datorn. (Jag har laborerar med specialgjorda IPCC filer tidigare under betaperioden) och laddade ner den. Startade om datorn och nu...

så fungerar MMS

mobildata fungerar efter MMS skickning

internetdelning fungerar

Och dessutom så går det att skicka MMS i EDGE läge, vilket är intressant med tanke på att Apple hävdar att det är hårdvaran som gör att det inte går att få MMS för iPhone "Classic" (jag vägrar att använda namnet 2G eftersom det är så fel:)

--j

Edit: glömde, APN för MMS var inte MMS utan online. Nu hoppas jag att det verkligen var en orginal IPCC fil men jag är inte säker trots namnet. Och det som är störande är att jag ser inga synliga skillnader mot hur det var innan...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-06-26 02:13

Om man ändrar de officiella uppgifterna till:

MMS
APN online.telia.se
Användarnamn <tomt>
Lösenord <tomt>
MMSC http://mmss/
MMS-proxy 193.209.134.132:8080

Så fungerar det att först skicka MMS och sedan direkt surfa via Safari och 3G...
---------
Enl Inställningar mms Mobilt Support Kundservice - Telia.se
så skall man ha:

Citat:

Inställningar Telia MMS

För att komma igång med Telia MMS är det enklast att använda vår Kom-igång-guide. Måste du ändå göra dina inställningar manuellt finner du dem här.
Adress: http://mmss/

IP-adress: 193.209.134.132

Port: 9201

APN: mms.telia.se

Användarnamn: mms

Lösenord: telia

Men enl http://www.teliaiphoneblog.se/?p=175

Dessa fungerar inte till 100%.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 08:11
Ursprungligen av Henil:

Om man ändrar de officiella uppgifterna till:

MMS
APN online.telia.se
Användarnamn <tomt>
Lösenord <tomt>
MMSC http://mmss/
MMS-proxy 193.209.134.132:8080

Så fungerar det att först skicka MMS och sedan direkt surfa via Safari och 3G...
---------
Enl Inställningar mms Mobilt Support Kundservice - Telia.se
så skall man ha:

Men enl http://www.teliaiphoneblog.se/?p=175

Dessa fungerar inte till 100%.

Det enda som är annorlunda är proxy nummret. Bara att prova vad som passar. Vet själv inte vad som är det riktiga.

//Rob

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-26 08:27
Ursprungligen av Henil:

Om man ändrar de officiella uppgifterna till:

MMS
APN online.telia.se
Användarnamn <tomt>
Lösenord <tomt>
MMSC http://mmss/
MMS-proxy 193.209.134.132:8080

Så fungerar det att först skicka MMS och sedan direkt surfa via Safari och 3G...
---------

(delar av ditt inlägg bortklippt)

Japp, MEN om jag sätter dom inställningarna, och sen försöker köra nätverksdelning ("tethering") så misslyckas uppkopplingen mot datorn och sen försvinner menyvalet "nätverksdelning" ur telefonen, till jag återställt till de gamla inställningarna (har för mig att jag måste starta om också.....).

Dock har jag en kompis som fått alla tre funktionerna att fungera med de inställningarna, så det verkar inte helt konsekvent.....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 08:45
Ursprungligen av json:

(delar av ditt inlägg bortklippt)

Japp, MEN om jag sätter dom inställningarna, och sen försöker köra nätverksdelning ("tethering") så misslyckas uppkopplingen mot datorn och sen försvinner menyvalet "nätverksdelning" ur telefonen, till jag återställt till de gamla inställningarna (har för mig att jag måste starta om också.....).

Dock har jag en kompis som fått alla tre funktionerna att fungera med de inställningarna, så det verkar inte helt konsekvent.....

Det beror på vilken ipcc profil du använder.

//Rob

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-26 13:12
Ursprungligen av Robo-X:

Det beror på vilken ipcc profil du använder.

//Rob

Hej,

Det låter mycket sannolikt!

Jag provade med en ipcc-fil som "nån" satt ihop, med bundle-versionsnummer 5.0, där det fanns information för mms också (telias original från november i fjol har ju inte det), men med den blev det totalt kajk.

Jag fick tre grupper med information, mobildata, "visual voicemail" och mms. Alla var helt tomma sånär som på APN (online.telia.se på alla).....

Men förmodligen finns nån bra ipcc därute nånstans.....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 14:39
Ursprungligen av json:

Hej,

Det låter mycket sannolikt!

Jag provade med en ipcc-fil som "nån" satt ihop, med bundle-versionsnummer 5.0, där det fanns information för mms också (telias original från november i fjol har ju inte det), men med den blev det totalt kajk.

Jag fick tre grupper med information, mobildata, "visual voicemail" och mms. Alla var helt tomma sånär som på APN (online.telia.se på alla).....

Men förmodligen finns nån bra ipcc därute nånstans.....

Här har du en som jag skapade för telia.

//Rob

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-26 15:10
Ursprungligen av Robo-X:

Här har du en som jag skapade för telia.

//Rob

Tack! Den ska jag prova så fort jag kommer hem!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-26 17:35
Ursprungligen av Robo-X:

Här har du en som jag skapade för telia.

//Rob

Hej igen,

Tyvärr får jag det inte att funka.... jag laddar in den men inställningarna i telefonen verkar inte ändras.
- inställningssidan ser likadan ut (samma värden som tidigare)
- när jag kör så slutar fortfarande mobildata funka efter ett mms.....

Måste jag kanske uppdatera nåt manuellt också (alltså ändra i fälten manuellt)??

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 17:56
Ursprungligen av json:

Hej igen,

Tyvärr får jag det inte att funka.... jag laddar in den men inställningarna i telefonen verkar inte ändras.
- inställningssidan ser likadan ut (samma värden som tidigare)
- när jag kör så slutar fortfarande mobildata funka efter ett mms.....

Måste jag kanske uppdatera nåt manuellt också (alltså ändra i fälten manuellt)??

Har du startat om iPhonen när du har lagt in ipcc filen?

//Rob

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-26 18:18
Ursprungligen av Robo-X:

Har du startat om iPhonen när du har lagt in ipcc filen?

//Rob

Japp. Jag startade om. Men fälten var ändå desamma som innan.
Kanske alla försök jag gjort med andra filer sabbat nåt.
Fast så fort jag lägger tillbaka Telias standardfil så sätter den tillbaka defaultvärden.
Men jag kan prova igen senare.

Ursprungligen av json:

Hej,

Det låter mycket sannolikt!

Jag provade med en ipcc-fil som "nån" satt ihop, med bundle-versionsnummer 5.0, där det fanns information för mms också (telias original från november i fjol har ju inte det), men med den blev det totalt kajk.

Jag fick tre grupper med information, mobildata, "visual voicemail" och mms. Alla var helt tomma sånär som på APN (online.telia.se på alla).....

Men förmodligen finns nån bra ipcc därute nånstans.....

Det är intressant att det är min IPCC fil som han använder. Den fungerar för mig men inte för honom. Och jag provade med att manuellt ändra inställningarna för proxyn till en felaktig ipaddress direkt i telefonen och det gick fortfarande att skicka MMS.

Och det går att skicka MMS i EDGE läge (med 3G avstängt) trots att Apple envist hävdade att skälet till att man inte stöjder MMS i original telefonen är beroende på att hårdvaran inte klarar det. Jojo..

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-06-28 21:31
Ursprungligen av json:

(delar av ditt inlägg bortklippt)

Japp, MEN om jag sätter dom inställningarna, och sen försöker köra nätverksdelning ("tethering") så misslyckas uppkopplingen mot datorn och sen försvinner menyvalet "nätverksdelning" ur telefonen, till jag återställt till de gamla inställningarna (har för mig att jag måste starta om också.....).

Dock har jag en kompis som fått alla tre funktionerna att fungera med de inställningarna, så det verkar inte helt konsekvent.....

Jag hade inte testat internetdelningen men mycket riktigt så fungerade det inte och jag fick återställa till de gamla inställningarna.

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-06-26 08:13

Jag får inte ens upp MMS inställningarna i iPhone 2G med 3.0. Jag förstår att det har att göra med att dom försökt låsa det ute från den serien men hur hackar man det så att man får fram menyalternativet i alla fall?

Ursprungligen av Albert:

Jag får inte ens upp MMS inställningarna i iPhone 2G med 3.0. Jag förstår att det har att göra med att dom försökt låsa det ute från den serien men hur hackar man det så att man får fram menyalternativet i alla fall?

Finns ingen sådan hack.
Än.

Ursprungligen av Albert:

Jag får inte ens upp MMS inställningarna i iPhone 2G med 3.0. Jag förstår att det har att göra med att dom försökt låsa det ute från den serien men hur hackar man det så att man får fram menyalternativet i alla fall?

MMS går över 3G. Du har bara edge. Du får inte menyn för att det som skulle stå där är inte applicerbart på din lur.

Ursprungligen av Goflorp:

MMS går över 3G. Du har bara edge. Du får inte menyn för att det som skulle stå där är inte applicerbart på din lur.

Slå av 3G läget på din iPhone 3G och skicka ett MMS så kommer du att se att det fungerar över EDGE också...

Att Apple iofs hävdar att det beror på hårdvaruskillnader när de inte aktiverar MMS funktionen på original iPhone är bara försäljningssnack och om vi funderar lite så tycker jag att är det ganska uppenbart varför de tillåter MMS även över EDGE.

Annars så skulle de få en situation där MMS fungerar ibland och ibland inte och det skulle inte vara uppenbart för användaren varför. Då är det enklare att implementera MMS över EDGE också än att låta bli

--jalle

Telia har strul med MMS-tjänsten idag.
http://www.telia.se/privat/kundservice/driftinformation/mobilt/?sl=teliase_kservice_driftinfo_mob

Inträffat: 2009-06-26 10:48
Beräknat klar: 2009-06-27 12:00
Info: Det är för närvarande fel i tjänsten MMS. Felsökning pågår

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-26 13:17
Ursprungligen av hugolarsson:

Telia har strul med MMS-tjänsten idag.
http://www.telia.se/privat/kundservice/driftinformation/mobilt/?sl=teliase_kservice_driftinfo_mob

Inträffat: 2009-06-26 10:48
Beräknat klar: 2009-06-27 12:00
Info: Det är för närvarande fel i tjänsten MMS. Felsökning pågår

Överbelastning kanske…när alla iPhone-ägare börjat köra MMS;)

- Torkel

Bevaka tråden