Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0 tappade samtal

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stora problem med tappade samtal efter att ha uppdaterat till OS 3.0 (iPhone 3G 16gb)
Samtalen bryts efter ett tag och sedan går det varken att svara eller att ringa på telefonen förrän jag har startat om den. Jag har testat att återställa den till fabriksinställningarna flera gånger utan att det har blivit bättre.

Jag körde 3.0 beta i ca två månader innan den officiella versionen av 3.0 och har inte haft några som helst problem.

Är det någon annan som har samma problem?

Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-22 12:15

Prova att aterställa nätverks inställningar. Annars prova att återstsälla och strunta i backupen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Prova att aterställa nätverks inställningar. Annars prova att återstsälla och strunta i backupen.

//Rob

Jag har inte återställt den från säkerhetskopia utan som en ny iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-22 13:00
Ursprungligen av Elfving:

Jag har inte återställt den från säkerhetskopia utan som en ny iPhone.

Då är det med största sannolikhet nätet som strular. Kanske dålig 3G mottagning.

//Rob

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-22 12:32

Har du 3G aktiverat? Prova att avaktivera och se om problemen består.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-22 14:14
Ursprungligen av joakimo:

Har du 3G aktiverat? Prova att avaktivera och se om problemen består.

Jag skulle villja ha alternativet att slå av 2G/2.5G. Med Telia så pendlar Packet Data uppkoppling allt för ofta mellan 2G/2.5G (EDGE) & 3G så fort EDGE har lite starkare signal än 3G. Händer t.o.m. på Central Stationen i Stockholm där man kan förvänta sig att Telia borde ha full 3G täckning.

Ursprungligen av brusa:

Jag skulle villja ha alternativet att slå av 2G/2.5G. Med Telia så pendlar Packet Data uppkoppling allt för ofta mellan 2G/2.5G (EDGE) & 3G så fort EDGE har lite starkare signal än 3G. Händer t.o.m. på Central Stationen i Stockholm där man kan förvänta sig att Telia borde ha full 3G täckning.

Jailbreaka och installera SBSettings.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-25 08:29
Ursprungligen av theplague:

Jailbreaka och installera SBSettings.

Tack för informationen.

Det ska jag prova.

Eftersom jag körde beta 3.0 så var jag tvungen att ändra i .ipcc-filen för att få MMS att fungera. När jag uppdaterade till den officiella versionen så uppdaterades aldrig operatörsinställningarna. Jag ringde till Telia och bad dem skicka nya inställningar och efter att de gjort det så funkar telefonen som den ska.

Det borde väl egentligen inte ha med det att göra? I så fall borde väl telefonen betett sig konstigt även med beta 3.0?!

Telia kanske gjorde några andra inställningar utan att jag vet om det? Nu verkar i alla fall telefonen fungera som den ska. Förut gick det knappt varken ringa eller svara utan att samtalet bröts. Jag har ringt många samtal under eftermiddagen för att testa och inte ett enda har brutits. Hoppas att det förblir så!

Johan

Ursprungligen av Elfving:

Eftersom jag körde beta 3.0 så var jag tvungen att ändra i .ipcc-filen för att få MMS att fungera. När jag uppdaterade till den officiella versionen så uppdaterades aldrig operatörsinställningarna. Jag ringde till Telia och bad dem skicka nya inställningar och efter att de gjort det så funkar telefonen som den ska.

Det borde väl egentligen inte ha med det att göra? I så fall borde väl telefonen betett sig konstigt även med beta 3.0?!

Telia kanske gjorde några andra inställningar utan att jag vet om det? Nu verkar i alla fall telefonen fungera som den ska. Förut gick det knappt varken ringa eller svara utan att samtalet bröts. Jag har ringt många samtal under eftermiddagen för att testa och inte ett enda har brutits. Hoppas att det förblir så!

Johan

Jag tar tillbaka allt jag skrev. Nu är felet tillbaka igen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-23 11:33
Ursprungligen av Elfving:

Jag tar tillbaka allt jag skrev. Nu är felet tillbaka igen.

Provade du med att slå av 3G?

Ursprungligen av joakimo:

Provade du med att slå av 3G?

Ja, jag gjorde det samtidigt som jag fick nya inställningar från Telia igår. Jag testade telefonen under eftermiddagen igår och efter ett tag så slog jag på 3G igen när jag märkte att det funkade. Jag tappade inga samtal med 3G aktiverat och därför trodde jag att det berodde på inställningarna från Telia.

När jag nu började tappa samtal idag på förmiddagen så testade jag att stänga av 3G igen. Jag har ringt ca fem samtal och inga av dem har brutits.

Vad är det som gör att den tappar samtal med 3G?

Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 16:50
Ursprungligen av Elfving:

Ja, jag gjorde det samtidigt som jag fick nya inställningar från Telia igår. Jag testade telefonen under eftermiddagen igår och efter ett tag så slog jag på 3G igen när jag märkte att det funkade. Jag tappade inga samtal med 3G aktiverat och därför trodde jag att det berodde på inställningarna från Telia.

När jag nu började tappa samtal idag på förmiddagen så testade jag att stänga av 3G igen. Jag har ringt ca fem samtal och inga av dem har brutits.

Vad är det som gör att den tappar samtal med 3G?

Johan

Kass täckning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 13:10

jag har samma problem. kört beta 4 och 5 sedan de kom ut och inte haft ett enda problem med att ringa.

så fort jag uppdaterade till 3.0 final så tappar jag samtal, hamnar i "searching" mode....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 09:10

Går det inte att stänga 3G i nätverk inställningarna? Hade för mig att det fanns en sånt inställning.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-25 10:26
Ursprungligen av Robo-X:

Går det inte att stänga 3G i nätverk inställningarna? Hade för mig att det fanns en sånt inställning.

//Rob

Jo, men han ville göra tvärtom, slå av EDGE och behålla 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 10:45
Ursprungligen av kenjon:

Jo, men han ville göra tvärtom, slå av EDGE och behålla 3G.

EDGE kan man inte slå av. Vare sig man använder SBSettings eller BossPrefs. Det är pga push notification som kör i bakgrunden och startar tjänsten.

Det enda som hjälper är att ta bort eller skriva fel EDGE APN nummer och starta om iPhonen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

EDGE kan man inte slå av. Vare sig man använder SBSettings eller BossPrefs. Det är pga push notification som kör i bakgrunden och startar tjänsten.

Det enda som hjälper är att ta bort eller skriva fel EDGE APN nummer och starta om iPhonen.

//Rob

Vad gör EDGE-togglen i SBSettings då?
Jag kan iaf slå av GPRS(jag har tele2, därmed inget EDGE) på min 2G och det är väl exakt samma sak som att slå av EDGE?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 10:56
Ursprungligen av theplague:

Vad gör EDGE-togglen i SBSettings då?
Jag kan iaf slå av GPRS(jag har tele2, därmed inget EDGE) på min 2G och det är väl exakt samma sak som att slå av EDGE?

Du tror att du stänger av den men inställlningen fungerar inte. Om du inte tror mig stäng av wifi och prova att surfa med och utan gprs/edge på.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du tror att du stänger av den men inställlningen fungerar inte. Om du inte tror mig stäng av wifi och prova att surfa med och utan gprs/edge på.

//Rob

Ja, med EDGE avslagen kan jag inte surfa, med EDGE på kan jag surfa.
Anser att den då fungerar. Eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 11:38
Ursprungligen av theplague:

Ja, med EDGE avslagen kan jag inte surfa, med EDGE på kan jag surfa.
Anser att den då fungerar. Eller?

Det är känt att SBSettings EDGE inställningen inte fungerar och kollar du i SBSettings så har du Data IP efter ca 5 sek oavsett om EDGE/GPRS är på eller av.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är känt att SBSettings EDGE inställningen inte fungerar och kollar du i SBSettings så har du Data IP efter ca 5 sek oavsett om EDGE/GPRS är på eller av.

//Rob

Eh, nej. Inte om den är av. Kan vänta i flera minuter.
Vad behöver du mer för bevis? Ska jag komma med luren så du får prova och se själv?

(jag är fortfarande på 2.2.1 - är det ett 3.0-relaterat problem du pratar om?)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 11:50
Ursprungligen av theplague:

Eh, nej. Inte om den är av. Kan vänta i flera minuter.
Vad behöver du mer för bevis? Ska jag komma med luren så du får prova och se själv?

(jag är fortfarande på 2.2.1 - är det ett 3.0-relaterat problem du pratar om?)

Ja det är självklart 3.0 jag menar.
2.2.1 har inte det problemet. Men jag såg precis att det är SBSettings som visar IP när push är på. Även om push inte fungerar så har den ständigt ett ip nummer. Vet inte om den pingar servern hela tiden eller inte.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ja det är självklart 3.0 jag menar.
2.2.1 har inte det problemet. Men jag såg precis att det är SBSettings som visar IP när push är på. Även om push inte fungerar så har den ständigt ett ip nummer. Vet inte om den pingar servern hela tiden eller inte.

//Rob

Ok.

.......

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 16:47
Ursprungligen av theplague:

Eh, nej. Inte om den är av. Kan vänta i flera minuter.
Vad behöver du mer för bevis? Ska jag komma med luren så du får prova och se själv?

(jag är fortfarande på 2.2.1 - är det ett 3.0-relaterat problem du pratar om?)

Det är en 3.0-tråd du skriver. Vad förväntar du dig?

Ursprungligen av zappee:

Det är en 3.0-tråd du skriver. Vad förväntar du dig?

Jag tolkade det som att EDGE-togglen is SBSettings allmänt varit ett problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 17:08
Ursprungligen av theplague:

Jag tolkade det som att EDGE-togglen is SBSettings allmänt varit ett problem.

Sluta tolka så mycket och läs vad tråd (bör) handla om

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 22:48

Fått någon klarhet i situationen? Jag har precis samma problem, uppstod någon gång runt beta3 av 3.0. Måste stänga av luren och slå på den igen emellanåt för att återfå täckning. Problemet yttrar sig främst där 3G-täckningen är sådär och det blir mycket växlande fram och tillbaks mellan 2G och 3G.

Ingen förbättring med 3.1 beta för den delen ...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 22:54
Ursprungligen av whero:

Fått någon klarhet i situationen? Jag har precis samma problem, uppstod någon gång runt beta3 av 3.0. Måste stänga av luren och slå på den igen emellanåt för att återfå täckning. Problemet yttrar sig främst där 3G-täckningen är sådär och det blir mycket växlande fram och tillbaks mellan 2G och 3G.

Ingen förbättring med 3.1 beta för den delen ...

...och du har testat återställa som ny telefon?

1
Bevaka tråden