Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: MMS

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 14:20
Ursprungligen av Torkel:

Överbelastning kanske…när alla iPhone-ägare börjat köra MMS;)

- Torkel

Precis det tänkte jag också. Men hur dålig är nätet om några tusen iPhone användare kan haverera hela nätet?

//Rob

Senast redigerat 2009-06-26 14:40

Det verkar ju väldigt konstigt Telia som ändå säljer iPhone verkar ha sådana problem med MMS när det fungerar felfritt med andra operatörer.. Hoppas det börjar fungera för er alla som kör iPhone 3G med Telia!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 13:38
Ursprungligen av Pain Reaper:

Det verkar ju väldigt konstigt Telia som ändå säljer iPhone verkar ha sådana problem med MMS när det fungerar felfritt med andra operatörer.. Hoppas det börjar fungera för er alla som kör iPhone 3G med Telia!

Varför är det konstigt?

Ett system kan gå ner närsomhelst...

Ursprungligen av zappee:

Varför är det konstigt?

Ett system kan gå ner närsomhelst...

Tycker bara att det är så konstigt att man läser om att det är problem med Telia och deras nät och inställningar hela tiden.. Telia marknadsför sig som operatören med bäst täckning (kan jag väl iofs hålla med om) men man läser var o varannan dag i tidningen och i forum att det är strul med deras nät och ditten o datten fungerar inte..

Missförstå mig inte, jag är ingen Telia-hatare, tycker bara att det är konstigt att Sveriges "bästa mobiloperatör" har betydligt mycket mer problem än alla andra.. Det är trist för de som har Telia och det lockar en ju inte direkt att skaffa en Telialåst 3Gs när den väl kommer precis..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-28 21:20
Ursprungligen av Pain Reaper:

Tycker bara att det är så konstigt att man läser om att det är problem med Telia och deras nät och inställningar hela tiden.. Telia marknadsför sig som operatören med bäst täckning (kan jag väl iofs hålla med om) men man läser var o varannan dag i tidningen och i forum att det är strul med deras nät och ditten o datten fungerar inte..

Missförstå mig inte, jag är ingen Telia-hatare, tycker bara att det är konstigt att Sveriges "bästa mobiloperatör" har betydligt mycket mer problem än alla andra.. Det är trist för de som har Telia och det lockar en ju inte direkt att skaffa en Telialåst 3Gs när den väl kommer precis..

Eftersom Telia är störst, skriver nog media mest om dem, och har de fler kunder blir det ju fler som klagar, även om det procentuellt inte är fler.
Har du något bevis för att andra operatörer har bättre uptime i sina nät?

Ursprungligen av kenjon:

Eftersom Telia är störst, skriver nog media mest om dem, och har de fler kunder blir det ju fler som klagar, även om det procentuellt inte är fler.
Har du något bevis för att andra operatörer har bättre uptime i sina nät?

Bra poäng! Har själv Comvig sedan 5 år tillbaka och aldrig haft ett enda problem med dem (utöver nyårsafton, men då är alla nät upptagna^^).. Innan dess hade jag Telenor i ungefär 2 år, inga som helst problem där heller.. Har tre polare som har Telia och de upplever problem lite då och då.. Inga direkt jätteproblem, men ändå så de störs av dem..

Hade även 3 (Tre) i ca 2 år vid sidan av Telenor och Comviq, där var det inte heller några problem.. Kan ju vara att jag haft tur och andra helt enkelt varit mindre lyckligt lottade, men men..

Som sagt, är inte ute efter att klanka ner på Telia, tycker bara att det är lustigt som sagt då jag själv inte upplever några problem med de operatörer jag använt/använder medan andra gör det.. Men men, alla operatörer har ju sina fördelar/brister..:)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-29 17:40
Senast redigerat 2009-06-29 17:52
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-29 18:35
Ursprungligen av Mockan:

Funkar klockrent. Skickat och fått bilder/ljud. Inga som helst problem med det. konstiga är att vanlig data fungerar inte för mig, kolla mail osv men mms funkar klockrent

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 18:47
Ursprungligen av Exstaz:

Funkar klockrent. Skickat och fått bilder/ljud. Inga som helst problem med det. konstiga är att vanlig data fungerar inte för mig, kolla mail osv men mms funkar klockrent

Det fattas några inställningar i din ipcc profil. Du får hitta en som passar din operatör.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 18:25
Ursprungligen av Pain Reaper:

Bra poäng! Har själv Comvig sedan 5 år tillbaka och aldrig haft ett enda problem med dem (utöver nyårsafton, men då är alla nät upptagna^^).. Innan dess hade jag Telenor i ungefär 2 år, inga som helst problem där heller.. Har tre polare som har Telia och de upplever problem lite då och då.. Inga direkt jätteproblem, men ändå så de störs av dem..

Hade även 3 (Tre) i ca 2 år vid sidan av Telenor och Comviq, där var det inte heller några problem.. Kan ju vara att jag haft tur och andra helt enkelt varit mindre lyckligt lottade, men men..

Som sagt, är inte ute efter att klanka ner på Telia, tycker bara att det är lustigt som sagt då jag själv inte upplever några problem med de operatörer jag använt/använder medan andra gör det.. Men men, alla operatörer har ju sina fördelar/brister..:)

Statistiskt säkerställd fakta där!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 20:27

Jalle har rätt. MMS fungerar också över edge/gprs. Det finns en film på Youtube där det visas att man kan skicka MMS även från 2g iPhonen om man hackar MMS appen. Jag hoppas att den hacken släpps snart.

//Rob

Då finns menyn inte där av försäljningstekniska skäl.

Skit samma av vilken anledning; har man en 2G så får man inte menyn.

Sedan kan jag ju vara den andre då att tycka att det är rötet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 23:40

utländska mms-inställningar

bra om man köpt kort på plats:

http://www.benm.at/help/mms.php
jag skickade de svenska från 3GS faq

MMS för stora?

Jag har 3.0 nu och jag har börjat skicka lite mms och det fungerar riktigt smidigt men när jag ska skicka till min tjej som har en Nokia Xpress Music så går dom inte att ta emot utan telefonen säger att MMS't är för stort!? Varför blir det så? Kan man göra ngt åt detta? Det verkar fungera till dom flesta andra telefoner och det konstiga var att det fungerade den första gången jag testade...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 21:58
Ursprungligen av 356Speedster:

Jag har 3.0 nu och jag har börjat skicka lite mms och det fungerar riktigt smidigt men när jag ska skicka till min tjej som har en Nokia Xpress Music så går dom inte att ta emot utan telefonen säger att MMS't är för stort!? Varför blir det så? Kan man göra ngt åt detta? Det verkar fungera till dom flesta andra telefoner och det konstiga var att det fungerade den första gången jag testade...

Prova att minska värdet på MaxMessageSize i ipcc profilen.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-06-29 23:03

Har fått MMs programmet som finns i Cydia att funka!! Var lite problem med att inställningarna inte fastnade, men det löste sig. Får min 3G S imorgon, så blir att sälja den, enda jag saknade med min 2G var MMS, så behåller den ett tag framöver

Ursprungligen av Robo-X:

Prova att minska värdet på MaxMessageSize i ipcc profilen.

//Rob

Vad bör man sätta det till?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-29 23:59

Vad har du nu? Jag har den till 300000.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-03 09:14
Ursprungligen av Robo-X:

Vad har du nu? Jag har den till 300000.

//Rob

Om du ska tillåta 300Kb vilket är vedertaget och öevrenskommet mellan operatörerna så bör ni sätta den till 300KB dvs 307200 bytes.

Tror att 3 och Telenor faktikst tillåter (om mobiler stödjer det) MMS upp till 500kb dvs 512000 byte.

Jag har inget idag...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-02 13:39

Jo det är såhär att när jag uppdaterade till 3.0 så gjorde jag en custom IPSW fil och den uppdaterade jag med. Fixade allt annat, mms osv. Kunde skicka mms i nån dag helt problemfritt. Sen helt plötsligt så började jag få felmeddelande när jag skulle skicka. Det gick att skicka ibland, tror det berodde på om jag var i 2g eller 3g nätet.

Hur som helst, jag fick det att funka ibland. Men nu har det inte funkat alls på några dagar, jag har startat om telefonen efter jag redigerat inställningarna i telefonen. Jag har även idag gjort en hel restore på telefonen och lagt in samma inställningar som på min kompis iphone (samma operatör). Jag kan inte ens ta emot mms! Får textmeddelande om att "du har fått mms, hämta det här..." osv.

När jag skrev klart ovanstående så slog en tanke mig.

Kan det vara så illa att simkortet är knas bara för att jag använde en äldre telefon senast? En siemens MC60. Den kanske har knasat till simkortet så att mms inte funkar?
För jag kommer inte ihåg exakt men jag tror att mms bara fungerade 50% av gångerna innan jag stoppade i simkortet i Siemensluren.

Summan av kardemumman: Jag fattar inte hur det kan komma sig och jag skulle gärna vilja ha lite förslag på vad man kan göra eller synpunkter från er här. TACK! / Wester

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-02 19:58
Ursprungligen av Wester:

Jo det är såhär att när jag uppdaterade till 3.0 så gjorde jag en custom IPSW fil och den uppdaterade jag med. Fixade allt annat, mms osv. Kunde skicka mms i nån dag helt problemfritt. Sen helt plötsligt så började jag få felmeddelande när jag skulle skicka. Det gick att skicka ibland, tror det berodde på om jag var i 2g eller 3g nätet.

Hur som helst, jag fick det att funka ibland. Men nu har det inte funkat alls på några dagar, jag har startat om telefonen efter jag redigerat inställningarna i telefonen. Jag har även idag gjort en hel restore på telefonen och lagt in samma inställningar som på min kompis iphone (samma operatör). Jag kan inte ens ta emot mms! Får textmeddelande om att "du har fått mms, hämta det här..." osv.

När jag skrev klart ovanstående så slog en tanke mig.

Kan det vara så illa att simkortet är knas bara för att jag använde en äldre telefon senast? En siemens MC60. Den kanske har knasat till simkortet så att mms inte funkar?
För jag kommer inte ihåg exakt men jag tror att mms bara fungerade 50% av gångerna innan jag stoppade i simkortet i Siemensluren.

Summan av kardemumman: Jag fattar inte hur det kan komma sig och jag skulle gärna vilja ha lite förslag på vad man kan göra eller synpunkter från er här. TACK! / Wester

Får du SMSet om att du har fått ett MMS direkt när någon har skickat det, eller dagen efter?
I det första fallet, ring din operatör och be dem slå på mms.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-03 10:54
Ursprungligen av kenjon:

Får du SMSet om att du har fått ett MMS direkt när någon har skickat det, eller dagen efter?
I det första fallet, ring din operatör och be dem slå på mms.

Jag pratade med kundtjänst men nej allt såg bara fint ut på mitt abonnemang.
Jag får textmeddelandet rätt snabbt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-03 12:43
Ursprungligen av Wester:

Jag pratade med kundtjänst men nej allt såg bara fint ut på mitt abonnemang.
Jag får textmeddelandet rätt snabbt.

Be dem ta bort MMS och sedan lägga till den igen.
Kommer SMSet rätt snabbt brukar det bero på att operatören inte har slagit på MMS rätt. Annars försöker de länge (över 12 timmar när det gäller Telia) innan de ger upp och skickar ett SMS istället.

Jag hade problem med MMS. Efter att ha varit i Telia butiken fick jag rådet att säkerhetskopiera, fabriksåterställa telefonen och återskapa backupen och sedan dess fungerar MMS utmärkt.

iPhone@Telenor+MMS=klockrent! Har inte haft ett enda problem funkade direkt efter uppdateringen, alla mottagare ser det jag skickar oavsett telefon(hittills:confused:)

iPhone 3G @ Tele2Comviq + MMS = Problemfritt! Har inte stött på det minsta problem över huvud taget.. Att tillägga är att jag inte har Jailbreakat eller låst upp min iPhone så det fungerar klockrent med iPhone OS 3.0 som det är

Ursprungligen av Pain Reaper:

iPhone 3G @ Tele2Comviq + MMS = Problemfritt! Har inte stött på det minsta problem över huvud taget.. Att tillägga är att jag inte har Jailbreakat eller låst upp min iPhone så det fungerar klockrent med iPhone OS 3.0 som det är

Var du tvungen att göra något speciellt för att få det att fungera?
Har en bekant med 3G + Tele2, men MMS fungerar inte.

Ursprungligen av keptang:

Var du tvungen att göra något speciellt för att få det att fungera?
Har en bekant med 3G + Tele2, men MMS fungerar inte.

Och han har gjort all trix som går att läsa om i i den här tråden och andra relaterade till ämnet som finns här på forumet?

Ursprungligen av keptang:

Var du tvungen att göra något speciellt för att få det att fungera?
Har en bekant med 3G + Tele2, men MMS fungerar inte.

Nope, jag stoppade bara in mitt SIM-kort i min 3G-lur och knappade in inställningarna för Comviq MMS, startade sedan om luren och sen var det klart.. Fungerat felfritt sedan dess..

Ursprungligen av theplague:

Och han har gjort all trix som går att läsa om i i den här tråden och andra relaterade till ämnet som finns här på forumet?

Jag har inte gjort något av allt som står i den här tråden, jag fixade allt som jag skrev ovan innan jag ens gick in i den här tråden.. Det är busenkelt (iaf om man som jag har köpt en olåst iPhone 3G utan abonnemang så man inte behöver låsa upp den)..;)

Bevaka tråden