Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quarkfiler på Win-Server trasiga för OSX ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har nyligen bytt det sista OS9 på företaget mot OSX.

Vår grafiker har alla Quark-filer på vår NT-server. Dessa filer är det inget fel på om man går in med OS9 som har Dave.

Kollar man på filen från OSX känner systemet inte igen filen. Det är alltså inte bara så att Quark inte känner igen filen utan även om man kopierar filen till HDn och tar Öppna från Quark så säger den att filen inte känns i igen.

Jag kopplade upp en gammal Mac med OS9/Dave och hämtade, delade ut dem via fildelning till OSX-datorn och då funkar det. Även när man sparar ner filerna på servern från OSX så funkar det. Men då ser de fel ut i OS9 istället.

Det verkar röra sig om någon resursfil som inte hänger med. Tiff-bilderna t ex har en thumbnail-ikon. Denna syns bara i OS9 från början, men efter flytt till OSX via fildelning och tillbaka ner på servern så funkar ikonen bara via OSX, inte på OS9. Då blir det systemets standardikoner igen.

Vi har ganska många Quarkfiler och det är ju inte så bra att behöva att gå via en gammal dator hela tiden.

Har någon mer upplevt detta ?

• Medlem
  • 2003-04-30 14:06

ansluter ni verkligen med Afp,
dvs typ afp://ipnummer

låter som att ni kanske råkar ansluta med SMB istället då har jag råkat ut för detta...enklast att se är om servervolumen är med stora bokstäver, fast skrivna med små på servern då har ni garanterat anslutigt med SMB istället!

Micke

Nej vi kör SMB. Vi provade att installera SFM (Services for Macintosh) på servern men det blir problem med långa lösenord och filnamn.

Jag har testat MS UAM för att slippa det problemet men den funkar inte alls. När man ansluter med MS UAM så går det bra så långt tills man skrivit in användarnamn och lösen, då startar Finder om direkt och ingen disk monteras.

• Medlem
  • 2003-04-30 16:57

jag är ganska säker på att du måste använda Services for macintosh.

Annars tappar du type/creator som
håller reda på vilket program som macen ska öppna upp filerna med.

Anledningen till att det har funkat innan misstänker jag har att göra med att Dave har tagit hand om detta tidigare.

Prova Dave för Mac OS X och kolla om du får samma problem, tror problemet ligger i att SMB i Mac OS X inte hanterar type/Creator.

När du kör med Appletalk (services for Macintosh) gäller max 31 tecken i filnamn+8 tecken i lösenord vill jag minnas. Sen vet jag inte hur det blir när du kör Quark i Classic, tror inte den hanterar SMB.

Kolla MacWindows för mer fakta osv.

Det finns även två produkter som du kan använda som komplement för bättre prestanda osv till SFM.

Kolla in Macserver IP

samt Extreme Z-IP

Jag skulle nog rekommendera någon av dessa...

Micke

Tack för tipsen. Jag har testat Dave för OSX men inte med dessa quarkfiler. Jag fick dock lite skumma prestanda med Dave. Från servern till klienten gick det tokfort men från klienten till servern gick det knappt alls. En 2MB-fil tog flera minuter. Vi har kanske hög belastning på servern och nätet men det funkar ju på en PC och faktiskt med OS9 och en äldre Dave. Sen hänger sig den ofta men när det går så går det med hyffsad hastighet.

Jag får nog ge SFM en chans till. Det blir lite jobbigt bara med alla gamla filer som redan har konstiga filnamn. Kanske löser ExtremeZip det.

Någon som använder Microsoft UAM för att logga in ? Det funkar inte alls här.

Du kommer aldrig att få det att fungera vettigt utan att uppgradera servern till Win2000. Appletalk är osupportat av apple som anlutningsmetod mot server i MacOSX.

Appletalk används endast för att "se" andra Appletalkenheter, men du måste ansluta via AFP för att få detta att fungera bra och detta finns inte i en NT4.

Att köra Dave kommer kanske att fungera hjälpligt men prestandan kommer att bli lidande. Uppgradera bums:D

Den normala filservern är NT4 och den ska uppgraderas men jag har testat mot en annan server med Win2000 server.

Jag fick ändå inte AFP att funka speciellt bra. Jag ska fortsätta mecka idag och se om det finns någon bra lösning.

Den bästa vore nog att ställa ner en Mac som filserver. Vi har ändå en egen disk på den normala servern. Kan jag få med en Mac i vår band-backup ?

Helst skulle jag vilja att det räckte med OSX och inte OSX Server.

1
Bevaka tråden