- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej. Jag undrar om någon har pejl på om det är möjligt att printa ifrån en Appletalk Laserskrivare under OSX med hjälp av en s.k Localtalk to Ethernetadapter som tillverkas av Asanté. Vad jag förstår går skrivaren in i en ethernethub och sedan in i datorns ethernetingång. Men hur konfigurerar man om ett bredbandsmodem också går in i ethernetport på datorn?
Kan någon något om detta?:confused:
EEE...vad menar du??
Du menar att du har en skrivare som är kopplad till en dator (OS X) som i sin tur är kopplad till en hubb där också en pc-dator är inkopplad?
Eller är skrivaren fristående och kopplad direkt i hubben?
Om du har en skrivare som du kopplar till ditt nät på något sätt och denna går (delas) via Appletalk så kan du (beroende på windows version) lägga till stöd för Appletalk i pc:n och lägga till skrivare. När du lägger till skrivare tar du lokal skrivare, lägg till port, sen finns det något i stil med Appletalk-skrivare. Ta en sådan och sedan blir du frågad vilken zon som du vill att pc:n skall leta enheter i. Välj zon (sannolikt en i ditt fall) och sök efter skrivaren.
Om du har ett bredbandsmodem som går direkt i pc:n och du därför inte har någon port ledig för att koppla pc:n till hubben så kan du skaffa en router eller sätta i ett extra nätverkskort i pc:n.
Är jag helt fel ute eller?? Rätta mig gärna...
OSX har inga som helst drivrutiner för LocalTalk skrivarna.
Har haft: en Apple Laser 4/600 med LocalTalk kopplade till en LocalTalk till EtherNet adapter (tror det var Asante) till en G3a genom EtherNet porten. Hade både OS9 och X på datorn.
Det gick bra att skriva ut från 9an, men i X fanns inga drivsar till skrivaren. Det gick att skriva ut men resultatet blev inte bra, felaktiga sidbrytningar och underliga marginaler...
Hade även en PC som skrev ut till den men det blev samma problem där som med X.
Har haft: en Apple Laser 4/600 med LocalTalk kopplade till en LocalTalk till EtherNet adapter (tror det var Asante) till en G3a genom EtherNet porten. Hade både OS9 och X på datorn.
Det gick bra att skriva ut från 9an, men i X fanns inga drivsar till skrivaren. Det gick att skriva ut men resultatet blev inte bra, felaktiga sidbrytningar och underliga marginaler... .
Skojar du? Jag har en 4/600 kopplad till routern via Farallon EtherMac-adapter. Funkar hur bra som helst i alla versioner av X (drivare till skrivaren följer ju visst med i systemet ju ). Inte ett enda problem...
[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Creops
[B]
Det är riktigt.
Men jag har dock drivrutiner för min GCC Elite XL 608 Laserwriter för OS X och sedan hade jag också möjligheten att printa från Classic-läget. Skrivaren skulle gå från sin appletalk port till LocalTalk-Ethernetadaptern och sedan vidare in i en Router där även bredbandsmodemet möter upp i en egen port. sedan slussas skrivaren och modemet ifrån routern och in i datorns ethernetport. Detta är min tanke. Min egentliga fråga : som jag nu fått svar på var om man kan lura OSX genom att ansluta en Localtalkskrivare via en ethernetadapter och förvandla protokollet för utskriften genom ethernet till OSX.
Tack för era svar. Men kommentera gärna vidare. Det är en ändå en investering på minst 1500:- (router och adapter).
H
Jag hade ett liknande problem härom veckan när jag riggade upp en Apple Personal Laserwriter tillsammans med en G3 iMac.
Problem: Skrivaren har bara en localtalk-anslutning, och iMacen har bara USB eller Ethernet att prata med skrivare genom.
Lösning: Använd en gammal Mac (med både ethernetkort och localtalkport) som brygga.
iMacen kör 9.2.2. Appletalk är inställt att prata mot Ethernetporten. TCP/IP går via det interna modemet (riggen står hemma hos mina föräldrar, som inte har något snabbare än dial-up).
I iMacens väljare pratar en LaserWriter 8-rutin med skrivaren. Från ethernetporten kopplade jag en twisted-pair-kabel in i min gamla Powerbook 3400 som har både ethernetport och localtalkport och som därför fick agera brygga mellan iMacen och skrivaren. Från Powerbooken kopplade jag sedan en localtalk-kabel till skrivaren. På Powerbooken installerade jag därefter Apples LocalTalk Bridge (en kontrollpanel som agerar brygga mellan Ethernet och Localtalk):
Apple KnowledgeBase:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=17366&SaveKCWindowURL=http%3A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%2FSaveKCToHomePage&searchMode=Assisted&kbhost=kbase.info.apple.com&showButton=false&randomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|169559324
VersionTracker:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/353
När man vill skriva ut från iMacen bootar man upp Powerbooken som efter någon minut börjar att agera brygga mellan ethernet och localtalk. Fungerar bra, men ibland måste man vänta tills bryggmjukvaran hunnit starta.
En billig lösning, om man redan har kapital bundet i en äldre Mac med nätverkskort + localtalk.
Jag har en Personal LaserWriter II NT som jag hjälpligt kan skriva up på via en Asante Miniprint eller liknande som är localtalk -> ethernet.
Dock fungerar inte LaserWritern i OS X ifall jag försöker skriva ut där (den hittas dock som appletalkskrivare). Detta beroende på att OS X endast har stöd för Postscript 2 och uppåt; LaserWritern Postscript 1.
Det går inte att koppla skrivaren till min router då dlink har problem med appletalk. Däremot kan jag koppla den till datorn och fortfarande vara uppkopplad mot nätet via Appletalk genom att välja appletalk på nätverkskortsporten.
När jag vill skriva ut måste dokumentet i fråga pdf:as och öppnas med Classic-Acrobat Reader.
Så... skrivaren fungerar men inte genom router och endast i Classic. Drivrutinen är b t w Laserwriter 8.
Jag har nu införskaffat en Ether Wave adapter (från Localtalk to Ethernet)
En D-link hub
Och det fungerar!
Jag kan nu skriva ut både från OSX, Classic och gissningsvis under OS 9.2 också (det sista har jag inte provat, men jag ser ingen orsak till att det inte skulle gå) Dessutom kan jag surfa via bredbandet som vanligt.
Skönt att slippa köpa en ny Laserskrivare (A3) bara för att få det att fungera i OSX.
Trevlig Helg
Men då är du kopplad till routern via kabel? Inte trådlöst..?
Hej. Jag undrar om någon har pejl på om det är möjligt att printa ifrån en Appletalk Laserskrivare under OSX med hjälp av en s.k Localtalk to Ethernetadapter som tillverkas av Asanté. Vad jag förstår går skrivaren in i en ethernethub och sedan in i datorns ethernetingång.
Jag har en imac 350 som gärna skulle skriva ut (under nian) till en laserwriter select 360.
Dessutom har jag också en sån där asantépryttel, som är lite mil antik och bara har aui-ethernet. Men det har jag givetvis en adapter för
Men den delen tycks itne funka...
Koppling:
LW - localtalkdosa - sladd - localtalkdosa - asante printgrej - aui-dapter - ethernetsladd (som funkar) - imac.
Funkar inte. Det blinkar på asantegrejen, men aldrig på ethertalk-sidan.
Det, liksom att link-dioden inte går igång, får mig att tro att aui-adaptern inte funakr riktigt. Eller har jag missat att ställa in/koppla nåt?
Tips?
Jag har en Farallon iPrintLT kopplad till en HP Laserjet 6MP. iPrinten är kopplad till en 10/100 hub vilken i sin tur har en anlutning till en Airport (gammal grå). Jag kan skriva ut från min iBook trådlöst (Airport har lokaltalk stöd vilket många andra ex. D-link saknar) Skriver även ut från G3B/W över ethernet till min HP från OS X och från iMac 8.6 över ethernet. All fungerar OK. Jag tycker att det borde fungera med Asanté också.
Koppling:
LW - localtalkdosa - sladd - localtalkdosa - asante printgrej - aui-dapter - ethernetsladd (som funkar) - imac.
Funkar inte. Det blinkar på asantegrejen, men aldrig på ethertalk-sidan.
Har du testat med en korsad kabel mellan aui-adaptern och iMacen?
No problem. Har en sådan som jag använder tillsammans med Panther och en HP 5MP.
Jag förstår inte.
Jag har en LaserWriter 4/600 och en Farallon iPrint LT, och det fungerar utmärkt.
PPD:erna är ju inkluderade i OS X.
Man måste bara komma ihåg att slå på AppleTalk för att det ska fungera.
Precis. AppleTalk på, så dyker skrivaren upp i rutan när du väljer att lägga till en ny skrivare. Identifieras med revisionsnummer och allt. Funkar hur bra som helst med alla program. Kör man Airport på något annat än Apples basstation måste man dock dela ut skrivaren via en annan dator för att få det att funka.
Det sistnämda förstår jag inte. Alla accesspunkter bryggar ju trafiken, och är således transparenta för AppleTalk mellan 802.11 (AirPort) och 802.3 (Ethernet). Själv kör jag med en Farallon AP.
Men antingen behövs en LocalTalk-Ethernet-brygga eller en dator som "delar ut" skrivaren (eller snarare bryggar trafiken).
När jag kör via Airport (D-link router/accesspoint) här hemma kan jag inte komma åt skrivaren om den inte skrivardelas av en dator med kabelkontakt med routern. Det ska tydligen funka om man har en basstation från Apple eller vissa routers från Netgear.