Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är OS X verkligen snabbt?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 21:39

Jag vet inte om detta har diskuterats tidigare, men jag känner mig lite besviken på responstid/snabbhet i Mac OS X (har nu 10.2.5). Sitter på en PB G4 550 med 384MB minne, och tycker, när jag kör OS 9 (som jag iofs aldrig längre gör) att det känns bra mycket snabbare.

Hade tidigare problem med helvetessnurran (eller vad den kallas men efter att ha tagit bort alla Nortonprogram, efter tips på nätet, blev det bättre.
Men ska man egentligen ta att snurran oftast drar igång några sekunder så fort jag högerklickar på en fil/ikon för att välja "flytta till papperskorgen"???
Känns lite tragiskt..

"Är OS X verkligen snabbt?"

Nej! Kör likadan dator som du , men med 786 MB RAM och OS 10.1.5. Datorn är något segare än med 9.2.2. Min egen teori att den känns/är segare p.g.a. slöare hårddisk än i de stationära syskonen. Kan det stämma, tro?

• Oregistrerad
  • 2003-04-28 22:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Min egen teori att den känns/är segare p.g.a. slöare hårddisk än i de stationära syskonen. Kan det stämma, tro?

Nej, jag jämför ju med OS 9 och X på samma dator, min bärbara..

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-28 22:30

Det är helt korrekt att OS9 känns snabbare i många lägen. Men det är bara en känsla eftersom du inte kan göra mer än en sak åt gången i OS9. I OSX kan du ju göra flera saker samtidigt.

Det grafiska gränssnittet känns snabbare i OS9, men och andra sidan är det ju rätt basic jämfört med OSX.

Dock är det rekommenderat med 512MB minne, det märks. Och det där med hårddisk hjälper också till. Om du installerar en 2.5"-disk på 5400 rpm så märker du skillnad jämfört med orginaldisken.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-28 22:30

Har en PBG4 500 Mhz & tycker den rullar på helt OK. "Känns" snabbare än 550'an.

Kan kanske vara L2 cachen i 500'an (1Mb)

OS X känns inte nämnvärt slöare än OS 9

/ E

• Medlem
  • 2003-04-28 22:38

OS X är snabbt på en ny Mac!
Körde X på min pappas företag där dom har en dual 1.25Ghz med 1,5GB i ram! Där gick X snabbare än vad 9:an gör på min iMac 500Mhz med 640 i ram, och inga "snurror" så långt ögat når. På iMacen som är 2,5 år så är X stabilt, men man får inga sportvagns upplevelser.

• Medlem
  • 2003-04-28 22:49

Mac OS X rullar på fint på min PowerBook Pismo 500, 768 MB RAM.

Det där med hastighet i operativsystem är (som allat annat?) fullständigt subjektivt. Testade lägga in OS 10.2.5 på en blå/vit G3 300 MHz och 192 MB RAM hos en kompis för och se om hon var intresserad av att skaffa det. "Det går ju snabbt" sade hon efter att ha testat en stund... Kul för Apple som fick ännu en OS X-användare!

Själv tycker jag det mesta kunde gå snabbare. Detta trots min G4 867 MHz, 512 MB RAM med både L2 och L3 cache på processorn.

En del saker går snabbt. Växla mellan öppna fönster t ex.
Webbsurfning med Safari är absolut snabbare än allt som finns i OS 9.
Öppna program är däremot ganska segt.
Ibland när man vill ha ner en meny är det en störig sekunds fördröjning...

Jag citerar en snubbe från ett annat forum (skrevs då 10.2 släpptes):

"All in all, 10.2 is right now not a must have upgrade. If you have the money to spend, I'd recommend to upgrade. If you are tight, there is no need to hurry. Not at all. Sometimes, I don't even remember that I am using Jaguar. It seems often just like before I upgraded. Sure it's faster, BUT it is still not as fast as OS 9 or any other OS I know of. Still with OS X 10.2 resizing a window is like going through molasses. Now the molass is just a little more liquid. Not as thick. It's kind of weird, though. Because moving around a window is fast. And then, once in a while that beach ball returns letting me wait for things I don't know. It's a strange OS. That is the one thing I like in Windows. Every UI interaction is instant. None of this delay stuff."

Måste dock tillägga att jag nu är (överlag) väldigt nöjd med min dator och OS X. Det funkar hyffsat rappt (10.2.5), men är framför allt väldigt stabilt. Får hoppas att kommande OS X-versioner snabbar upp saker och ting ännu mer...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rodin: Nej, jag jämför ju med OS 9 och X på samma dator, min bärbara..

Jo, det är jag med på. Jag upplever samma som du. X är tyngre och segare!
Jag menade bara att Tibooken i sig kanske känns ännu slöare än likvärdig stationär..? Har du jämfört?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Star-affinity: Det där med hastighet i operativsystem är (som allat annat?) fullständigt subjektivt.

Jo, i och för sig, men om man väldigt ofta, så det blir irriterande :mad:, får snurrande bollar så är det slött, förmodligen nå't fel. Jag tror nog att Rodin har nå't så'nt fel.

Har du, Rodin, defragmenterat eller gjort nå'n annan reparationsåtgärd på sistone?

[Fixade stvafel.]

Senast redigerat 2003-04-29 00:18
  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 00:28
Citat:

Jo, i och för sig, men om man väldigt ofta, så det blir irriterande :mad:, får snurrande bollar så är det slött, förmodligen nå't fel. Jag tror nog att Rodin har nå't så'nt fel.

Har du, Rodin, defragmenterat eller gjort nå'n annan reparationsåtgärd på sistone?

[Fixade stvafel.]

(Nu blir man ju lite sur! Efter att ha skrivit ett inlägg i några minuter så är man utloggad, och inlägget var inte sparat efter man loggat in igen ("inga threads angivna") Ni verkar ha problem med inloggade 99mac!!)

Nåja.. Nej, jag har inte vågat defragmentera eftersom jag inte har någon backup på alla filer.. Men programmen kanske e lite bättre än för 5 år sen. Jag är dock inte säker på vad jag ska använda.

I vilket fall som helst så borde väl ändå ett högerklick på en ikon inte generera snurran i några sekunder! Att starta Systeminställningar kan också var lite väl slött. Samma sak att öppna en mapp. Att lista filer i en mapp är dock inte slött i samma bemärkelse, men inte lika snabbt som i 9an.

Det är lite ironiskt att min min förrförra dator, en Amiga 4000 med 68040/40Mhz processor, kändes snabbare. Och ändå inte med ett sunkigt OS, utan ett OS som var känt för att vara bra, men äkta multitasking med mera.. Men det går väl inte riktigt att jämföra med ett modernt OS som X...

• Oregistrerad
  • 2003-04-29 00:30
Citat:

Jo, det är jag med på. Jag upplever samma som du. X är tyngre och segare!
Jag menade bara att Tibooken i sig kanske känns ännu slöare än likvärdig stationär..? Har du jämfört?

Nej inte direkt, men när jag bara klickar runt lite på en ny iMac så känns den nog lite snabbare..

Här är mina tips för att få fart på maskineriet:

1. Säkerhetskopiera dina filer och program.

2. Se till att hårddisken har fin "volymstruktur". Starta om datorn. Håll ned "äpple och S". Släpp när en massa vit text kommer upp mot svart bakgrund. Skriv "fsck -y" och tryck enter. Låt datorn kolla disken. Skriv sen "reboot -n" tryck enter. (inga citationstecken)

3. Reparera privilegier på hårddisken med Skivverktyg (Program/Verktygsprogram). Finns under "Första Hjälpen"-fliken (eller vad den nu heter på svenska...)

4. Kör "MacJanitor" för att göra de "städningar" som finns i Unix.
http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html

5. Testa slänga inställningsfiler för de olika programmen du använder (om det är något/några särskilda som beter sig konstigt). Filerna finns i "Användare/*dittnamn*/Bibliotek/Preferences".

6. Rensa cache med "Jaguar Cache Cleaner".
http://www.northernsoftworks.com/jaguarcachecleaner.html
(längst ned på den bombade sidan)

7.Testa göra ett nytt användarkonto i Systeminställningar (System:Konton)
Använd detta ett tag och se om det funkar bättre.

8. Nollställ NVRAM.
Starta om datorn. Håll ned "äpple,option (halvt badkar), O och F" (för att komma åt Open Firmware).
Skriv:
"reset_nvram" tryck enter
"set_defaults" tryck enter
"reset_all" tryck enter
(inga citationstecken)
Skriv sen "reboot" eller "exit" (minns inte riktigt) och tryck enter.
Håll direkt ned "äpple,option (halvt badkar), P och R" hål ned dessa tills du hört start-plonget ett par gånger. Släpp sedan alla knappar och låt datorn starta upp.

Om man gjort ovanstående så ska det banne mig funka, annars är det nog någon form av fel på hårdvaran.
(Man måste inte göra allt i exakt ovanstående ordning, men den är nog rätt bra )

Ett annat tips:
Installera INTE 10.2 ovanpå 10.1.
Kör in 10.2 direkt och använd sedan den senaste "Combo" uppdateringen.
Just nu: http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosxcomboupdate_10_2_5.html

• Oregistrerad
  • 2003-04-29 00:34

Tack star-affinity!!

Ska kolla mer på det när hag gjort en backup som jag kanske borde!? känner mig nog inte tillräckligt säker annars..

Har lärt mig att det är bra att skriva: "reboot -n" efter att man har gjort "fsck -y".

Läs själva:

"After using the "fsck" Terminal command in single-user mode to repair system damage, restarting the computer causes Mac OS X's memory buffers to refresh by default, modifying the changes made by "fsck" and potentially causing disk corruption.

Although Apple makes no mention of it in their documentation, you can avoid the memory buffer flush by invoking the "n option," which bypasses the normal synchronization process that occurs along with normal system shutdown or resets. Type the following the Terminal after running "fsck."

shutdown -n now

in the terminal after running fsck. Alternatively, you can type

reboot -n

to restart the system.

"

????
Va? Vart tog inlägget som nyss var här ovan vägen?
???

Kan det inte vara ett så enkelt att rodins PowerBook-HD går i vila? Eftersom du får snurran när du högerklickar på en fil så måste datorn vända på hårddisken innan den visar menyn. Jag sitter på mina föräldrars PC så jag kan inte verfiera själv. Men, vad händer andra gången du högerklickar på samma fil?

Kolla i energisparinställningarna på din dator, och eventuellt kanske du kan tweake så att du försakar battritid mot svarstid så att säga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Det är helt korrekt att OS9 känns snabbare i många lägen. Men det är bara en känsla eftersom du inte kan göra mer än en sak åt gången i OS9. I OSX kan du ju göra flera saker samtidigt.

Nu vänder du på det, tycker jag.

I MacOS9 kan responstiderna vara sämre, eftersom det inte är avbrottsstyrt och därmed måste man vänta tills pågående tråd känner för att lämna tid. OSX borde kännas snabbare på grund av detta. Det har potential för det.

Däremot är OSX långsammare än MacOS9 i ren siffertuggning, eftersom en tung beräkning i 9'an inte avbryts hela tiden för att systemet ska rulla en massa annat. I 9'an tar ett program över helt närhelst programmeraren känner för det. Det är en fördel prestandamässigt - den där kodningen blir klar snabbare - men ger användaren väntetid då det inte går att växla över till annat. Du kan inte växla till Mozilla och kolla senaste inläggen på 99mac.

Det är så det borde vara: 9'an ska kännas långsammare men vara snabbare i ren råprestanda. OSX ska vara lite långsammare men kännas snabbare för att man får snabb respons, i och med att systemet kollar oftare.

Men tyvärr verkar det inte vara så. 9'an är snabbare hur man än vrider och vänder på det. Störande, tycker jag, men det är tydligen ett pris vi får betala för minnesskydd (som borde rullats in för länge sedan, i 7 eller 8) och avbrottsstyrning.

OSX är absolut inte snabbare för att det "kan göra flera saker samtidigt". Det kan det inte, så länge det bara finns en processor. Det bara byter oftare.

Exempel: Tugga tuggummi och gå på en gång:
OSX: Man växlar hela tiden mellan att flytta benet lite grand och flytta käkarna lite grand. Man gör inte båda på en gång, men man byter väldigt ofta. Tug - gå - ga - g - tu - å - gg - gå - a...

9'an: Antingen går du eller så tuggar du. Typiskt tar man ett steg, sen tuggar man ett tugg, sen går man ett steg igen. Gå. Tugga. Gå. Tugga.

9'an går hackigare, men OSX gör av med mer tid med att växla mellan de två uppgifterna och går därför en aning långsammare. Skulle 9'an råka ut för att tuggummit fastnar i gommen så slutar man gå medan man petar loss det. Händer det i OSX så fortsätter du gå helt oberoende av losspetandet. Det är bra.

Men till OSX nackdel: Om du upptäcker att en bil är på väg mot dej så ägnar 9'an alla resurser åt att få bort dej från gatan, och slutar helt att tugga tuggummi utan att detta ens kräver minsta åtgärd. OSX tuggar lugnt vidare om du inte gör speciella åtgärder för att stoppa det. Ska du ta dej bort från gatan snabbt så måste du medvetet sluta både med att tugga, klia dej i håret och vissla, processer som du hade igång bara för att det kändes bra.

Jag tar inte ställning, bara beskriver skillnader. Båda har fördelar. OSX vinner lätt när man jobbar med flera nyttoprogram på en gång, och alldeles i synnerhet när man har en del instabila program som gör nytta men dyker ett par gånger om dagen. 9'an vinner när man ska göra spel och animationer, då man bara kör det prorammet och man vill klämma ut maximal framerate.

Man ska som sagt uppleva OSX som snabbare fast det inte är det. Jag misstänker att det tungrodda Aqua kostar så mycket extra att det offrar responstiden man vann. OSX utan Aqua, med ett "magrare" gränssnitt, borde kännas överlägset på en relativt långsam Mac. Tyvärr ger inte Apple oss det alternativet.

Avbrottsstyrning i sig är inget som är unikt för OS X. I gamla Mac OS kan man röra muspekaren trots att ett användarprogram ligger och tuggar i en oändlig loop utan att anropa "snälla" anrop som låter andra processer få tid. Dvs, annan kod än våran tighta loop exekverades bevisligen. Dock var det mycket lättare på den tiden för ett program att svälta ut ett annat program på CPU-tid.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Avbrottsstyrning i sig är inget som är unikt för OS X. I gamla Mac OS kan man röra muspekaren trots att ett användarprogram ligger och tuggar i en oändlig loop utan att anropa "snälla" anrop som låter andra processer få tid. Dvs, annan kod än våran tighta loop exekverades bevisligen. Dock var det mycket lättare på den tiden för ett program att svälta ut ett annat program på CPU-tid.

Japp. Om programmet man svälte ut var det som användaren försökte jobba med så kändes det inte kul.

Att det fanns vissa bakgrundsprocesser, det man kan väl se som att hjärtat fortsätter slå även om man koncentrerar sej på att springa undan för den där bilen.

Vad bildligt och pedagogiskt du beskriver hur datorn fungerar, Ingemar.

Kul!
Ärligt talat.

• Medlem
  • 2003-04-30 22:30

Håller med. Ett väldligt bra inlägg av Ragnemalm. För mig rent personligen är dock MacOS X multitasking en förutsättning för att jag stannat kvar i Macvärlden. Jag gillade aldrig gamla MacOS på samma sätt som jag inte heller gillade Windows95/98. Många järn i elden och multitasking är ett måste..iaf för mig. Men allt det där har jag redan avhandlat i någon gammal tråd som också handlade om prestanda.

Mvh
/Ulf

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Nåja.. Nej, jag har inte vågat defragmentera eftersom jag inte har någon backup på alla filer.. Men programmen kanske e lite bättre än för 5 år sen. Jag är dock inte säker på vad jag ska använda.

Det är lite ironiskt att min min förrförra dator, en Amiga 4000 med 68040/40Mhz processor, kändes snabbare. Och ändå inte med ett sunkigt OS, utan ett OS som var känt för att vara bra, men äkta multitasking med mera.. Men det går väl inte riktigt att jämföra med ett modernt OS som X...

Under de år jag använt mig av windows (3.11-XP) så har jag aldrig stött på problem med att göra en enkel defragmentering av hårddisken. Kanske då man gick över till FAT32 och bootade på en FAT16-diskett och gjorde en defrag (varför man nu skulle göra det)... Har det verkligen varit problem med att kunna defragmentera hårddisken på Mac? Undrar då varför inte ett sådant program hänger med i OS'et från början, eller har jag helt fel (antagligen)...

Kul att se att du använt Amigan tidigare. Såg en rätt kul grejj med en Amiga 4000 med upphottad processor (antagligen en 50Mhz CyberStorm mk III 68060-uppgradering (wow)) där man i helskärmläge använde en "live"-inspelad videosnutt från en digitalkamera samtidigt som man drixade med lite andra saker. Man använde alltså filmen som "rörlig bakgrundsbild". Och det hackade inte ett jota... Det skulle jag vilja se på vilket annat system som helst, PC eller Mac. (Funkar säkert på några system i halvmiljon-klassen, men de räknas inte).

Detta tycker jag är väldigt imponerande:

Optimerat OS i aktion

Det är det kommande operativsystemet
Zeta och bygger på Be OS (som Apple tyvärr inte köpte...). De 6 filmklippen körs på en bärbar dator.

Bara för pc-maskiner...

Den långa demonstrationen som jag klippt ut snutten från finns här.

Om jag tar 2 filmer med 24 fps och kör i QuickTime Player på min G4 867 MHz, 512 MB RAM och OS X 10.2.5 så börjar fönsterflyttningen lagga. En film till så börjar även uppspelningen hacka i en av filmerna.

Kan någon förklara för mig vad "Velocity Engine" i G4-processorn gör? Verkar mest ligga och sova...;)

Senast redigerat 2003-05-01 00:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-01 01:17

BeOS vara bara för bra helt enkelt. Det var ofärdigt, det fanns få program för det men det var grymt välgjort rent tekniskt. BeOS utnyttjade verkligen hårdvaran maximalt! Hoppas att det blir något av det i framtiden. Hoppas att det släpps som öppen källkod!

BeOS finns fortfarande, vilket ni säkert redan vet. Kan laddas ner på http://www.beosmax.org/main.php för den som vill. Dock bara PC... Tyvärr...

• Oregistrerad
  • 2003-05-01 16:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Kan det inte vara ett så enkelt att rodins PowerBook-HD går i vila? Eftersom du får snurran när du högerklickar på en fil så måste datorn vända på hårddisken innan den visar menyn.

Nej, hårddisken är inställd på at inte gå i vila. Har bara skärmsläckare.. Det är inte SLÖTT men vissa saker tycker jag kunde gå lite fortare i OS X. Och de jag nämnt är ju enkla saker. Sen är det ju lite surt att ha köpt en dator för ett år sedan för närmare 30 000 som inte längre är riktigt optimerad för X (bl a grafiskkretsen).

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Vad bildligt och pedagogiskt du beskriver hur datorn fungerar, Ingemar.

Kul!
Ärligt talat.

Tack! Jag var lite orolig för att jag raljerade lite för mycket. Det går lätt för mycket känslor i det här och ett ord för mycket kan tas illa upp.

BeOS var som sagt rent förvånansvärt snabbt - på maskiner på sådär 200 MHz! Inte minst lyckades det verkligen med att kännas snabbt, att ge användaren respons men också att hålla många bollar i luften bra. Man kan ju inte undgå att drömma om vad en Macifierad version av det skulle varit. Men då hade Apple inte fått tillbaka Jobs...

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 18:54

Ja men NEXT som Apple köpte körde lika snabbt som BeOS på samma datorer för 10 år sen. Apples implementering är fortfarande halv taskig även om jag är säker på att just classic kompatibilitäten är det som spökar och gör att allt är lite slött. Finder är ett exempel, fortfarande en bromskloss även om Apple har optimerat den lite är den fortfarande slö och inte helt multithreaded.

Apple verkar ha tänkt lite för mycket framåt i tiden och gjorde GUIn (Quartz) för slött eftersom det finns fortfarande ingen GPU som kan hantera GUIn. Quartz Extreme hjälpte men fortfarande verkar mycket av GUIn belasta processorn mer än i OS 9. OS X är i princip inte slött, men eftersom själva grafiska gränssnittet är lite lam (pga ingen acceleration) så känns datorn seg.

Du kan ju prova att köra OS 9 utan tillägg till ditt grafik kort så ser du att OS 9 är lika långsam som OS X om inte långsammare.

Men vad som gör OS X så otroligt bra är just multitasking och hur stabil den är. Prova att hålla ner musknappen nere i OS 9. Allt stannar, till och med din internet förbindelse kan avbrytas pga av att bara hålla ner musknappen för länge. :rolleyes: En annan nackdel med OS 9 var hur systemet skötte RAM minnet. Du måste själv definera hur mycket minne ett program behövde. Om ett program behövde mer måste du stänga det, ändra minnes tilldelning och starta programmet igen. Otroligt att vi klarade av att stå ut med OS 9 så länge. Skönt att det äntligen är borta.

Några tips för OS X.

1. Flytta inte programmen som OS X installerade till olika mappar.

2. Installera inte för många haxies. Lika dåligt som alla extra tillägg och inställningar i OS 9 som gjorde systemet instabilt.

3. Om du har problem prova att använda Cache Out X. Tar bort trasiga cache filer.

//Robert

PS. Norton för OS X fungerar rätt bra men man måste stänga av Filesaver och Trackdelete. Då fungerar det utan problem.

1
Bevaka tråden