Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raw format stöd till Nikon D5000?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har nyss inhandlat en Nikon D5000 och är tvärnöjd. Dock har jag upptäckt att inte Photoshop har stöd för D5000s .NEF filer? Hittar inget om detta på Adobes hemsida heller (stöd).

Någon som vet hur man kringår detta problem? Jag vill ju kunna arbeta med råformaten så klart.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-16 00:51

Det kommer så småningom. Fota i RAW+JPG så länge.

Ursprungligen av dala:

Det kommer så småningom. Fota i RAW+JPG så länge.

Närmare bestämt i Camera Raw 5.4 för CS4. Beta av den finns på Adobe Labs. Läs mer på:
Adobebloggen
Adobe Labs

/Mattias

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-02 13:43

Men hur går man till väga som en simpel amatör som inte har råd att uppgradera sitt photoshop varje år, letar febrilt efter camera raw till mitt CS3 som ska klara öppna mina bilder från min D5000....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-02 15:49
Ursprungligen av Ulf81:

Men hur går man till väga som en simpel amatör som inte har råd att uppgradera sitt photoshop varje år, letar febrilt efter camera raw till mitt CS3 som ska klara öppna mina bilder från min D5000....

Kan det här kan vara nåt? Här står att Camera RAW 5.4 ska stödja D5000.

Ursprungligen av dala:

Kan det här kan vara nåt? Här står att Camera RAW 5.4 ska stödja D5000.

Nej. Läs inlägg #4 (som du citerar) igen. Han har CS3.

"The Camera Raw 5.4 plug-in is not compatible with versions of Photoshop earlier than Photoshop CS4"

• Medlem
  • Järfälla
  • 2009-07-02 15:58

Men jösses, är nikon så dåliga på att skapa format att de måste byta för varje kamera?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-02 16:12
Ursprungligen av pme:

Men jösses, är nikon så dåliga på att skapa format att de måste byta för varje kamera?

Rå-formatet har både fördelar och nackdelar. Fördelen är att man får med all information som bildsensorn registrerar och kan finjustera omvandligen till en slutgiltig bild i efterhand. Nackdelen är att alla sensorer är olika, så det är svårt och krångligt att skapa ett format som passar dem alla.

Sen är det inget unikt fenomen för Nikon, utan det funkar likadan för många andra tillverkar, t.ex. Canon.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2009-07-03 12:13
Ursprungligen av dala:

Rå-formatet har både fördelar och nackdelar. Fördelen är att man får med all information som bildsensorn registrerar och kan finjustera omvandligen till en slutgiltig bild i efterhand. Nackdelen är att alla sensorer är olika, så det är svårt och krångligt att skapa ett format som passar dem alla.

Sen är det inget unikt fenomen för Nikon, utan det funkar likadan för många andra tillverkar, t.ex. Canon.

Det är inte speciellt svårt att göra format som är något så när utbyggbara utan att de ställer till det för programvara att vara kompatibelt, om än eventuellt missa
en gnutta ny information. Fast det är knappast data från sensorn det är förmodligen kodning av metainformation av tex vilka fokuspunkter som har använts, eller nya exponeringsmetoder osv. Rådata från sensorn borde väl knappast kunna vara något annat än pixelmappar?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-03 13:30
Ursprungligen av pme:

Det är inte speciellt svårt att göra format som är något så när utbyggbara utan att de ställer till det för programvara att vara kompatibelt, om än eventuellt missa
en gnutta ny information. Fast det är knappast data från sensorn det är förmodligen kodning av metainformation av tex vilka fokuspunkter som har använts, eller nya exponeringsmetoder osv. Rådata från sensorn borde väl knappast kunna vara något annat än pixelmappar?

Mycket möjligt. Har inte så bra kolla på hur det fungerar exakt.

Update:
Kan dock säga att det finns väldigt många olika sensortyper som t.ex. de "vanliga" med bayer filter; Sigmas fovensensorer där varje pixel känner av alla tre färgerna; och Fujis Super CCD med två sensorer per pixel. Alla dessa kräver olika sätt för att lagra sensorinformationen.

Senast redigerat 2009-07-03 17:09
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-02 16:06

Ok, såg att man måste ha CS4 för att kunna köra Camera RAW 5. Det ser inte bättre ut än till att slanta upp eller använda en annan råkonverterare.

Updatering:

Jo, jesper, såg också det efter en stund.

Ursprungligen av dala:

Ok, såg att man måste ha CS4 för att kunna köra Camera RAW 5. Det ser inte bättre ut än till att slanta upp eller använda en annan råkonverterare.

Updatering:

Jo, jesper, såg också det efter en stund.

Nä, du måste inte. Du kan också använda DNG-Converter och konvertera D5000 NEF till DNG och sen använda i Camera Raw. DNG-Converter är gratis och finns på http://www.adobe.com/products/dng/ - längst upp till höger.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-02 16:31

Så, skippa Adobe helt och kör med Apple Aperture eller iPhoto! Med den här uppdateringen klarar Mac OS X och alla Apple-program att läsa råfiler från D5000.

1
Bevaka tråden