Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ta bort spotlight funktionen i 3.0 Iphone?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Sökte i forumet men hittade ingen mer än mig som inte ville ha kvar spotlight funktionen...

Finns det något sätt att ta bort funktionen?
Kör Iphone 3.0 jailbreak.

Hittade trådar som:
http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/259637-spotlight-i-iphone.html

Men där stod det bara om äldre versioner av iphones OSX.

Tacksam för svar // Wilhelmsson

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-04 16:06

Vad är spotlight?

• Medlem
  • 2009-07-04 16:54

wilhelmsson: Jag är bara nyfiken, varför vill du ta bort spotlight?

Exstaz: Det är ett sökverktyg i OS X, som nu kommit till iPhone iom OS 3.0. Det gör att du kan skriva "hej", så kommer allt som innehåller "hej" upp, även dokument som innehåller "hej" dyker upp.

• Oregistrerad
  • 2009-07-04 18:32
Ursprungligen av wilhelmsson:

Hejsan! Sökte i forumet men hittade ingen mer än mig som inte ville ha kvar spotlight funktionen...

Finns det något sätt att ta bort funktionen?
Kör Iphone 3.0 jailbreak.

Hittade trådar som:
http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/259637-spotlight-i-iphone.html

Men där stod det bara om äldre versioner av iphones OSX.

Tacksam för svar // Wilhelmsson

Du behöver väl inte använda den om du inte vill?

För att fortsätta beskrivningen så kan du exempelvis skriva "BBK" om du har Bredbandskollen installerat och då får du fram BBK och kan starta programmet. Spotlight går alltså att använda för att snabbt starta applikationer också.

Jag är också nyfiken på varför wilhelmsson vill inaktivera spotlight, den ställer väl inte till så mycket och du behöver bara låta bli att använda den.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-04 18:49

Men då är jag med på noterna. Det är sökverktyget som kommer upp om du går längst till vänster i din meny.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-04 18:51

@ Exstaz: Precis !

Tar Spotlight extra kraft på minnet? Filerna måste väl indexeras eller något liknande för att man ska kunna söka hur som helst ?

• Oregistrerad
  • 2009-07-04 23:11
Ursprungligen av ecth:

@ Exstaz: Precis !

Tar Spotlight extra kraft på minnet? Filerna måste väl indexeras eller något liknande för att man ska kunna söka hur som helst ?

Ja självklart tar det extra kraft vid indexeringen. Men när det är klart så är det ju klart..

Ursprungligen av studiox:

Ja självklart tar det extra kraft vid indexeringen. Men när det är klart så är det ju klart..

Fast Spotlights indexering blir ju aldrig klar...

• Oregistrerad
  • 2009-07-05 01:18
Ursprungligen av Simon Templar:

Fast Spotlights indexering blir ju aldrig klar...

Jadå det blir den. Den kör ett batch jobb första gången spotlight startars (det händer ju på din mac med) - Sedan använder den smarta rutiner i OS'ets filAPI för att hålla spotlight uppdaterat. Dvs den ligger inte hela tiden och scannar av hårddisken utan får en notifiering av filsystemet när någon ändring skett och uppdaterar ändringarna. Väldigt CPU snålt.

Ursprungligen av studiox:

Jadå det blir den.

Nej det blir den ju faktiskt inte vilket du själv skriver och det är ju det som är poängen när ALLT ska vara sökbart, tyvärr så påverkar det ju prestandan oftast inte mycket men ibland så märks det ju tydligt...

• Oregistrerad
  • 2009-07-05 22:16
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej det blir den ju faktiskt inte vilket du själv skriver och det är ju det som är poängen när ALLT ska vara sökbart, tyvärr så påverkar det ju prestandan oftast inte mycket men ibland så märks det ju tydligt...

Jag tror helt du missade min poäng. Det tar ingen extra processorkraft att skriva en extra byte data när ett program accessar filsystemet. Men detta är helt OP av tråden, vill du diskutera prestanda på spotlight starta en ny tråd..

Ska bli spännande att höra svar på varför man vill inaktivera spotlight!

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-05 03:03

Tror inte apple är så blåögda att dom inte tänkt på detta innan dom implementerade det i iPhonen faktiskt. Dom är ju trots all ett stort företag som vet vad som sysslar med förhoppningsvis.

Det är svårt att säga, men jag kan inte påstå att jag har märkt någon prestandaförsämring som jag kan hänföra till Spotlight. Men eftersom det inte går att slå av så är det svårt att säga något bestämt.

Jag har en kompis som lever i ett rätt rötet förhållande. Hans sambo kollar hans mobil hela tiden efter "spår" av att han skulle vara otrogen....om hon visste att spotlight fanns skulle hon nog bli överlycklig ett kort ögonblick.

( Rekordet är när hon ringer till hans iPhone och när han säger var han är ber hon honom ta ett kort på studs och maila det....så hon kan se att han inte ljuger.

Eftersom hon även beskyllt MIG för att ha en affär med henne kille (som är en barndomsvän, straight som ett järnspett, vi delar ett dataintresse och jag är väldigt lyckligt gift...) har jag bett henne dra åt helvete och söka hjälp.... )

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-05 11:01
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har en kompis som lever i ett rätt rötet förhållande. Hans sambo kollar hans mobil hela tiden efter "spår" av att han skulle vara otrogen....om hon visste att spotlight fanns skulle hon nog bli överlycklig ett kort ögonblick.

( Rekordet är när hon ringer till hans iPhone och när han säger var han är ber hon honom ta ett kort på studs och maila det....så hon kan se att han inte ljuger.

Eftersom hon även beskyllt MIG för att ha en affär med henne kille (som är en barndomsvän, straight som ett järnspett, vi delar ett dataintresse och jag är väldigt lyckligt gift...) har jag bett henne dra åt helvete och söka hjälp.... )

Det där kommer inte att fungera i längden. Be din kompis att dumpa henne. Låter hårt men kan man inte lita på varandra så är det förr eller senare slut.

//Rob

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-05 11:19

Robo-X: Word. Det är inte värt det i längden Goflorp:

Ja här kommer svaret! Varför skulle jag inte vilja ha spotlight i min iphone?
Jag är väldigt snabb med telefonen och har mina "tix" när det gäller de existerande knapparna, som "main menu".. Detta gör att den där J****A spotlight rutan kommer fram stup i kvarten och har verkligen tröttnat på det.

Jag har inte hemskt mycket program som jag skulle vilja söka efter, inte heller mail, och kontakterna har jag ju i telefonboken..

Så fungerar det i min skalle, är nog rätt ensam om det

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-05 21:34

Ja här kommer svaret! Varför skulle jag inte vilja ha spotlight i min iphone?
Jag är väldigt snabb med telefonen och har mina "tix" när det gäller de existerande knapparna, som "main menu".. Detta gör att den där J****A spotlight rutan kommer fram stup i kvarten och har verkligen tröttnat på det.

Jag har inte hemskt mycket program som jag skulle vilja söka efter, inte heller mail, och kontakterna har jag ju i telefonboken..

Så fungerar det i min skalle, är nog rätt ensam om det

Du trycker alltså på Home-knappen mer än en gång? Om Spotlight kommer fram, tryck en gång till på Home-knappen....

• Oregistrerad
  • 2009-07-05 22:18
Ursprungligen av kenjon:

Du trycker alltså på Home-knappen mer än en gång? Om Spotlight kommer fram, tryck en gång till på Home-knappen....

Det går också att ställa in vad du vill ska hända.. För att komma till spotlight måste du hålla in knappen en liten stund. (2-3 sekunder, samt att du måste vara i home menyn) - undrar vad du har för "knep"

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-05 22:38

Studiox. Jag kommer till Spotlight om jag är på hemskärmen och sen klickar på home en gång. Spelar ingen roll om jag håller in den eller inte...

När iphonen ska gå fram och tillbaka från spotlight så går de för segt för min smak... vill bara ha bort den!

Studiox: 2-3 sekunder? Här räcker de med ett knapptryck..

Att man kan ställa in vad som händer om man dubbelklickar på "home" visste jag

Man kan bara ställa in vad man ska söka på i spotlight, inte vad som händer om man trycker på "home" i home-meny.

Ingen som har något tips för att få bort det? Någon app från cydia etc ?

Tjena...

ja, alltså... det mesta är väl redan sagt men...

En knapptryckning tar dig till hemskärmen som alltid. Sen kan du ställa in vad dubbelklick skall göra som du själv sa.

Att hålla inne hemknappen är ju röstkontroll- i alla fall på 3GS.

Pratar du om scenarion där du redan är vid hemskärmen och trycker på hemknappen igen? Trycker du av misstag ofta, eller är det en annan abrovink som gör att det kajkar ur?

Ja precis.. Ne det är väl mest för att jag är för snabb eller helt enkelt "tixar"... helt enkelt sitter och trycker på hem knappen snabbt, eller när jag bara vill komma till första sidan och så blir de lite många tryck ja du förstår?

Irriterande moment att spotlight kommer upp.. enligt mig

Hehe... först nu såg jag att du skrivit tixar och inte trixar...

Då fattar jag i alla fall problemet.

Handen på hjärtat nu: du är väl inte en sån som klickar på samma länk två gånger när den laddar lite segt på första klicket??

haha du tror inte det ? Jag är otroligt otålig.. så visst det kan allt bli några extra klick när jag väl ska öppna eller länk

Får nog nöja mig med ljudlös knappen, den är allt bra go den med

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-06 01:15

haha du tror inte det ? Jag är otroligt otålig.. så visst det kan allt bli några extra klick när jag väl ska öppna eller länk

Får nog nöja mig med ljudlös knappen, den är allt bra go den med

Kan bara hålla med dig

Lär dig att klicka som folk då för böveln pöjk, det måste ju vara enklare och bättre än att börja trixa med att få bort funktioner ur telefonen som irriterar dig bara för att du själv är klantig....

Åsså en för säkerhets skull...

Dr Tinnitus

1
Bevaka tråden