Min erfarenhet är att ny rippad musik läggs i itunes mappen. Gammal musik spelar ingen roll om du flyttar itunes mappens pekare eller väljer att lägga till nätverksmappen i itunes bibliotek.
En erfarenhet är att för att modifiera låtar till exemple för att lägga in dem i ipod så kan du inte ha dem på en extern enhet med en egen itunes server (vissa nas har det) då du inte har fulla rättigheter enligt itunes då. Itunes vill ha musikfilerna i sitt eget bibliotek för detta skall ges möjlighet att göra men du kan spela upp filerna med extern itunes server bara inte ändra dem.
När jag hade mina musikfiler på nas lade jag till de externa mapparna i mitt itunesbibliotek just på grund av att jag inte kunde få över dem till ipoden annars. Jag har även för mig att det kan strula lite om du rippar musik och du inte har tillgång till din nas. Då väljer itunes att gå tillbaka till standardläget och rippa till lokal hårddisk.
En annan sak att se upp med är valet att ge itunes rätt att ändra mappstrukturen vid import. Har man inte kodat filerna med rätt namn och valt blandning eller inte etc så blir det bara stökigt att hitta filerna utan itunes.
Efter att läst mitt inlägg så ser jag att det är minst sagt rörigt skrivet. Fick du ut något av det?