Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera Entourage 2001 till Entourage X

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte nyss Office X, eftersom Ofice 2001 inte fungerar optimalt på min iMac med OS X. I Classic-läget funkar inte t.ex stavningskontroll och andra autofunktioner . (Dessutom måste jag köra i Classic-läget.)

När jag hade installerat Entourage X valde jag Arkiv - Importera från program (Entourage 2001) för att få över alla mina inställningar, adressbok, signaturer, m.m.

När jag för några år sedan importerade till Entourage 2001 från Eudora, funkade allt felfritt direkt. Nu fick jag i stället upp en ruta med texten "Markera din identitet i mappen Office 2001 Identities".

Men den mappen/filen hittade jag inte. Efter diverse försök kom jag fram till att problemet verkar vara att Entourage X inte förstår var den skall leta i Classic-systemet (?).

Jag har försökt att exportera från Entourage 2001 för att sedan importera till Entourage X, men det funkar dåligt. Att flytta över allt manuellt är för omständigt och skulle ta många timmar i anspråk. Därför letar jag efter sätt att göra detta automatiskt.

Således gick jag ut på nätet. En kompis föreslog 99Mac, men här har jag inte hittat något alls (?).

I en recension av Entourage X på MacCentral, nämns inget av detta problem och man kan undra om de verkligen testade att importera: http://maccentral.macworld.com/news/2001/11/13/entourage/

På MacOSXhints finns en del info, http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020909062023705, framförallt en bra beskrivning av problemet. Dock ingen lösning som funkar för mig.

På The Entourage Help Page, http://www.entourage.mvps.org/help/convert.html, finns AppleScripts att ladda ner som hjälper till, men kostar 20 USD för att fungera. Det kanske jag är beredd att betala om 14 dagar...

Men just nu undrar jag om någon har någon bra, elegant lösning på problemet?!

Jag har själv bytt fr 2001 till X, utan problem alls. Sitter dock ej framför min Mac just nu och kan inte hjälpa dig med detaljerna, men principen är följande.

1) Ta backup på din Office2001-dokumentmapp.
2) Hitta platsen dör Entourage X sparar adresslistor, brevkorgar etc.
3) Lägg över Entourage 2001-filerna för adressbok etc på den platsen.
4) Starta Ent X.

Din identitet hittar du i Mac OS 9-hårddisk/Dokument/Microsoft Office Data/Office Identiteter. I den mappen finns det en mapp som antingen heter Main Identity (vad det nu blir på svenska) eller ditt namn.

Markera den mappen så ska allt flyta på smärtfritt.

  • Medlem
  • 2003-05-01 18:14

Som Micael Nord skriver importera från macOs 9, Main identity, men det kan också lagras i macosx beroende på om du kört outlook 5 i Classic, (tror jag förstår inte riktigt MS logik). kan vara riktigt trassligt att hitta rätt, om du tar fel mapp börja om hela proceduren från början.
Vid import av mail gör så här:
stäng ner outlook exp. 5
starta entourage
Välj arkiv/import
1. importera från program
2. Välj outlook exp. 5
3. Allt ikryssat
4. Välj istället för outlook exp. 5 mapp denna mapp: _HD/Users/namn/Dokumnet/Microsoft User Data/identities/Main Identity/
5. importerar.

Tack för all hjälp. Här följer några kommentarer till era tre kommentarer:

1. Jag tror att jag har hittat platsen där Entourage X sparar adressböcker, etc, och har placerat backupen från version 2001 där. När jag sedan försöker importera syns Entourage 2001-filerna, men jag kan inte markera dem eftersom de är "gråskuggade". Detta gäller oavsett om jag väljer att importera från program eller fil.

Det verkar alltså som att jag först måste exportera från Entourage 2001 till något lämpligt format? Just det som jag ville slippa. Jag har utan problem flyttat över alla brevlådor och min adressbok. Men signaturer, anteckningar, konton och kalendern lyckas jag inte med.

2. Det här svaret begrep jag inte först, helt enkelt eftersom jag inte hittade de mappar/filer du namngav. Jag letade en stund, men bestämde mig sedan för att starta min gamla iMac med OS 8.6. Där fanns dessa filer. Jag kopierade över dem till min nya dator, men lyckades sedan inte importera något av filernas innehåll. Se svaret under 1 ovan.

3. Se svaren ovan

Nu har jag slutligen ändå lyckats lösa problemet, genom att ägna en arbetsdag åt att flytta över allt manuellt...

1
Bevaka tråden