Hej!
Har i nuläget ett Cloud Sites-konto på rackspace där jag kan lägga upp obegränsat med kundkonton/siter. Där hostar jag ett par mindre siter som är kunder till mig, dvs sidor jag utvecklat. Inte för att det är lukrativt med webhosting utan helt enkelt för att slippa problem med mardrömslika webbhotell som kunderna själva väljer.
Tjänsten är grymt smidig, men har dock börjat suga lite på andra alternativ. Dels för att jag använder typ 5% av de $100 jag betalar i månaden, vilket är minsta debitering. Dels är det 'a hard sell' ofta att behöva förklara att siten hostas i USA.
Sneglar på exempelvis Glesys VPS där jag kan få den prestandan jag behöver för en tredjedel av priset med en kontrollpanel.
Så frågan är måste man sitta och övervaka vps:en dygnet runt, köra patchar och pakethantering hela tiden för att kunna erbjuda en seriös och stabil tjänst?
Jag är inte främmande för att jobba lite, men jag är webbutvecklare, inte linuxadministratör.
Och om man måste betala webbhotellet 500-1000 kr i månaden för att adminstrera just min VPS manuellt så försvinner ju meningen med att byta.
Finns det någon lösning med VPS i Sverige där man kan skala ner kostnaden till en lite mer faktiskt nivå och ändå upprätthålla en bra service? Hur gör ni?
Tack!