Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[Beröm] Min stabilaste dator hittills

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är idel Apple-beröm.

Jag har jobbat med datorer i över 15 år. Allt från Mac OS 7 t.o.m. Leopard (nu), Windows 95, 98, XP Pro, Vista Ultimate och Amiga.

Min befintliga Macbook Pro (17-tummaren med hirez-skärm från sen 2007) med Leopard, är lätt den mest stabila dator jag någonsin ägt. Fram till några veckor sedan har jag i princip aldrig startat om datorn förutom vid systemuppdateringar som kräver omstart (1,5 år!). Datorn har ALDRIG hängt sig eller betett sig konstigt åt, trots att jag installerat massor av program i den.

Några veckor sedan började jag få kernel-panics. Jag körde hårdvarutest-cd:n från Apple vilket gav ett felmeddelande. Kollade upp den på Apples support-forum, vilket visade på defekt RAM-minne.

Jag plockade ut det defekta RAM-minnet och nu är den sig själv igen.

Många postar i forum när något blir fel, men få när allt fungerar som det ska. Jag är glad att jag har en så förträfflig dator. Bra gjort Apple.

Ja, hälsan tiger still är ju ett gammalt ordstäv som stämmer rätt bra.

Jag brukar få förvånade blicker när jag säger att
"Starta om? Här har inte startas om sedan oktober..."

Även jag har vart väldigt bekymmerslös i mitt "datande"

Jag blev mycket imponerad under första året jag hade min iBook, som också var min första Mac. Aldrig ett problem, aldrig en klagan från maskinen, bara underbart användande utan att störa min kreativitet med oväsentliga saker. Helt underbart! Det tog ett helt kalenderår innan jag faktiskt stängde av den och då var det för att stoppa i mer RAM. Förvisso ett par omstarter i och med tidigare nämnda systemuppdateringar, men inget annars.

• Medlem
  • Eksjö
  • 2009-07-10 01:13

Apropå Macbooks och omstart. Stänger ni (erfaret mac-folk) inte av era laptops alls? Är det bara vila som gäller? Jag som switcher undrar. Kanske stänger jag av min macbook helt i onödan?

Ursprungligen av osvald:

Apropå Macbooks och omstart. Stänger ni (erfaret mac-folk) inte av era laptops alls? Är det bara vila som gäller? Jag som switcher undrar. Kanske stänger jag av min macbook helt i onödan?

Om du ska använda datorn nästa dag eller tidigare så stänger du helt klart av den i onödan. Jag brukar aldrig stänga av min MBP.

Ursprungligen av osvald:

När du inte använder den, fäll ner locket.
Låt den ligga i 30s innan du flyttar den - den skriver ut data til hårddisken.

Sedan kan den nog ligga i tre veckor eller ngt i vila utan risk.

SKULLE den ligga längre så går den i djupvila det sista den gör...

med andra ord - "Stänga av" är så ...PC...

Omstart räcker me de som "Programuppdatering" kräver.

Jag använder datorn från 8 till 17, och lite på kvällen. Däremellan vilar den bara. Brukar aldrig stänga av. Inte ens om den står över helgen faktiskt.

• Medlem
  • 2009-07-10 09:20

En fråga från en annan nybliven switcher, varför ska man inte stänga av den? Sliter det inte på batteriet att ha den på så mycket?

Har inte märkt något speciellt batterislitage. Fördelen med att inte stänga av den är att den startar på typ två sekunder.

Du fäller ju bara upplocket och så kan du fortsätta där du slutade.

Vila drar så lite batteri att det kan ligga så i veckor.

Startup kan ju ta 2 min uter eller så, stänga av upp till 1 min...
Det är ju rätt onödigt.

• Medlem
  • 2009-07-10 10:42

Hej Raumschiff,
jag håller fullständigt med dig. Stabilitet är vad vi har idag från Apples OS X. Också jag har varit med hela tiden (sedan slutet av 1986) och lever i Windows på mitt arbete och OS X hemma. Det bootas aldrig om här heller vilket jag tolkar som att de inbyggda dagliga/veckliga/månatliga skripten som UNIX har och som (tror jag) körs ungefär kl 03 på nätterna gör sitt. Det tillsammans med journalförande hårddiskar fungerar bra. Därvidlag har Apple skött sitt.

(Sedan har jag en del synpunkter på att de också vill ha koll på vad jag har och inte har i min iPod. Det är störande - och fick jag ge herr Jobs ett råd så vore det just - "Rör inte min iPod touch/iPhone", det borde bara vara jag som bestämmer vad som kommer in och ur den. INTE ett stycke iTunes och Apple.)

och Jobs… - minns att det var du själv som en gång startade som 'pirat' - fortsätt med det!!!

Ursprungligen av tcb:

Hej Raumschiff,
jag håller fullständigt med dig. Stabilitet är vad vi har idag från Apples OS X. Också jag har varit med hela tiden (sedan slutet av 1986) och lever i Windows på mitt arbete och OS X hemma. Det bootas aldrig om här heller vilket jag tolkar som att de inbyggda dagliga/veckliga/månatliga skripten som UNIX har och som (tror jag) körs ungefär kl 03 på nätterna gör sitt. Det tillsammans med journalförande hårddiskar fungerar bra. Därvidlag har Apple skött sitt.

(Sedan har jag en del synpunkter på att de också vill ha koll på vad jag har och inte har i min iPod. Det är störande - och fick jag ge herr Jobs ett råd så vore det just - "Rör inte min iPod touch/iPhone", det borde bara vara jag som bestämmer vad som kommer in och ur den. INTE ett stycke iTunes och Apple.)

och Jobs… - minns att det var du själv som en gång startade som 'pirat' - fortsätt med det!!!

Det övriga om ipods mm kan du väl ta i respektive forumdel.
Det du nämner är väl grunden för att OSX inte behöver startas om hela tiden.

• Medlem
  • Borås
  • 2009-07-10 17:57

Jag blir smått irriterad över alla updates som kräver omstart, grr. Behöva starta om flera ggr per år är jobbigt...

Ursprungligen av jannol:

Jag blir smått irriterad över alla updates som kräver omstart, grr. Behöva starta om flera ggr per år är jobbigt...

Word.....!

Ja, hur känns det nu i "datorsjälen" när man gått från Strul, dåliga program, virus, dålig kvalitet och allmän "du skall vara livrädd"-stuket...

... till en Mac ....

... och man inte längre behöver tillbringa hela halva dagar, nätter och kvällar med att defragmentera, leta fel, köra Ad-Aware och "pilla med datorn".... ?

• Medlem
  • Borås
  • 2009-07-10 22:06

Har faktiskt startat om sen jag skrev mitt inlägg...............
............lugna nu, jag satte i lite mer minne bara

På tal om omstarter osv. Visst är OS X och även GNU/Linux mycket mycket stabila men jag undrar, hur många ggr är det i princip 100% användarens fel?!

På den tiden jag körde win 2000 för omkring många år sedan så vill jag minnas att jag inte behövde starta om så ofta men garanterat fler ggr än numera med OS X.

1
Bevaka tråden