Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
sen kan man blanda grått med alla fyra CMYK-färgerna.
I tryckbranchen använder man inte NCS, den är bara för målarfärg.
Om du har Photoshop kan du se ungefär vad för gråa färger du kan få med Pantone Solid coated som är det system tryckare använder för det mesta om man inte blandar i CMYK.
Pantone går också att översätta till CMYK via en ICC-profil. Välj då ISO coated som målprofil.
Det som fotografer betecknar som 18% grå är en medelgrå ton. Vill du ha den i NCS är det antagligen mest lika NCS5000. Ska du ha den för tryckning behöver du snarare veta vilka CMYK-värden som ska anges. Skriver jag in L a b-värdet 50, 0, 0 så får jag C=49%, M=40%, Y=39% och K=27% när jag ha ISO Coated v2 som CMYK-profil.
Men sedan kommer du ändå inte få något vidare bra gråkort. För att ett sådant ska fungera optimalt ska den färg du skapar reagera likadant under alla olika ljusförhållanden, vilket är rätt otroligt att tänka sig att du skulle få om du skulle trycka en grå ton efter detta recept.
QP-Card finns i ett antal varianter, men jag gillar den som heter 102 bäst. Den ljusgrå tonen på detta kort är perfekt att vitbalansera mot. Sedan kan man använda de övriga grå tonerna för att se till att det inte finns ett kippstick.
QP-Card finns i ett antal varianter, men jag gillar den som heter 102 bäst. Den ljusgrå tonen på detta kort är perfekt att vitbalansera mot. Sedan kan man använda de övriga grå tonerna för att se till att det inte finns ett kippstick.
Har ingen egen erfarenhet av den, men om du är villig att lägga lite pengar på det har jag hört och läst att ColorVision/Datacolor Spyder Cube är trevlig.
du kan ju anse att att qpcards pris är annat än vettigt , men läser du Stefans Ohlssons svar så kanske du inser att det ligger mycket möda bakom det kortet och finessen med att att göra en så bra vitbalansering som möjligt.
du kan ju anse att att qpcards pris är annat än vettigt , men läser du Stefans Ohlssons svar så kanske du inser att det ligger mycket möda bakom det kortet och finessen med att att göra en så bra vitbalansering som möjligt.
Jag inser att det är viktigt med rätt grejer, men att det skall kosta 3-400kr för en grå plastbit är LITE väl magstarkt..
Alla dessa gråkort är i princip samma sak, en viss nyans av grå och förmodar jag då en viss glans i ytan.
Kaffebrus fixar en som kanske ligger ngn promille fel då, men den är i nyckelringsstorlek och smidig. Dessutom kostar den hälften.
Jag kan gå med på att många saker så är det kvalitetsskillnader (Lastolite reflexskärmar t ex och "billig&bra" - Lastolite håller ju ett par år...)