Jag har kollat runt efter mjukvara som kan snacka med hårdvarusyntar. Det verkar helt stendött på den här fronten numera, eller är jag felinformerad? Det är nästan omöjligt att hitta något tycker jag.
• Sound Diver lades ned. Det finns en publik beta att hitta på Apples sajt men den kräver en XSKey. Det får man inte med i dagens version av Logic.
• Midi Quest har jag tittat på och läst om. Det känns superdåligt. Rörigt. Går inte att integrera med exempelvis Logic.
Vad jag söker är ett program som kan gå ut och snacka med midiutrustningen, skicka in alla ljudnamn och expansionskort, så man kan nå detta lätt från sequencern.
Rent konkret: I en produktionssituation, hur ska jag hitta den där koola grejen som finns på plats 137 i bank 9 & midikanal 4 och assigna rätt effekt till den - utan att få gamnacke av att plottra i en synts minimala GUI när det finns en stor widescreenskärm rakt framför mig?
Hur är det med Cubase & Ableton Live och andra program, oavsett plattform? Vad är bäst på allt sånt här 2009?