Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D80 eller D90

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-07-06 10:41

Funderar på ett nytt hus, så man slipper dela med sambon. Sitter just nu med en D40 och det är ju trevligt om man kan dela lite objektiv iaf. Men frågan är om man ska försöak få tag i en begagnad D80 till ett bra pris eller om skillnaden mellan D80 och D90 är så värd att man ska gå för en ny D90?

Man kan ju få en D80 med lite tillbehför för runt 6-7 medan en D90, enbart hus går på runt 9. Vad tycker ni? Eller ska man försöka sig på en D200 när man ändå är igång?

Skulle behöva lite tips på vad och varför?

Ursprungligen av Millow:

Funderar på ett nytt hus, så man slipper dela med sambon.

Den meningen var otroligt underhållande, tills jag insåg att du pratade om kamerahus!

D90 har en helt ny sensor och bildprocessor och presterar avsevärt bättre vid höga ISO och vad gäller dynamiskt omfång (i RAW främst). Skillnaden mellan D80 och D200 handlar främst om reglage och byggkvalitet.

D90 är en kanonkamera, av de du nämner hade jag lätt valt den.

Instämmer, D90 är fantastisk.

• Medlem
  • 2009-07-07 10:58

Intressant, om man hade gått för en D300 istället då, om valet stod mellan D90 och D300, är D90 mer prisvärd?

Om du inte är proffs behöver du ingen D80 eller D90. Köp en D40 till och lägg mellanskillnaden på objektiv och extrautrustning. Det tycker iaf "kung Ken" och jag håller med.

http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

• Medlem
  • 2009-07-07 11:54
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Om du inte är proffs behöver du ingen D80 eller D90. Köp en D40 till och lägg mellanskillnaden på objektiv och extrautrustning. Det tycker iaf "kung Ken" och jag håller med.

http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

Har redan en D40, men vi är två som ofta fotar samtidigt så vore bra att ha varsin istället för o dela på en + att jag skulle vilja ha en lite större.

Men du kanske har rätt, vore kankse bättre att börja komplettera med lite fler objektiv först. Ett fast ljusstark och något schysst zoom objektiv.

Senast redigerat 2009-07-07 12:17

D90 är mer prisvärd än D300 och enligt "Kung Ken" bättre (längre ned på sidan som Marcus länkade till). Finns inte heller så många beggade D300 på marknaden till bra pris.

Vill du ha ett till kamerahus och har plåtat ett par år så tycker jag definitivt att du kan kliva upp på en D90. Om du förstår saker som nedbländningsknapp och spegeluppfällning så kan du mycket väl ha glädje av en D90. Även annars, det är en kamera att växa i så länge man leker med funktionerna och kör i manuellt (eller halvautomatiskt) läge. Köp den i paket med Nikkor 35/1.8 så får du ett riktigt bra och kul objektiv till.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-07 15:23
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Köp [D90] i paket med Nikkor 35/1.8 så får du ett riktigt bra och kul objektiv till.

Finns det kit med D90 + 35/1.8?

(Ett kanon-objektiv för övrigt. Perfekt för halvkroppsporträtt inomhus och all-round objektiv generellt. Liten och nätt med ursnabb autofokus.)

Kameradoktorn säljer dem i paket men nej, det är nog inget officiellt Nikon-paket.

35 motsvarar ju en av mina favoritbrännvidder så roligt att Nikon kommer med något som matchar billighetsklassikern 50/1.8.

Ursprungligen av Millow:

Man kan ju få en D80 med lite tillbehför för runt 6-7 medan en D90, enbart hus går på runt 9. Vad tycker ni? Eller ska man försöka sig på en D200 när man ändå är igång?

Stod i exakt samma val för ett tag sedan. Valde ett D80-hus då och lade mellanskillnaden på objektiv. Skulle göra samma sak idag om alternativet var en D90.

Jag letar efter ett D80-hus till att ge min fru... ingen som har lust bli av med ett.

Kunde ju köpte en d40/d60 men vi vill kunna dela objektiv med varann.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-14 17:10
Ursprungligen av Goflorp:

Jag letar efter ett D80-hus till att ge min fru... ingen som har lust bli av med ett.

Kunde ju köpte en d40/d60 men vi vill kunna dela objektiv med varann.

D50 som ju har inbyggd fokusmotor kanske? Eller varför inte skäma bort frugan och skaffa en D300s?

Ursprungligen av dala:

D50 som ju har inbyggd fokusmotor kanske? Eller varför inte skäma bort frugan och skaffa en D300s?

Skämde bort henne med en D90 - tyckte det räckte....

Letade D80 på nätet - det finns fasen inga ...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-14 22:40
Ursprungligen av Goflorp:

Skämde bort henne med en D90 - tyckte det räckte....

Letade D80 på nätet - det finns fasen inga ...

Då blir ni nog båda nöjda. Borde även underlätta att byta mellan de två husen.

Ska bli kul att höra vad du tycker om filmningen efter att ha provat själv. (Du som är lite skeptisk till sånt... )

Du gjorde rätt... Ibland är det faktiskt skillnad på kamerahus och kamerahus...

Nikon D90 Review by Thom Hogan

*s*

Ja, jag lovar prova.... kanske ändrar jag to m åsikt.
Jag kan däremot försäkra att det som styrde var helt andra saker.
1) Inbyggd motor
2) Bra exponering (12MPixlar)
3) bra ISO-värden

PÅ "Ettan" faller D40x/D60 bort
D80 har lite tid på nacken , D90 tillverkas idag, har mängde med bra rena "fotoprylar" i sig.

Filmningen får man väl se som en bonus. Frugan gillar SD-kort med, hon har ett par stycken som hon nu kan använda rejält.

Batterigrepp tänker jag köpa till henne längre fram... det är ju lika som till D80.

Hon kan låna mina objektiv när som, framför allt 85mm/1,8:an, hon gillar den....

Vill ni se lite bilder (enbart de sista 3-4 är med D90:an, innan är det D300. K20D, K10D, SONY, Canon pocketar ...)

http://www.marinilsson.se för den som vill se.

Om du fotat ett bra tag så finns det alla anledning att hoppa upp till en d300. Det finns flera anledningar till detta. 1/ Byggkvalitet 2/ inbyggda funktioner som du kan växa med tex bracketing, high speed serie exponering, stort iso värdes omfång.
OK det är mycket pengar för ett hus med du kommer inte att känna att du behöver ett till på överskådlig tid framöver

1
Bevaka tråden