Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3-D film hemma? Det går väl inte?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste följande på diskshop:

149 kr.
Resan till jordens medelpunkt 3-D.
Blue-Ray.
Fyra st 3-D glasögon ingår.

Va ??!

Hur ska man kunna se 3-D hemma?
Tekniken fungerar ju genom att projektorn sänder ut bilderna för vänster höga i vertikal polarisation och bilderna för höger öga i horisontell - eller tvärt om.

Hur ska man kunna åstadkomma det hemma?
Finns det sådana projektorer nu?
En TV kan väl inte sända ut olika polariserat ljus?
Dom skriver ingenting om detta på sidan. Tänk om en massa människor blir lurade.

Eller är det något jag har missat helt här???
Har jag missförstått allting?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-07-14 21:20

Jo lite går det. Med olikfärgade glas i glasögonen.

Anaglyph image - Wikipedia, the free encyclopedia

Du har missförstått lite grann. I en 3D-kodad film har man filmat med två kameror med två olika färger och sedan förskjuter man färgerna en smula, tänk dig de tre lagren i photoshop tex för R, G, B och föreställ dig att de är lite förskjutna åt vänster och höger. Kamera vänster filmar det röda, kamera höger filmar det blå. Det röda är sedan tex 20 pixlar åt vänster, det blå, 20 pixlar åt höger. Glasögonen som medföljer har rött i vänster och blått i höger och vips salabim så "ser" man det hela i 3D, då rött och blått återskapas igen med det djup de två kameravinklarna ger via deras egen färg.

Det är ungefär så, men förstås mycket mera komplicerat i verkligheten. TV'n behöver inte göra något speciellt annat än att visa den färgförskjutna bilden.

Ursprungligen av Taz_1999:

Du har missförstått lite grann. I en 3D-kodad film har man filmat med två kameror med två olika färger och sedan förskjuter man färgerna en smula..... (se resten ovan)

Men är inte det där den gamla tekniken som man visade i TV när vi var små?
Som Dr Dront säger.
Med röd-gröna glasögon kan man ju inte få färg, det blir ju svart-vitt!

De nya biofilmerna är i full färg och jag har förstått det som att det är olika polarisering.
Det kräver såklart en speciell projektor.

edit:
Ja, här står det ju! (Från Dr Dront)

Citat.
"Men nu är det polariserande glasögon som gäller.

- Skillnaden är som natt och dag. Dagens 3d-film erbjuder nästan samma bildkvalitet som normal film, säger Mats Kullander som är FoU-ansvarig hos Svensk Filmindustri, SF.

Den nya 3d-tekniken kräver digitala projektorer som
i dag främst finns i USA. Av de 2 000 digitalbiografer som finns där har 700 kompletterats med den utrustning som krävs för 3d. Bland annat en silverbelagd filmduk som kan behålla polarisationen när filmen från projektorerna reflekteras mot åskådarna."
----------

Så vad menar Discshop egentligen??!
Är det något bedrägeri på gång?

Senast redigerat 2009-07-14 22:03
Ursprungligen av the örjan:

Men är inte det där den gamla tekniken som man visade i TV när vi var små?
Som Dr Dront säger.
Med röd-gröna glasögon kan man ju inte få färg, det blir ju svart-vitt!

Nä Taz. Det är inte jag som har missförstått. Det är du.
De nya biofilmerna är i full färg och jag har förstått det som att det är olika polarisering.
Det kräver såklart en speciell projektor.

edit:
Ja, här står det ju! (Från Dr Dront)

Citat.
"Men nu är det polariserande glasögon som gäller.

- Skillnaden är som natt och dag. Dagens 3d-film erbjuder nästan samma bildkvalitet som normal film, säger Mats Kullander som är FoU-ansvarig hos Svensk Filmindustri, SF.

Den nya 3d-tekniken kräver digitala projektorer som
i dag främst finns i USA. Av de 2 000 digitalbiografer som finns där har 700 kompletterats med den utrustning som krävs för 3d. Bland annat en silverbelagd filmduk som kan behålla polarisationen när filmen från projektorerna reflekteras mot åskådarna."
----------

Så vad menar Discshop egentligen??!
Är det något bedrägeri på gång?

Extremt bra fråga och enklast svar får du nog genom att maila de

men den nya biotekniken tror jag inte du kan köra hemma än.. röd-grönvarianten är ju uråldrig

Nu blir det 3d-film - Ny Teknik

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-07-14 21:59

Discshop kanske har missuppfattat nåt. Filmen på bio och hemmafilmen använder inte samma 3D-teknik, den på bio med polariserade glas är i "fullfärg" och kallas Intru 3D.

Ursprungligen av Mija:

Discshop kanske har missuppfattat nåt. Filmen på bio och hemmafilmen använder inte samma 3D-teknik, den på bio med polariserade glas är i "fullfärg" och kallas Intru 3D.

Fullfärg på bio men inte hemma!

Ja det här är ju Sverker Olofsson och PLUS så det stinker om det!

P.S. Språkvård.
PeeMaN. Det heter "maila dem", inte "maila de".

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-07-15 09:34

Ingen som kommer ihåg TV-Piraterna? Det var 3D via SVT redan på 80-talet. Men den färgade varianten naturligtvis. Att få 3D hemma i fullfärg är bara att glömma så läng du inte blandar in datorn och lite speciell hårdvara.

P.S Språkvård
Heter det inte "e-posta"? Om man nu ska försvenska det engelska ordet "mail" så borde det stavas "mejla", eller?

Ursprungligen av Spooky:

Ingen som kommer ihåg TV-Piraterna? Det var 3D via SVT redan på 80-talet. Men den färgade varianten naturligtvis. Att få 3D hemma i fullfärg är bara att glömma så läng du inte blandar in datorn och lite speciell hårdvara.

P.S Språkvård
Heter det inte "e-posta"? Om man nu ska försvenska det engelska ordet "mail" så borde det stavas "mejla", eller?

Jo TV-Piraterna kommer man ju ihåg. Var mycket med 3D på 80talet. Minns att jag såg 'Monstret i svarta lagunen' på TV. Spännande.. Dom visade fler filmer, men jag minns bara att jag såg den. MInns att man fick ont i huvudet redan på 80talet...

Såg nyligen halva Jean Michel Jarre's Oxygene 30årsjubiléekonsert i gammel 3D men det var mest jobbigt. Vi tog en kopp kaffe och började om med den vanliga versionen...

Gillar 3D-bio skarpt men tycker det är lite för stimmiga filmer som har kommit. Skulle gärna se långsammare filmer, med långa långsamma scener, framförallt med mycket mindre klipp... Där man verkligen suger på karamellen och känner djupet. Men då skulle väl den övriga biopubliken lämna lokalen...

Senast redigerat 2009-07-15 23:03
Ursprungligen av reverbsvansen:

Gillar 3D-bio skarpt men tycker det är lite för stimmiga filmer som har kommit. Skulle gärna se långsammare filmer, med långa långsamma scener, framförallt med mycket mindre klipp... Där man verkligen suger på karamellen och känner djupet. Men då skulle väl den övriga biopubliken lämna lokalen...

Jag håller verkligen med! Ändå har jag inte tagit mej iväg för att se en 3D film ännu.
Men film över huvud taget är ju alldeles för hetsigt klippt och verkar inte bry sig om att låta fina bilder sjunka in. Konstigt.

Och så var det dags för språkvården.
Det heter "färre klipp". Inte "mindre klipp".
Hur litet kan ett klipp bli egentligen?

Och du vill ju ha längre klipp. Inte kortare.

Favoritexemplet är ju: "Det var mycket mindre folk i gallerian idag".
He he. Hur små var dom tro?

Jag e-postade DEM och hotade med Sverker Olofsson och fick ett jättesurt mail (brev) tillbaka om att dom verkligen inte lurades!
Dom skrev:

"Vi skriver klart och tydligt i vår beskrivning av filmen i fetstil: Fyra stycken 3-D glasögon ingår!
Detta torde säga läsarna att filmen inte är “äkta 3D” utan precis det som man har kunnat se sedan denna teknik introducerades. Vi är mycket medvetna om hur tekniken förändras och i vilket skede av utvecklingen filmindustrin befinner sig i detta ärende. Och det har de flesta filmvänner också koll på. Vidare kan man läsa en recension som klargör exakt hur det hela ser ut inklusive bild på glasögonen. Förutom ditt inlägg i debatten har ingen ifrågasatt vår beskrivning av filmen."

????

Att fyra glasögon ingår är alltså ett självklart bevis för att filmen är i 30 år gammal 3D teknik, som blir svart/vit, och inte i den nya som folk betalar för att gå och se på bio? Det är ju ett knäppt argument!
Skulle dom polariserade glasögonen vara dyra eller? Hur ska man veta det? Alla tror väl att det är papp och plast för max fem kronor styck?

Nu vet jag inte hur många som här köpt sådana här utgåvor, men jag kan garantera att gemene man inte vet vad det är för teknisk skillnad på den nya 3D-tekniken och den gamla.

Att ingen har klagat kan antingen bero på att endast de som vet har köpt den, eller att de som blivit besvikna inte orkat, eller att de som inte visste tyckte att det dög ändå.

Och det ska ju Discshop vara glada för.

Senast redigerat 2009-07-15 21:37

När skall folk lära sig det heter inte BLUE RAY det heter Blu Ray!!!!!!!!

Jag köpte den själv på BluRay och tycker effekten var helt ok på en rätt ok film, dock är det ju färgerna som blir lidande!
Men min Pioneer 60" Kuro gjorde att filmen blev så bra den kunde ändå

Det medföljer även en vanlig 2D version också.

Ursprungligen av @ndreas:

När skall folk lära sig det heter inte BLUE RAY det heter Blu Ray!!!!!!!!

Jag köpte den själv på BluRay och tycker effekten var helt ok på en rätt ok film, dock är det ju färgerna som blir lidande!
Men min Pioneer 60" Kuro gjorde att filmen blev så bra den kunde ändå

Det medföljer även en vanlig 2D version också.

När ska folk lära sig att det heter
"Jag köpte den på Blu-ray disc"
och inte
"jag köpte den på Bluray" ?!!!!

Ursprungligen av PeeMaN:

När ska folk lära sig att det heter
"Jag köpte den på Blu-ray disc"
och inte
"jag köpte den på Bluray" ?!!!!

Många skriver Bluray i ett ord, eftersom vissa fortfarande tror det hete Blue ray så var det väl lika bra att ta med båda orden

Bluray
Blu-Ray

Allt bättre än Blue Ray

Ursprungligen av @ndreas:

Många skriver Bluray i ett ord, eftersom vissa fortfarande tror det hete Blue ray så var det väl lika bra att ta med båda orden

Bluray
Blu-Ray

Allt bättre än Blue Ray

Ursäkta om jag kanske har lite fel men visst är det väl ändå "Blue Ray" som verkligen beskriver vad det är, nämligen en blå laser som läser av skivan?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-07-26 17:59

Blu-ray Disc är det rätta namnet. Welcome to the Blu-ray Disc

Ursprungligen av http://www.blu-rayforum.se/index.php?categoryid=7&articleid=105:

Vanliga DVD-spelare använder, precis som CD-spelare, en röd laser för att läsa informationen från skivan. Eftersom informationen ligger mycket tätare på en Blu-ray skiva kan den inte läsas av en röd laser utan istället används en blå laser, och därav namnet.

...detta förklarar dock fortfarande inte varför man valt att döpa tekniken till Blu... istället för Blue...

Nåja det gör väl det samma. Har iaf ingen BD-spelare

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...detta förklarar dock fortfarande inte varför man valt att döpa tekniken till Blu... istället för Blue...

Nåja det gör väl det samma. Har iaf ingen BD-spelare

Det är ju en varumärkes grej.
Man vill ju hitta på en liten egen trixigare stavning.

Se bara på Native Instruments utbud.
Där heter sakerna Kompakt, Konnekt, Maschine, Reaktor och sådana där roliga saker som ger en "tysk maskin känsla".

Undrar om dom inte t o m har en synt som heter "Traktor"?

P.S. Snacka om att byta ämne förresten...

P.P.S. Undrar när det kommer 3D projektor för hemmabruk?
Det borde ju filmbranschen förhindra in i det sista. Såvida dom inte får bukt med nedladdningsproblemet.

Ursprungligen av the örjan:

...P.P.S. Undrar när det kommer 3D projektor för hemmabruk?
Det borde ju filmbranschen förhindra in i det sista. Såvida dom inte får bukt med nedladdningsproblemet.

Jag tror Samsung har tillverkat en 3D-TV. Nvidia har iaf gjort ett 3D-grafikkort. 3D-projektor för hemmabruk får mig att tänka på miniserien Wild Palms...

Den här blir nog schysst..

Wild Ocean
Apple - Movie Trailers - Wild Ocean

1
Bevaka tråden