Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera PC-formaterad HD under OSX?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fråga:
Vet någon av er hur man monterar en pc-formaterad disk under Jaguar, eller omvänt; hur man monterar en mac-formaterad disk under windows?

Problembakgrund:
Jag och en vän har varsin dator med firewire och en extern firewirehårddisk. Den ena datorn kör OSX och dess externa hårddisk är mac-formaterad (HFS+). Den andra datorn kör WinXP och dess externa hårddisk är pc-formaterad (Fat32 eller ntfs, jag vet inte vad filsystemen under windows heter).

Vi vill plugga in och montera den windowsformaterade hårddisken på macen som kör OSX, eller koppla in den macformaterade disken på PC-burken. Men när exempelvis windowshårddisken kopplas in i macen så monteras inte filsystemet. Hårddisken syns i filstrukturen (/Volumes/Disknamn), men jag kan inte nå dess filer under Jaguar.

Senast redigerat 2003-05-03 00:19
  • Medlem
  • London
  • 2003-05-03 00:19

Det ska gå att montera windowshårddiskar under OS X, skriv "man mount" i terminalen. Min mest kvalificerade gissning är att du får skriva något liknande:
mount_msdos /dev/disk0s5 /Volumes/PCdisk

<brasklapp>OBS! Detta är en gissning, jag är ingen fena på Win filsystem, det kanske inte går att montera det som msdos...</brasklapp>

Jag tänkte besvara min egen fråga, ifall någon söker efter den här informationen på forumet senare.

MacDrive gör att en pc-dator kan montera en hfs+-disk och använda den som om den vore en standardhd från pc-världen.

http://www.mediafour.com/products/macdrive/

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-16 22:12

Jaguar klarar av att montera de flesta pc-formaterade diskar, men inte NTFS. Formatera den som FAT16 så kommer det nog att går finemang.

Behöver du bara kunna läsa från en NTFS-skiva kan du prova NT Filesystem som kanske fixar biffen. Har inte provat den själv, men rapportera gärna hur den funkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-16 22:15

Använd FAT32 på båda de externa hårddiskarna, inte NTFS, HFS Extended eller något annat format. Både OS X och XP kan läsa FAT32 utan problem.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-16 23:53

Vad är det för prestandaskillnad när man kör med FAT32 istället för HFS+? Hur blir blocksizen o liknande när man formaterar med FAT32 istället?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Liljeqvist
Fråga:
Vet någon av er hur man monterar en pc-formaterad disk under Jaguar, eller omvänt; hur man monterar en mac-formaterad disk under windows?

Problembakgrund:
Jag och en vän har varsin dator med firewire och en extern firewirehårddisk. Den ena datorn kör OSX och dess externa hårddisk är mac-formaterad (HFS+). Den andra datorn kör WinXP och dess externa hårddisk är pc-formaterad (Fat32 eller ntfs, jag vet inte vad filsystemen under windows heter).

Vi vill plugga in och montera den windowsformaterade hårddisken på macen som kör OSX, eller koppla in den macformaterade disken på PC-burken. Men när exempelvis windowshårddisken kopplas in i macen så monteras inte filsystemet. Hårddisken syns i filstrukturen (/Volumes/Disknamn), men jag kan inte nå dess filer under Jaguar.

är den fat32 så kan du montera den med "mount". Är den ntfs så ligger du sämre till, medmindre det finns trejdeparts program som jag inte känner till.

Att montera ntfs under *nix har aldrig varit enkelt, vet att det för linux finns möjlighet att lägga till support i kerneln, men du kan bara få läs rättigheter, skrivrättigheter är minst sagt ostabilt.
Dock ryktas det att panther skall stödja ntfs, hur vet jag inte dock.. men until then....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 00:22

Det finns verktyg som gör att Windows kan läsa HFS och HFS Extended, bland annat MacDrive och MacOpener. Men det enklaste är som sagt att använda FAT32 på de externa hårddiskarna, särskilt om man bara vill skyffla data mellan plattformarna på enklaste sätt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-17 17:56

Jag hade en FAT32 hårddisk och stoppade den i en extern firewirelådan och kopplade ihop med Mac OSX.
Hårddisken dök upp på skrivbordet snabbt utan problem och jag kunde titta i allt utan problem.
Panther ska enl. de som sagt klara av NTFS formatterat HD !

• Medlem
  • 2003-10-31 10:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Vad är det för prestandaskillnad när man kör med FAT32 istället för HFS+? Hur blir blocksizen o liknande när man formaterar med FAT32 istället?

Samma fråga här. Är inte kombinationen OSX + FAT32 seg?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-31 19:31

Kanske segt, men det tror jag inte.
Men kompatiblitet är väl viktigaste ?

appropo win filsystem..

nån som hunnit testa om panther vill läsa ntsc diskar?

det ryktades ju ett tag om att panther skulle stödja detta...

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-01 10:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
appropo win filsystem..

nån som hunnit testa om panther vill läsa ntsc diskar?

det ryktades ju ett tag om att panther skulle stödja detta...

Jorå, visst stödjer Panther NTFS men skrivskyddat som alla andra Unix varianter (för att inte skada disken)

http://yaroze.homelinux.net/ntfsonpanther.tiff

• Medlem
  • 2003-11-01 11:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Kanske segt, men det tror jag inte.
Men kompatiblitet är väl viktigaste ?

Visst, men jag har hört att det är verkligen snorsegt. Att det kan ta en kvart att kopiera till ett fickminne. Och då är det ju inte så kul. Någon som vet?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-01 12:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar
Visst, men jag har hört att det är verkligen snorsegt. Att det kan ta en kvart att kopiera till ett fickminne. Och då är det ju inte så kul. Någon som vet?

nja mitt fickminne kör i 1024kb/s (1 Megabyte) så det går rätt fort.. kan du tänka dig att det tar hela 1 minut att fylla hela minnet?

förresten ska FAT32 vara en av de långsammaste filsystemen som finns så att du kopplar in en FAT32 disk till en Mac försämrar inte hastigheten... det är FAT32 som är så långsamt :eek:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 15:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar

Testade usb-minne med kunds dator körande 10.2.8 och med min burk körandes panther:
på panther burken gick det ca 40 ggr snabbare att kopiera filer till och från usb-minnet... Dessutom kunde jag formattera om minnet i dos-format något som jag inte lyckades med på 10.2.8..

Båda burkarna PB G4 @ 1 GHz.

Snorsegt i os x < 10.3 - snabbt i 10.3!

1
Bevaka tråden