Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-15 16:24

Jag kör med en Kenton-låda till modularen av den enkla anledningen att man kan skicka velocity och aftertouch då också som CV.
(Jag tror inte det finns någon gammal synt som har CV-utgångar för det...)

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-15 17:14
Ursprungligen av Frebrik:

Jag kör med en Kenton-låda till modularen av den enkla anledningen att man kan skicka velocity och aftertouch då också som CV.
(Jag tror inte det finns någon gammal synt som har CV-utgångar för det...)

inga gamla synthar med cv-utgång? Jorå visst gör de det! Om jag inte misstar mig så går korg ms-keyboarden att koppla till annat. Annars går det ju åtminstone med flera olika moogar och jag gissar på en hel drös andra synthar med!

Ursprungligen av max92:

inga gamla synthar med cv-utgång? Jorå visst gör de det! Om jag inte misstar mig så går korg ms-keyboarden att koppla till annat. Annars går det ju åtminstone med flera olika moogar och jag gissar på en hel drös andra synthar med!

läs om, läs rätt.

jag är ganska säker på att frebrik menade att det inte finns någon gammal synth som skickar velocity och aftertouch som cv.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-15 19:20
Ursprungligen av toymolesterer:

läs om, läs rätt.

jag är ganska säker på att frebrik menade att det inte finns någon gammal synth som skickar velocity och aftertouch som cv.

sry... ser vad du menar!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-15 23:00

Ifall nån behöver.. enkelt midiclock2trig. Lättbyggd! Verkar fungera som den ska
Schemat är lite slappt nedtecknat men bättre det än versionen som är nedtecknat på ett kaffeindränkt papper.. (man ska hålla kaffekoppen borta när man löder)

Transistor Apa - Spiderbaby

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-16 21:45

nice, precis som en döpfer mys2a
Går det att fixa 50/50 klocka från den också?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-16 22:05
Ursprungligen av Pehr:

nice, precis som en döpfer mys2a
Går det att fixa 50/50 klocka från den också?

Dum fråga.. vad är 50/50-klocka?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-16 22:59
Ursprungligen av saddox:

Dum fråga.. vad är 50/50-klocka?

dåligt förklarat kanske, hehe
en klocka med 50% pulsvidd menar jag

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-17 00:23
Ursprungligen av Pehr:

dåligt förklarat kanske, hehe
en klocka med 50% pulsvidd menar jag

Jupp.. det borde gå alldeles utmärkt.
PM:a detaljer så kan jag förska mig på en kodning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 22:23

Jag tetskörde precis min nya programmer sequencer - den med 8 steg. Fungerade perfekt! Yay!

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-17 00:38

Ingen som känner till nån schysst hz/v till v/oct omvandlare att köpa eller bygga? Det lär ju lixom inte bara vara att mata en v/oct till hz/v omvandlare tvärt om eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 07:44

Ett tips är att överge det där med Hz/V till V/Oct grejen. Anledningen till att det inte dräller av designs till sånna är för att det är svårt. Eftersom V/Oct är linjärt och Hz/V är exponentiellt, så strular det till sig med precisionen.
Förhållandet är (V/oct till vänster).
1V = 1V
2V = 2V
3V = 4V
4V = 8V
5V = 16V

Vilket kanske ser ganska lätt ut. Men om du ska ha fram t.ex. B3, 3.167V på V/oct så ska du få ut 4.491V på för att få den att tracka på Hz/V. Eller då tvärtom.

Inte för att regna på din parad, men jag tror att köpa sig en MS-10 och försöka ha den som masterklaviatur är ett ganska hopplöst projekt. Köp en MS-10 och ha den som MS-10. Och sen styr du modularen med något annat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 08:54
Ursprungligen av zthee:

Inte för att regna på din parad, men jag tror att köpa sig en MS-10 och försöka ha den som masterklaviatur är ett ganska hopplöst projekt. Köp en MS-10 och ha den som MS-10. Och sen styr du modularen med något annat.

+1

Eller så skaffar du midi till cv som sagts ovan...

Eller så moddar du din ms-10 till v/oct...

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-17 12:45

Jag litar på er! Ni e liksom lite synthguda/gurus i min värld
Jag var mest intresserad av om det gick, för isf kunde man slå två flugor i en smäll och få en smaskig synth + något att styra modularen med!
Det som jag tycker verkar lite dumt med midi-klav och midi-cv nu när ja har orienterat mig lite är att man inte behöver lägga till mycket för att få en analogsynth med cv/gate ut. Jag har inget behov av aftert. och vel. däremot vore de skojj med utgångar för mod och/eller pitch wheel. Men det kanske är smartare att köpa typ döpfers lilla midi-cv-låda och ett schysst midiklav?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 14:44
Ursprungligen av max92:

Men det kanske är smartare att köpa typ döpfers lilla midi-cv-låda och ett schysst midiklav?

Jag tror det. Det är svårt att sequenca från ett gammalt analogklav också. Fast du kanske ville spela allt förhand?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-17 15:29
Ursprungligen av zthee:

Jag tror det. Det är svårt att sequenca från ett gammalt analogklav också. Fast du kanske ville spela allt förhand?

Midiklaven ser ju tyvär nästan alltid rätt trista och plastiga ut
Hur menar du med sequensa? Det ska väl inte vara några problem att bygga en liten sequenser? Hur sequensar man från ett keyboard?
Visserligen använder jag inte sequenser allt för ofta men det händer och man vill ju inte gärna va utan det... En fördel med midi i sammanhanget är ju förstås att man kan använda en daw som seq.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 14:47

Jag hade inga 18pF kondingar, så jag satte en 15pF istället.
Det var en liten keramisk. Tänkte att det är ju oftast +/-20% på sånna, vilket ger ett minimum på 14.4pF? Och vilket borde, teoretiskt, kunna ge min 15pF konding ett värde på 18pF. Right?

Kan bara mäta nF med min DVM, så jag kan inte kontrollera.

Men det borde väl gå bra?

(Jag låter bli att berätta vad det är för krets med flit).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 15:01

Så ska min låda bli!

Måste bara fixa så att det går att få på ett lock också.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-07-20 09:42
Ursprungligen av zthee:

Så ska min låda bli!

Måste bara fixa så att det går att få på ett lock också.

hihi... ungefär sådär kommer mina waldörf+seq se ut!! fast mera färg!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 15:15

Så, var skaffar man så massiva träbitar? Eller är det att köpa plankor och limma ihop som gäller? Eller fanér?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 15:32

Trä:
små bitar: hyllplan från C-O
större bitar: Fredells i Sickla, ta tvärbanan dit, se till att få det uppsågat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 15:38

Jag var faktiskt på Fredells igår!
Skulle kollat då. Skit också.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-18 00:54

Jag har ingen vidare koll på bra klaviatur överhuvudtaget. De jag har är ett line6 som jag gillar. Annars har de ja har testat vart rätt varierande. De skönaste ja har testat va moog voyager (kanske inte så konstigt hehe) sen har ja testat nått korg ja gilla och sen har ja testat nått behringer som var jätteoskönt och dålig känsla! Så kan någon rekomendera ett bra midiklav med ca 49 tangenter som inte kostar skjortan (en halv skjorta me ärm kan väl gå för sig, så max 2000 kr)?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-18 11:48
Ursprungligen av max92:

Jag har ingen vidare koll på bra klaviatur överhuvudtaget. De jag har är ett line6 som jag gillar. Annars har de ja har testat vart rätt varierande. De skönaste ja har testat va moog voyager (kanske inte så konstigt hehe) sen har ja testat nått korg ja gilla och sen har ja testat nått behringer som var jätteoskönt och dålig känsla! Så kan någon rekomendera ett bra midiklav med ca 49 tangenter som inte kostar skjortan (en halv skjorta me ärm kan väl gå för sig, så max 2000 kr)?

Ensoniq ESQ-1/SQ-80

Nejdå.. ut och testa.. känns det bra.. köp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-18 18:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 09:16

Började dra lite kabel igår.
Har en halvt fungerande DSG - blir till att felsöka ikväll.
Och en icke testkörd ASR. Men den borde fungera.
Hoppas jag hinner klart den här panelen till typ onsdag. Så kan jag bli klar med resten tills helgen.
Det mesta är ju ganska lätta saker..

Nu vill jag hem och dra sladdar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 19:31
Ursprungligen av zthee:

Har en halvt fungerande DSG - blir till att felsöka ikväll.

Hade glömt en en bygel *doh!*
Så nu fungerar den perfekt!
Och ASRen var det inget fel på heller!

Nu funderar jag på om jag ska börja dra tåtar till VCOn..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 09:49

Då får vi battla på Norberg!

Undra om jag hinner klart lådan bara.. Svårt att veta.

Till alla er som behöver labbaggregat, kolla här:

2x 0-30V, 2x 0-5A
Art. Nr. :PS3005x2
Pris Exkl Moms: 840:-
Pris Inkl Moms:. 1050:-

En kille på elektronikforumet ska inportera en last snart och här är beställningstråden:
Svenska ElektronikForumet • Visa tråd - Stora Kinabeställningen. (MrMisters semester)
Det finns mycket annat smått och gott som lödverktyg, LED.s etc också.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-20 20:45
Ursprungligen av dar303:

Till alla er som behöver labbaggregat, kolla här:

2x 0-30V, 2x 0-5A
Art. Nr. :PS3005x2
Pris Exkl Moms: 840:-
Pris Inkl Moms:. 1050:-

En kille på elektronikforumet ska inportera en last snart och här är beställningstråden:
Svenska ElektronikForumet • Visa tråd - Stora Kinabeställningen. (MrMisters semester)
Det finns mycket annat smått och gott som lödverktyg, LED.s etc också.

Mycket skoj där.. verkar som en halv mässhall
Sidan 33... liten rörförstärkare.. mycket intressant.. i piffiga färger också..

Bevaka tråden