Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koordinater till vektoriserad text?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter mkt om och men lyckades jag (tror jag) för en liten stund vektorisera min lilla text (inte för att jag vet hur jag gjorde, tyckte jag gjorde precis som jag försökt göra mest hela dagen). Jag vet dock inte hur jag skall få till att texten får koordinater. Jag har Illustator och Photoshop CS 2, AutoCAD LT 2002 och 2 CAM program, varad det ena bara öppnar .dxf filer.

Hur gör man?

Ursprungligen av Jörgen U:

Efter mkt om och men lyckades jag (tror jag) för en liten stund vektorisera min lilla text (inte för att jag vet hur jag gjorde, tyckte jag gjorde precis som jag försökt göra mest hela dagen). Jag vet dock inte hur jag skall få till att texten får koordinater. Jag har Illustator och Photoshop CS 2, AutoCAD LT 2002 och 2 CAM program, varad det ena bara öppnar .dxf filer.

Hur gör man?

Exporterar som DXF? Tror att Illustrator klarar detta.

Nu har jag lyckats öppna filerna i AutoCAD. Det finns ju ett par inställningar att göra när man exporterar från Illustrator, så jag testade både .bmp och jpeg då jag inte visste om jag hade alfa-kanaler eller inte. Både .dwg och .dxf fungerar både med .bmp och jpeg. Nu är det bara så att i AutoCAD så är typsnittet fyllt, vilket det inte var i Illustrator när jag äntligen lyckades att uföra kommandot "create outlines". (Har engelsk version och vill inte hitta på svengelska termer). Blir jag tvungen att köra konturen för hand?

Det finns ju programvaror för detta har jag sett, men jag ville först försöka lära mig på "vanligt" sätt.

Varför inte skicka resultatet som en vektorfil? BMP eller JPEG är ju bara en bild. Ska du skära eller fräsa är det det du ska ha. Finns det förresten inte vektorisering i AutoCAD? I Vectorworks, som jag använder, finns både inbyggd vektorisering av bilder, omvandling av konturer till polylines, omvandling till 3D och export till 2D- eller 3D-filer för skärning eller fräsning.

Jag skall pröva det du säger om jag nu kan få till exporten på ett korrekt sätt. Jag måste då jaga upp typsnittet under Windows då jag bara har det på Macen i nuläget, om jag skulle kunna göra det direkt i AutoCAD. Skall väl även försöka att ladda ner Sharks utvärderingsprogram som legat och väntat några dagar nu, och se vad det kan åstadkomma.

Det där med bmp och jpeg, det är inte något som jag väljer för att jag vill, det är två rasteralternativ som jag måste välja när jag vill exportera från Illustrator i .dwg och / eller .dxf format.

Senast redigerat 2009-07-20 10:32
1
Bevaka tråden