Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om att: Installera ny dator enligt annan dators Time Machine-backup

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det blir nog ny bärbar för mig de närmaste dagarna.
Jag har en helt underbart välfungerande PowerMac G5 vars Time Machine-backup jag tänkte utgå ifrån när jag installerar den. Alla program jag använder är redan installerade där och mina 20 GB Ezdrummerinstallationer, som jag gärna slipper installera igen. Jag har gjort detta tidigare med min iMac och allt var galant. Behövde bara aktivera vissa program igen.

Men! Hemmappen hetter "powermacg5", precis som min PowerMac hette. Jag tänkte inte på det under installationen, men jag fick aldrig (så vitt jag minns det) möjlighet att välja kontonamn. Detta innebar såklart strul i nätverket och det är ju trist.

Finns det något smart sätt att göra detta på, så att man slipper sånt strul framöver?

Om jag skapar ett nytt administratörskonto på datorn efter jag installerat enligt TM-backup, kan jag på ett smidigt sätt behålla alla program och bibliotek då?

Jag har inte pysslat med sådant under mina två år som mac-ägare. MacBooken flippade ur en gång och det löste jag med Arkivera och installera, men mycket mer har jag inte behövt göra. Har funkat ändå

Tacksam för hjälp!

Var inget på denna sida som hjälpte dig?

Apple - Support - Mac OS X v10.5 Leopard Time Machine

Jag är eventuellt dålig på att läsa mig till svaret där, men nej. Jag hittar inget som behandlar mitt problem.

Ingen som vet?

• Medlem
  • Munkedal
  • 2009-08-16 20:26

Jag förstod inte riktigt vilken dator du hade din Time Machine-backup på och vart du ville föra öven den.

Men om jag förstod rätt så hade jag liknande problem Time Machine och samma användarnamn när jag idag skulle föra över en Time Machine-backup från en Mini G4 till en MacBook Pro. Hade läst lite på bl.a 99.se samt denna tråd innan och undrade hur jag skulle göra. Dock föreslog Flyttassistenten att jag skulle ändra användarnamn och kontonamn på Mini:n vid överföringen. Jag vet att man aldrig ska ändra dessa uppgifter men när Mac OS X själv föreslog det gjorde jag det. Så nu finns 2 st adminkonton på MacBook Pro:n det som blev när jag installerade MacBook Pro:n samt det gamla från Mini:n men med nytt namn och alla dokument, mailinställningar mm från Mini:n. Och allt verkar fungera bra.:)

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-17 02:41

Om du återställer en TM backup och sen skapar ett nytt konto så kommer det att fungera precis likadant som om du skapar ett nytt konto på din PowerMac och kör programmen på det kontot. Vilket borde ta ca 2 minuter att testa på din G5a

Fungerar det så lär det göra det på din nya dator också. Om dina samplings bibliotek är installerade i användarens bibliotek (~/Library) och inte i /Library kanske du får peka dina program dit istället, alternativt flytta/kopiera dem till din nya hem-mapp.

Btw, hur skulle det orsaka problem att ha två hemmappar med samma namn på nätverket? Så länge du har olika datornamn borde det vara lugnt, eller har jag missat nåt?

1
Bevaka tråden