Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att tanka från iTunes shares

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-05-03 02:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av chmod007
Jodu jag skulle vilja se det argumentet i en svensk domstol...

Apples iTunes utför precis samma operationer som iTunesdl. Den enda skillnaden är att iTunesdl sparar ner musikdatan på disken. Det händer säkerligen att även iTunes gör det (till exempel i VM).

Det är en juridisk snårskog, men jag tror inte att varken Apple eller något musikbolag skulle kunna säga något.

Jag vet inte vart du fick svensk domstol ifrån och jag skrev bara "Big Brother" inte gillar det. Vidare hävdar jag forfarande att gör man ett program vars syfte uppenbarligen utför olagliga handlingar även om man hävdar att det inte är syftet kan man bli fälld för det. Inget snack om saken.

Samtidigt är jag fullt medveten om att hans program inte är olagligt då man fortfarande får ladda ner musik...

Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Nja, även om han hävdar att syftet inte var att ladda ner olaglig musik så är det inte säkert att det håller i rätten. Ungefär som en bankrånare som inte utför ett rån kan ändå dömmas för förberedelse för rån. Nejdå, skämt åt sido, men napster killarna höll på att råka riktigt illa ut även att de påstod att det var till för lagliga mp3-låtar till en början.

Är det uppenbart att syftet med det hela är olagligt kan du dömmas för det även om du hävdar nått annat...

Kanske i USA.. Men inte direkt i Sverige..
Såfall blir det då omedelbart olagligt med hela internet.

  • Medlem
  • 2003-05-03 03:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Kanske i USA.. Men inte direkt i Sverige..
Såfall blir det då omedelbart olagligt med hela internet.

Så du menar att är man svensk och bryter mot en utländsk lag kan man inte dömmas för det i det andra landet?

  • Medlem
  • 2003-05-03 03:29

Som jag tolkar det:

Om jag köper en skiva, då får jag bjuda hem dig, spela skivan för dig utan att jag behöver betala STIM... Det är det iShare bygger på.. man har rätt att spela sina innhandlade skivor för sina vänner... Jag har även rätt att låna ut skivan till dig, både i sverige och Usa. Det är där iTunesDL kommer in..

Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Så du menar att är man svensk och bryter mot en utländsk lag kan man inte dömmas för det i det andra landet?

Äuhm, ja...Om det inte är så att sverige skulle utlämna en. Men för copyrightbrott är det knappast troligt. Så har i alla fall jag uppfattat internationell rätt...

  • Medlem
  • 2003-05-03 03:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av chmod007
Äuhm, ja...Om det inte är så att sverige skulle utlämna en. Men för copyrightbrott är det knappast troligt. Så har i alla fall jag uppfattat internationell rätt...

Ja, det har du helt rätt i. För små brott bör man knappast oroa sig. ( Det lät kanske lite fel ) Självklart inte. Jag syftade nog mer generellt på diverse datorrelaterade brott. Virus, intrång, spridning av stora mängder skyddat material, etc..

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-05-03 07:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av chmod007
Om Apple verkligen inte velat att det här skulle hända, hade de gjort det BETYDLIGT svårare att göra ett sådant program. För tillfället använder de ett enkelt HTTP-baserat protokoll, med relativt genomskinliga datastrukturer. Mycket lite autentisering, ingen kryptering, ingen obfusering.

Om inte tzw hade gjort det hade någon annan gjort det (inom en dag eller två). Jag är övertygad om att det kommer komma betydligt mer kompletta program för det här ändamålet inom kort.

Fördelen är att det även kommer komma _servrar_ för kommandoraden, och för linux. Och klienter för Windows. Only a matter of time.

Och då är det försvarbart?

Alltså kan jag använda mitt nyutvecklade program för att tömma andras bankkonton - jag menar det är ju bara en tidsfråga innan någon annan skapar ett sådant program... :rolleyes:

/Moraltanten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-03 17:30

Ok. Ytterligare en ny version. Med möjlighet att köa låtar för nerladdning och med ikon designad av keysendal.

Ladda ner

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-05-03 17:49

Skitbra. Saknar bara att man inte kan ställa in var filerna ska hamna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-03 18:20

...plus att man gärna vill se hastigheten.
Detta är i övrigt en lysande idé och programet funkar mycket tillfredställande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-03 18:57

att markera fler filer vore trevligt...

och lösenords stöd

Härligt att se sådan skaparglädje, kul idé och bra program. Som jag sett har det kommit förslag till funktioner och här kommer några till:

* Ha möjlighet att göra fönstret större/mindre.

* Kunna sortera efter bokstavsordning (artist), filformat, etc.

* En dropplist med egna sparade ip-nummer. (gärna några inkluderande)

* En "Cancel-knapp" för att stoppa pågående nedladdningar.

* Ha möjlighet inom programmet att streama musiken.

* Stöd för att ansluta till flera samtidigt.

Fint jobb!

  • Medlem
  • 2003-05-03 22:23

oj oj det börjar nästan kännas som den gamla goda tiden med Audio Galaxy...

Finns det nåt sätt att se om någon laddar av en ?

Jag funderar på att skriva något som skulle kunna dela ut min mp3samling från min linuxbox så jag slipper mounta min /mp3 via smb och sedan dela ut från min iBook. Hur många är intresserade? Troligtvis blir det bara ett fulhack som i alla fall går att använda tills någon skriver något bättre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av asheidan
Jag funderar på att skriva något som skulle kunna dela ut min mp3samling från min linuxbox så jag slipper mounta min /mp3 via smb och sedan dela ut från min iBook. Hur många är intresserade? Troligtvis blir det bara ett fulhack som i alla fall går att använda tills någon skriver något bättre.

Här är en som är intresserad: http://cocoa.mamasam.com/COCOADEV/2003/05/1/62621.php
Här är en annan:
"From: Jim Elliott <[email protected]>
Date: Thu May 1, 2003 3:10:15 AM Europe/Stockholm
To: rendezvous@lists.apple.com
Subject: Serving music to iTunes?

I've not yet found any documentation about how I can make my vast, homebrew Linux and Java jukebox system available via iTunes 4. Has anyone seen any tech notes yet about the daap protocol, or whatever else I might need, to make my library and playlists available in iTunes?

-Jim"

grymt!!!!

känns lite 'fult', ni vet vad jag menar, men det fungerar och betatestning (eller var det alfa?) är ju vad det handlar om...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 09:14

Det är ju bara att stämma in i kören. Trevligt litet program. Visst som många påpekar är det kanske inte helt moraliskt riktigt. Men moral och glädje går inte alltid hand i hand.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Fixa ett GUI och du kan bli uppskattad och hatad världen över.

Garanterat!

Citat:

Skrevs ursprungligen av asheidan
Jag funderar på att skriva något som skulle kunna dela ut min mp3samling från min linuxbox så jag slipper mounta min /mp3 via smb och sedan dela ut från min iBook. Hur många är intresserade? Troligtvis blir det bara ett fulhack som i alla fall går att använda tills någon skriver något bättre.

Porta iTunes till Linux?

Otroligt jättebra program! Absolut! Men man skulle vilja kunna storleksförändra fönstret och se vilken album låtarna tillhör...

J.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Otroligt jättebra program! Absolut! Men man skulle vilja kunna storleksförändra fönstret och se vilken album låtarna tillhör...

J.

Eller åtminstone, det viktigaste egentligen, att sökningen även gällde album....

Varför får jag bara hem halva låtarna?

J.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-05 17:30

Är projektet closed source eller finns koden att titta på någonstans?

Mycket kul projekt!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-05 19:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av asheidan
Jag funderar på att skriva något som skulle kunna dela ut min mp3samling från min linuxbox så jag slipper mounta min /mp3 via smb och sedan dela ut från min iBook. Hur många är intresserade? Troligtvis blir det bara ett fulhack som i alla fall går att använda tills någon skriver något bättre.

Sitter och funderar på ngt liknande, har du kommit någonstans eller har du inte börjat än?

Riktigt kanonprogram måste jag säga. Fast i nästa version skulle det vara trevligt att kunna se hur fort man tankar, samt möjlighet att sortera låtarna efter album!

En annan bra grej är om man själv kan ställa in var på disken dom downloadade låtarna ska hamna. Som det är nu hamnar de ju på skrivbordet och då måste man själv flytta dem till sin mp3-mapp, vilket kan bli lite jobbigt i längden.

Senast redigerat 2003-05-06 13:29
  • Medlem
  • 2003-05-06 14:18

ahh det e så bra !!
men hur går det tsz ? det har varit tyst ett tag..

skulle gärna se en möjlighet att ansluta till flera Ip nr i nästa version.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-06 20:22

Det var ett tag sen sist, men nu har jag lagt upp en ny version.
Jag har haft mycket annat och göra så alla önskemål har inte infriats men några har...

Ladda ner

Bevaka tråden