Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-27 21:58

som jag sa tidigare: ni e inte riktigt kloka faktum är att jag är ute efter att använda synthen som ett solo/lead intsrument i första hand och bygger den modulärt för att enkelt kunna utöka den stegvis. Men ni har säkert rätt. En dag sitter man med nån gigantisk sequencer och kaosgenerator (vad det nu är ).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-27 23:54
Ursprungligen av max92:

som jag sa tidigare: ni e inte riktigt kloka faktum är att jag är ute efter att använda synthen som ett solo/lead intsrument i första hand och bygger den modulärt för att enkelt kunna utöka den stegvis. Men ni har säkert rätt. En dag sitter man med nån gigantisk sequencer och kaosgenerator (vad det nu är ).

Kör med N antal okatver + seq + joysticks/ribbon...
Det ger rätt så mycket.. känns det som.. (min kommande space command station.. + lite mer hemligt).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-27 22:22

Jag kör två oktavers klav på min ASM, funkar bra bara man har transpose-funktion också.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-28 10:52

Thomann säljer ett billigt midiklav som heter miditech music 25 trorja. De e säkert ett riktigt skitklav men de e billigt och ser rätt snyggt, och sn skulle ja ju ändå dumpa klavet snart
Iaf har den en joystick för pb och mod. Kommer de fungera som vanligt genom doepfers midi-cv låda?
Dum fråga: hur kopplar man in flera oscillatorer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 10:54

För pb och mod så måste du ha en låda som klarar av att läsa CC och skicka ut det som CV. Vet inte om döppes låda klarar av det.

Hur menar du fler oscillatorer?
Du patchar ju upp allt liksom, i med en sladd till så är nästa oscillator igång!

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-28 11:24

Homepage englisch.
När ja läser nu så ser ja att pitchbend är inbakad i pitch-cv utgången!
men eftersom den har learn så borde man ju kunna "lära" den att använda mod-axeln.

Det jag menar är att från doepfer-lådan får jag ju bara en pitch-cv utgång. då måste jag ha en telekabel som delar sig eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 11:46

Du har en multipel på panelen istället. Förslagsvis buffrad! Annars kan du få ett spänningsfall när du pluggar in flera oscillatoer..

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-28 12:09

okej... hur går jag en sån?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 12:54

Hade fått låna en PSU av dar303 som jag testade igår; svajade som satan. FM mellan oscillatorer och DSGs. Helvetesjävlaskit! Åkte till dar och fick låna en fetare, fortfarande lite svaj kvar. Dåligt att jag gav bort min PSU som fungerade till apan!

Ska till studion ikväll och hämta 2 andra CGS PSUer och se om de kan råda bot på problemet. Inte roligt att ha sånna här problem just nu.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-07-28 13:02

synd!! hojta om behöver du den på norberg så tar jag med den!

ps. börjar få ideer om att bygga ... bais... mina efmgrejjer brann hela tiden...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 13:04

Den är för klen, så den kommer bara orka driva max 2 av mina 3 paneler

Heja byggdjävulen!

EFM var skit. Så det var inte så konstigt att det brann..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 13:18
Ursprungligen av zthee:

EFM var skit. Så det var inte så konstigt att det brann..

Njae, men man var tvungen att tanka ner en errata och laga det som inte riktigt stämde på kretskorten innan man slog på strömmen...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-07-28 13:05

apan lurar på att köpa hem en vco av curetroniks å banana den, funkar dom med cgsströmen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 13:10
Ursprungligen av enapa:

apan lurar på att köpa hem en vco av curetroniks å banana den, funkar dom med cgsströmen?

Ja, det borde fungera. Den där panelen drar ungefär 200mA och strömmen borde lämna max 600mA

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-28 13:10
Ursprungligen av enapa:

Cutronics brukar gilla +-15Vdc, och det gör ju CGS också..

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-28 13:06

Blir det för trångt på VCON??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 13:11
Ursprungligen av sid.64:

Blir det för trångt på VCON??

Om du kör med Sergemått, dvs 1" horisontellt så blir det väldigt trångt att ha jack mellan rattarna.

Vilken VCO är det du har tänkt använda?

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-28 13:15

curres 100 vco

funderar på att tabort pulses out från folder och tri från osc...

Men skiter nog i hard och soft sync??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 13:16
Ursprungligen av sid.64:

curres 100 vco

funderar på att tabort pulses out från folder och tri från osc...

Men skiter nog i hard och soft sync??

Om det är CGS folder så måste du ha en ratt som attenuerar ner inputet, annars så fungerar inte foldern som det är tänkt.

Hard och soft-sync är nog lite att ta. Om man nu inte är ett sync-fan!

Sen tror jag nog att du klarar dig på bara 1 CV med attenuerare.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-28 13:16

apan vänta på mitt bygge!?!? kan bygga två om det är så!?!

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-28 13:21

ztheee---

OK...

Vad rekomenderar du för förändringar då....?? en ratt till in = nått jack går bort PULSER UT FRÅN folder??

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-28 13:23

grunnar oxå på om ac dc knappen är onödig.. om manb skulle köra det statiskt dc som gäller då??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 13:31

Hinner inte rita om det nu.
Men jag tror nog du kan banta ner funktionerna lite.

Visst är det kul med en wavefolder t.ex. Men bör den sitta ihop med oscillatorn?

X-fadern? Vad gör den för nytta? Jag hade förstått den om du hade haft flera oscillatorer osv. En dubbelVCA där istället kanske? Eller en mixer. Kanske inte bygga en DSG utan bara en VCS, så frigörar du en rad till och kan då t.ex. få plats med en mixer istället för x-fadern + t.ex. en waveshaper med fler rattar och funktioner?

Jag tror jag höll på att rita om mina paneler i 2 - 3 månader innan jag till slut kom fram till vad jag egentligen ville göra.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-07-28 13:43

Började rita nu på en panel....

... gick rätt bra, överaskade mig själv faktistk.. är lite mer: linjal å papper/chansa å kör apa...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 13:47

Vit med text! Kommer bli apsnyggt!

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-07-28 13:49

Sen bara random snett å vint med bananjoks å rattar... ala min p3!

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-28 14:13

Undrar lite på fm in ju?? tar bort valet och kör statiskt DC blir det då som jag fråga?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 14:23

AC in är det som gäller på FM sidan. Fast visst, DC går ju också bra.
Don efter person!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 15:15

Oh, jag impulsköpte mig precis en Kenton Pro Solo MKII för 1100:-
Då har jag 2 interface att styra modularen med. Toppen!

Bevaka tråden