Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: Buggar i mjukvaran

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har ni också märkt att i OS 3.0 så har iPhone en massa stavfel lite här och där?
Ett exempel är när man får ett ljudklipp som mms och ska spela upp, då står det "Ljudklip".
Ett andra exempel är under inställningar > ljud.
Där scrollar man längst ner till "Tangenbordsljud".
Trodde detta var rätt oväntat med tanke på att betan fanns så länge, och att det faktiskt är Apple vi pratar om.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-13 14:45

Grafisk bugg i coverflow?

Hej!
Har för ett tag sedan uppgraderat min iPhone 3G till version 3.0.
Allt har funkat bra men har märkt en liten grafiks bugg i coverflow.

... då man vänder på skivomslagen för att få upp låttitlarna (i liggande läge) så flimrar bliden till (som ett sträck under ca 0,5 sekunder) vid toppen av skärmen (precis under opperatör och status samt batteriindikatorn).

Någon annan som märkt detta?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-13 16:10

Jepp har också dessa stavfelen... retar mig också lite på sådana småmissar då de borde ha upptäckts.

I stort måste jag dock säga att version 3.0 funkar toppen men de skulle bli 110% om småbuggarna skulle tas bort

Senast redigerat 2009-07-14 09:50
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-14 07:14

Döpte om och slog ihop 2 trådar som båda handlar om buggar i 3.0 mjukvaran. Är nog bättre att skapa en tråd med alla fel istället för att ha en tråd för varje fel i mjukvaran.
/mod

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-17 11:25

Någon som vet om det är en allmän bugg att grafiken flimmrar till i överkanten då man vänder på skivomslagen i coverflow-läget eller om jag borde återställa programvaran?

Tack på förhand!

Ursprungligen av MrCoffee:

Någon som vet om det är en allmän bugg att grafiken flimmrar till i överkanten då man vänder på skivomslagen i coverflow-läget eller om jag borde återställa programvaran?

Tack på förhand!

Jag ser inte detta fel på min 3GS.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-17 16:27
Ursprungligen av keptang:

Jag ser inte detta fel på min 3GS.

Kan det vara att 3GS är snabbare än vanliga 3G kanske?

eller bör jag prova en återställning?... vill som sagt inte göra en i onödan, ingen med en "gammal" 3G som har lust att se om de har denna "buggen"?

Jag ser det inte på min 2G (och den är inte snabb ) med 3.0 heller, så en återställning är nog att rekommendera.

• Medlem
  • Täby
  • 2009-07-17 17:40

Jag ser det inte med min G1 3.0 heller så återställning fixar nog biffen

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-28 19:45
Ursprungligen av kainen:

Jag ser det inte med min G1 3.0 heller så återställning fixar nog biffen

Har återställt nu... men får fortfarande ett "havltransparant" vitt sträck som flimmrar till mkt snabbt på båda sidaorna (eller ena sidan, då jag befinner på första eller sista skivan) då jag vänder på skivomslagen i coverflow-läge.

Detta syns knappt i dagsljus men ser det i ett mörkt rum, bara jag som ser detta/dessa små sträck?
Eller kan det kanske bero på något felande skivomslag?

Som sagt ingent man inte kan leva med men blir ändå lite fundersam om ingen annan än jag ser detta... jag har kanske begåvats med en toppensnabb syn

Tack på förhand!

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-29 00:07

Har återställt nu... men får fortfarande ett "havltransparant" vitt sträck som flimmrar till mkt snabbt på båda sidaorna (eller ena sidan, då jag befinner på första eller sista skivan) då jag vänder på skivomslagen i coverflow-läge.

Detta syns knappt i dagsljus men ser det i ett mörkt rum, bara jag som ser detta/dessa små sträck?
Eller kan det kanske bero på något felande skivomslag?

Som sagt ingent man inte kan leva med men blir ändå lite fundersam om ingen annan än jag ser detta... jag har kanske begåvats med en toppensnabb syn

Tack på förhand!

Jag får det inte heller på 3GS, men det är nog som du skriver nåt felande skivomslag. Testa lägg bara in några album.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 00:32
Ursprungligen av Jetwash:

Jag får det inte heller på 3GS, men det är nog som du skriver nåt felande skivomslag. Testa lägg bara in några album.

Tack för att du kollade

Ska bara tillägga att det alltså inte inte är helt tydliga sträck utan mer som svaga svartgråa (ganska tunnt) snabbt flimmrande under statusraden & syns bara precis när skivomslaget vänder, därefter ser jag inte sträcken.... de syns inte heller när jag vänder tillbaka skivomslagen till sin framsida, mkt skumt.

Ska ev prova att ta bort lite skivor vid nästa synk... men tycker de är lustigt då alla ser hela ut och vet inte vilket som kan fela -alla kommer från apple.

Edit: Kan tillägga att jag ibland får ett rött litet streck (ca 1mm*2mm) som fastnar då man vänt skivorna också... verkar helt klart vara något skumt.

Några fler idéer om vad som kan fela?

Senast redigerat 2009-07-29 15:03
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-19 16:08

Sen har vi grupp SMS buggen:
http://www.99.se/1801138-post109.html

Någon som vet nåt annat sätt att rapportera buggar till Apple som inte kräver ADC medlemsskap?

• Medlem
  • Täby
  • 2009-07-19 18:39

Någon som vet nåt annat sätt att rapportera buggar till Apple som inte kräver ADC medlemsskap?

Där har vi en ordentlig bugg som kan bli dyr om man inte upptäcker den!

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-19 19:47

Apple - iPhone - Feedback

?

Eller är det en så kallad feature! Tänk också på att i och med att Apple döljer SMS/MMS valet så om du skriver en titel/rubrik på ditt medelande så blir det ett MMS även om det bara är text i meddelandet...

• Medlem
  • Täby
  • 2009-07-19 23:06

Störigt att det inte finns en liten indikator på om det man skickar iväg är ett SMS eller ett MMS.
Dock har jag inte problemet själv då jag inte har MMS aktiverat på min G1 men skall ju skaffa en 3Gs inom snar framtid så vore ju trevligt om det skulle vara fixat tills dess.

Har nu kollat mina räkningar från Halebop. Hittar ett ställe då jag skicka grupp-sms. Och på räkningen är det draget som sms och inte mms. De mms som jag vet med säkerhet är skickat som mms är de enda. Så fast det står grupp mms i telefonen så är det nog sms och inget annat.

Rubrik/Titel går ju dock att ställa in och är default off på min 3GS så förstår inte problemet.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-24 19:43

Rubrik/Titel går ju dock att ställa in och är default off på min 3GS så förstår inte problemet.

Jag har ändrat i FAQ:n, för det måste vara det som gör att det skickas som MMS istället för grupp SMS.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 18:50

Har testat att ta bort allt utom mina köpta album, men får samma fenomen - dock inte lika tydligt när man vänder vissa album som andra... och de flimmarnde strecket är olika mycket synligt beroende på hur mkt svart de finns i det, så ibland syns de nästan inte alls (de är också olika långt, men går aldrig ut förbi skivorna- dvs syns bara ovanför skivorna under stausraden)... och de syns aldrig när skivan är "färdigvänd", det är bara ett snabbt (svagt) flimmrande streck precis när den skivan vänt.

Det röda strecket som kom en gågn innan idag verkar inte uppkomma mer.

Tror jag får leva med denna lilla grafiska bugg... men de retar mig att jag ine kan förstå varför den uppkommer. Fortfarande ingen mer än jag som sett den?... tror nämnligen inte den var där före jag uppdaterade till 3.0.

.....

Jag testade precis svänga en hel del album i coverflow på min iPhone 3G 3.0, inga problem med nånting.

Har suttit och vänt på ett 30-tal omslag för att försöka se det, men här ser allt bra ut fortfarande. 3GS med 3.0.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 22:18

Har suttit och vänt på ett 30-tal omslag för att försöka se det, men här ser allt bra ut fortfarande. 3GS med 3.0.

Tack för att ni kollat!

Är lite inne på att det kanske trots allt har något med skivomslgen att göra... kanske är något där som gör att de buggar.

Annars undrar jag om "felet" kan ligga i den hemladdade mjukvaran (dvs 3.0)?... eller kontrolleras den vid en återställning? .. kan det hjälpa att testa en ny återställning och inte använda en gammal säkerhetskopia, dvs börja från början?
Eller kanske invänta 3.1 och hoppas att "buggen" försvinner?

....för de kan väl knappast vara hårdvaran som strular då allt annat i telefonen (inklusive spel mm) grafiskt sätt funkar prima?

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 22:29

Tack för att ni kollat!

Är lite inne på att det kanske trots allt har något med skivomslgen att göra... kanske är något där som gör att de buggar.

Annars undrar jag om "felet" kan ligga i den hemladdade mjukvaran (dvs 3.0)?... eller kontrolleras den vid en återställning? .. kan det hjälpa att testa en ny återställning och inte använda en gammal säkerhetskopia, dvs börja från början?

....för de kan väl knappast vara hårdvaran som strular då allt annat i telefonen (inklusive spel mm) grafiskt sätt funkar prima?

Kan du inte göra så att du tar bort album bilderna på datorn tankar hem nya med iTunes sen ta bort all musik på din iPhone och lägg in dom igen.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 22:41
Ursprungligen av Exstaz:

Kan du inte göra så att du tar bort album bilderna på datorn tankar hem nya med iTunes sen ta bort all musik på din iPhone och lägg in dom igen.

Jo om inte 3.1 löser biffen är det en idé att ev prova... om det inte är allt för svårt att göra? hur tar man bort albumbilderna?

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 22:49

Jo om inte 3.1 löser biffen är det en idé att ev prova... om det inte är allt för svårt att göra? hur tar man bort albumbilderna?

På PC finns dom i musik mappen i windows. Ta bort dom sen väljer du all musik du har i itunes och högerklickar du och väljer tanka hem album material eller någe sådant. Sen måste du ju synka ut musiken du nu har i din iPhone så dom nya album bilderna kommer in istället.

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 22:44

Tack för att ni kollat!

Återställde du inte så ny telefon när du återställde?

Att återställa till en backup är princip meningslöst.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-30 09:48

Tack för att ni kollat!

Annars skulle jag gissa på just hårdvaran (LCDn), det verkar som om en hel del pixlar är "tröga", har svårt att vända på sej. Men då borde det synas i andra applikationer på exakt samma ställe...

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-30 12:52
Ursprungligen av kenjon:

Annars skulle jag gissa på just hårdvaran (LCDn), det verkar som om en hel del pixlar är "tröga", har svårt att vända på sej. Men då borde det synas i andra applikationer på exakt samma ställe...

Ja de är de som är skumt... för de syns bara i coverflow (då telefonen är vänd åt vänster) men inte i några andra aplikationer eller spel jag testat. Dessutom borde de inte vara några pixlar som behöver vändas på sidorna då man snurrar ett skivomslag, de ska ju bara vara svart under batteriindikatorn osv.

Några mer input.... eller ska jag strunta i det och hoppas de löser sig med 3.1?

Bevaka tråden