Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: Buggar i mjukvaran

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-30 14:17
Ursprungligen av MrCoffee:

Ja de är de som är skumt... för de syns bara i coverflow (då telefonen är vänd åt vänster) men inte i några andra aplikationer eller spel jag testat. Dessutom borde de inte vara några pixlar som behöver vändas på sidorna då man snurrar ett skivomslag, de ska ju bara vara svart under batteriindikatorn osv.

Några mer input.... eller ska jag strunta i det och hoppas de löser sig med 3.1?

Finns ju just nu bara 2 sätt att testa och se om du kan lösa det som jag ser det:

1. Gör som jag sa lägg in album bilderna och musiken på nytt.

2. Installera om telefonen men återställ INTE från säkerhets kopia utan testa att bara lägga in lite musik och se om du ser felen då också. Gör du inte det är det något fel på din förra mjukvara så en återställning kommer nog göra att felet återkommer. Eller så gör den inte det, det kan ibland vara lite vajsing med med detta.
Har läst att många har fått instalera om telefonen en och 2 gånger för att bli av med sina batteri problem osv, en ominstallation har inte räckt utan det kan kräva flera av någon anledning.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-30 14:24
Ursprungligen av Exstaz:

Finns ju just nu bara 2 sätt att testa och se om du kan lösa det som jag ser det:

1. Gör som jag sa lägg in album bilderna och musiken på nytt.

2. Installera om telefonen men återställ INTE från säkerhets kopia utan testa att bara lägga in lite musik och se om du ser felen då också. Gör du inte det är det något fel på din förra mjukvara så en återställning kommer nog göra att felet återkommer. Eller så gör den inte det, det kan ibland vara lite vajsing med med detta.
Har läst att många har fått instalera om telefonen en och 2 gånger för att bli av med sina batteri problem osv, en ominstallation har inte räckt utan det kan kräva flera av någon anledning.

Tack för din input

Jepp tror jag skall börja med att göra en återställning och inte använda säkerhetskopian.... sen testar jag att lägga in några album och ser om buggen är kvar. Är den det ska jag nog vänta till 3.1 och se om den fixar sig.

Borde inte vara något fel på omslagen, då de funkar att snurra dem utan grafikbuggen då telefonen är vänd "åt höger" men de buggar då den är vänd "åt vänster".... men skulle inte 3.1 lösa det heller är det ju värt att prova att ta bort dem och lägga in dem på nytt.

...som sagt ingen "bugg" man inte kan leva med, men lite lustigt att den uppkommer som den gör.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-30 15:22

Tack för din input

Jepp tror jag skall börja med att göra en återställning och inte använda säkerhetskopian.... sen testar jag att lägga in några album och ser om buggen är kvar. Är den det ska jag nog vänta till 3.1 och se om den fixar sig.

Borde inte vara något fel på omslagen, då de funkar att snurra dem utan grafikbuggen då telefonen är vänd "åt höger" men de buggar då den är vänd "åt vänster".... men skulle inte 3.1 lösa det heller är det ju värt att prova att ta bort dem och lägga in dem på nytt.

...som sagt ingen "bugg" man inte kan leva med, men lite lustigt att den uppkommer som den gör.

Om du vet hur SSH funkar kan du få med dig dina SMS och lägga in dom igen och ändå ha en ren telefon. Jag gjorde så när jag behövde reseta luren men ville inte förlora vissa saker. Så jag hade med mig mina sms, min log för samtalstid osv, mina kamerabilder ligger kvar i kamera mappen jag sparade även highscore resultaten i alla mina spel

Ursprungligen av Exstaz:

Om du vet hur SSH funkar kan du få med dig dina SMS och lägga in dom igen och ändå ha en ren telefon. Jag gjorde så när jag behövde reseta luren men ville inte förlora vissa saker. Så jag hade med mig mina sms, min log för samtalstid osv, mina kamerabilder ligger kvar i kamera mappen jag sparade även highscore resultaten i alla mina spel

Krävs det jailbeak for SSH?

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-31 00:02
Ursprungligen av MRM-Racing:

Krävs det jailbeak for SSH?

Ja

Uppdate: Har återställt min iphone nu... men blir samma grej, lite flimmer under statusraden (över skivorna) då man vänder på en skiva... men fortfarande endast då telefonen är lutad "åt vänster" inget då den är lutat "åt höger". mkt skumt.

ajja tack för alla input och tips ... får väl leva med denna lilla bugg (vad än den nu kan bero på) & hoppas att 3.1 kanske fixar den!

Men prova att ta bort dina album bilder då det är ju jätte enkelt det är ju enklare att göra och går snabbare än att installera om hela telefonen.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-31 00:18
Ursprungligen av Exstaz:

Men prova att ta bort dina album bilder då det är ju jätte enkelt det är ju enklare att göra och går snabbare än att installera om hela telefonen.

Har redan installerat om telefonen ju Jepp ska man prova något mer är det det, men gillar inte att gå in manuellt och rota i itunesmappen .. så tänkte nog vänta och se om det försvinner med 3.1, rycketet säger ju att den skall komma snart!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-09-26 18:55

Har redan installerat om telefonen ju Jepp ska man prova något mer är det det, men gillar inte att gå in manuellt och rota i itunesmappen .. så tänkte nog vänta och se om det försvinner med 3.1, rycketet säger ju att den skall komma snart!

Ville bara meddela att 3.1 fixade biffen.... inget mera flimmer

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 23:23

Exstaz: Ok tack för tipset och hjälpen!
Hoppas dock fortfarande först att 3.1 skall hjälpa, för ser inget fel med skivomslagen och är rätt säker på att "buggen" kom med 3.0.

zappe: jag gjorde en total återställning men valde i slutsteget att överföra datan från min backup (säkerhetskopia)... kan det hjälpa att prova en återställning & inte välja säkerhetskopian av sin data på slutet?

Tack på förhand!

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-30 19:10

Exstaz: Ok tack för tipset och hjälpen!
Hoppas dock fortfarande först att 3.1 skall hjälpa, för ser inget fel med skivomslagen och är rätt säker på att "buggen" kom med 3.0.

zappe: jag gjorde en total återställning men valde i slutsteget att överföra datan från min backup (säkerhetskopia)... kan det hjälpa att prova en återställning & inte välja säkerhetskopian av sin data på slutet?

Tack på förhand!

Ja, att lägga in säkerhetskopian direkt är pointless.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-29 23:49

Stort tillägg:

Märkte en jätteskum grej... buggen syns bara då jag vänder telefonen åt vänster (till liggande läge i coverflow).... vänder jag den åt höger syns inte grafikbuggen - och allt ser ut som de ska!

Någon som har lust att vända telefon åt båda hållen och se om ni har den då telefonen är liggande åt vänster?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-30 23:16

Uppdate: Har återställt min iphone nu... men blir samma grej, lite flimmer under statusraden (över skivorna) då man vänder på en skiva... men fortfarande endast då telefonen är lutad "åt vänster" inget då den är lutat "åt höger". mkt skumt.

ajja tack för alla input och tips ... får väl leva med denna lilla bugg (vad än den nu kan bero på) & hoppas att 3.1 kanske fixar den!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-17 20:08

Jag har hittat en lite störande sak; när du trycker på knappen "Skicka SMS" (avsett om du är i kontakter, favoriter eller i samtalslistan) och har en emailadress inlagd på kontakten i fråga så måste du välja om du ska skicka ett SMS till mobilnumret eller emailadressen. Så vitt jag vet så går det inte att skicka SMS till email för tillfället. Skämtåsido, förstår att det är för att MMS ligger integrerat med SMS men det borde ju kunna ordnas till med exempelvis en egen "Skicka MMS"-knapp i samma fält.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-17 22:13
Ursprungligen av CEk:

Jag har hittat en lite störande sak; när du trycker på knappen "Skicka SMS" (avsett om du är i kontakter, favoriter eller i samtalslistan) och har en emailadress inlagd på kontakten i fråga så måste du välja om du ska skicka ett SMS till mobilnumret eller emailadressen. Så vitt jag vet så går det inte att skicka SMS till email för tillfället. Skämtåsido, förstår att det är för att MMS ligger integrerat med SMS men det borde ju kunna ordnas till med exempelvis en egen "Skicka MMS"-knapp i samma fält.

Det skal lgå att skicka sms till en del email vad jag vet. Man ju t.ex skicka sms till en telefon och få det uppläst av vissa opratörer.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-17 22:25
Ursprungligen av CEk:

Det beror på vilken operatör du har. Telia hade den tjänsten för en hel del år sedan men tyckte att den inte användes i så stor omfattning så den togs bort. Undrar om inte Tele2 har den kvar....?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-18 09:53

Jo, det stämmer nog det. Nu tror jag ju dock snarare att iPhone inte känner av om det är ett SMS eller MMS du ska skicka och hänivsar till samma funktion. Men för mig som använder "Skicka SMS"-knappen ganska frekvent blir det ytterligare ett moment när jag måste välja det, speciellt eftersom email-adressen även den har en egen knapp redan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-21 18:34

Ipod i min Iphone 3G S 32 är buggig med Greatest Hits skivor. Väljer jag 2pac Greatest Hits (inga kommentarer om min musiksmak nu) och spelar den och har "nu spelas" väljer baksidan på omslaget så låtarna kommer fram så finns där även låtarna från Red hot Chilli Peppers Greatest Hits skiva. Alltså om jag spelar 2 pac greatest hits albumet så är typ varannan låt RHCP :/

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-21 21:24
Ursprungligen av Niks:

Ipod i min Iphone 3G S 32 är buggig med Greatest Hits skivor. Väljer jag 2pac Greatest Hits (inga kommentarer om min musiksmak nu) och spelar den och har "nu spelas" väljer baksidan på omslaget så låtarna kommer fram så finns där även låtarna från Red hot Chilli Peppers Greatest Hits skiva. Alltså om jag spelar 2 pac greatest hits albumet så är typ varannan låt RHCP :/

Kanske är det så att albumen har samma album tag?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-21 21:28
Ursprungligen av Exstaz:

Kanske är det så att albumen har samma album tag?

Ja bägge skivorna heter Greatest Hits

Ska testa att fylla i albumartist i taggen också

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-21 21:35

Hjälpte inte.

Kasst med en sådan bugg med tanke på att det är ganska många album som heter "Greatest Hits".

Får helt enkelt döpa albumet till "2pac Greatest Hits" och den andra till "RHCP Greatest Hits".

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-21 21:46

Ja det där med skivomslagen har jag aldrig fått bukt med. Antingen är de svarta, eller så ligger de rätt tills jag bläddrar fram det jag vill och då byter det plötsligt bild. Nån som har nåt tips för hur man enkelt får det att fungera klockrent?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-21 22:24

Jag har inte haft problemet i Itunes. Där ligger allt rätt och den skiljer på Greatest Hits av olika artister. Kommer väl något fix i nästa update får man hoppas

Bevaka tråden