Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa iPhone-kamera 3.2MP och 5MP?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-07 23:45
Ursprungligen av bonis:

kommer det nya iphonesen ligga under telias monopol som den första ? eller kommer halebop och telenor få sälja dem direkt ?

Förmodligen kommer alla som säljer iPhone nu att sälja den nya också. Det skulle vara för krångligt att bara vissa får sälja den nya iPhonen. 3G kommer nog att försvinna helt och ersättas av den nya. Som också Adrian skrev i ett annan tråd kommer den nya att heta iPhone video men vi får se kanske t o m redan i morgon kväll.

//Rob

Här måste jag hålla med Gruber om en sak - blir det en budget-iPhone så blir det nog nuvarande iPhone 3G 8 GB som får leva kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 11:42

Har nu jämfört bilder tagna med nya iPhone 3GS och Nokia E71, båda har 3.2MP-kamera. Nog stämmer det att optiken är väldig viktig.
Ser en skillnad och det till iPhones fördel och mycket bättre än kameran i min gamla Nokia telefon som också har 3.2MP.

Ursprungligen av acke:

Har nu jämfört bilder tagna med nya iPhone 3GS och Nokia E71, båda har 3.2MP-kamera. Nog stämmer det att optiken är väldig viktig.
Ser en skillnad och det till iPhones fördel och mycket bättre än kameran i min gamla Nokia telefon som också har 3.2MP.

Jag har jämfört 3G och 3GS:en och kameran är ett lyft:)

Och redan tidigare så använde jag kameran i 3G:n mycket mer än jag tidigare använt en mobilkamera. Nu blir den riktigt rejält användbar iom autofokuset och makroläget bland annat som "handscanner"

--j

Synd att kameran i iPhone fortfarande tar 4:3-bilder - ett utdöende och omöjligt format. 3:2 är vad som gäller sedan 35 mm-film - sedan 50 år liksom. Vem fan vill ha 4:3-bilder??? Farfar?
När en iPhone kommer som tar 3:2-stills och 16:9-video (kanske t.o.m. 720p) så byter jag upp mig från mig från min nuvarande iPhone G3. Så - den nya GS har inget för mig förutom att den är snabbare - vilket inte är av större vikt just nu.
Jag väntar på nästa modell m.a.o. Den har nog vad jag önskar :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Synd att kameran i iPhone fortfarande tar 4:3-bilder - ett utdöende och omöjligt format. 3:2 är vad som gäller sedan 35 mm-film - sedan 50 år liksom. Vem fan vill ha 4:3-bilder??? Farfar?
När en iPhone kommer som tar 3:2-stills och 16:9-video (kanske t.o.m. 720p) så byter jag upp mig från mig från min nuvarande iPhone G3. Så - den nya GS har inget för mig förutom att den är snabbare - vilket inte är av större vikt just nu.
Jag väntar på nästa modell m.a.o. Den har nog vad jag önskar :-).

Om du tar ett kort i landskapsmode blir den väl inte 4:3 heller ????

Ursprungligen av Zimmerman:

Synd att kameran i iPhone fortfarande tar 4:3-bilder - ett utdöende och omöjligt format. 3:2 är vad som gäller sedan 35 mm-film - sedan 50 år liksom. Vem fan vill ha 4:3-bilder??? Farfar?

Du kan omöjligen ha använt en digital kompaktkamera med andra ord. Eller någon annan mobiltelefon.

Ursprungligen av Zimmerman:

När en iPhone kommer som tar 3:2-stills och 16:9-video (kanske t.o.m. 720p) så byter jag upp mig från mig från min nuvarande iPhone G3. Så - den nya GS har inget för mig förutom att den är snabbare - vilket inte är av större vikt just nu.

Tro mig, den ökade prestandan gör STOR skillnad. Om du någonsin startat ett program på din telefon så kommer du att uppskatta det.

Plus att den bättre kameran är mycket bättre och videofunktionen fullt användbar.

1. Jodå - jag vet givetvis att 4:3 florerar vilt bland kompaktisar - men det förändrar ingetnting: 4:3 är löjligt och fult och oanvändbart för en fotograf. Det är mycket som florerar som är skit. Större delen av världen kan man säga :-D. Nu kan man tack och lov ställa in till 3:2 på kompaktisar - det kan man i alla fall på min gamla Sony som är 6-7 år.

2. Jo - prestanda är alltid bra, men det triggar inte köp denna gång därför att jag inte upplever min 3G's seghet som något allvarligt som drar ner min livskvalitet eller produktivitet. Att det tar två sekunder istället för en sekund att starta min kalenderapp är inget jag ligger sömnlös över.

3. Som sagt; oavsett om GS videofuktioner är fantastiska så är det fel aspect ratio - en MC kan också vara fantastisk, men för den som vill köpa en bil är det ju ointressant...liksom.... Det går helt enkelt bort för mig och jag är 100% övertygad om att Apple också tycker att 4:3-video är löjligt, men 16:9-chipsen var för dyra än så länge och eftersom resten av luren inte fixar 720 så hoppar dom över 16:9 denna gång och kör med anakronistiska 4:3...och allmogen bryr sig ju inte. Apple kommer att sätta in 16:9 i nästa iPhone och den köper jag. Kanske dom t.o.m. erbjuder inställning för 25 fps istället för 30? I min tankevärld har inte GS videofunktion kan man säga :-D. Bara något gammalt skämtskräp från en svunnen tid som gör att dom kan påstå att den har videofunktion.

Ursprungligen av Adrian B:

Du kan omöjligen ha använt en digital kompaktkamera med andra ord. Eller någon annan mobiltelefon.

Tro mig, den ökade prestandan gör STOR skillnad. Om du någonsin startat ett program på din telefon så kommer du att uppskatta det.

Plus att den bättre kameran är mycket bättre och videofunktionen fullt användbar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-01 19:43
Ursprungligen av Zimmerman:

1. Jodå - jag vet givetvis att 4:3 florerar vilt bland kompaktisar - men det förändrar ingetnting: 4:3 är löjligt och fult och oanvändbart för en fotograf.

Tycker du ja, men för en fotograf är inget format oanvändbart. Olympus hela system är 4/3. Så att säga att det är löjligt, fult och oanvändbart är en åsikt som du naturligtvis är berättigad till att ha. Alla har rätt till en åsikt, även om den är felaktig

Kameran och filmfunktionen i en iPhone är inte tänkt att ersätta vare sig filmkameran eller systemkameran. Det är ett komplement. Att dissa en produkt för att den inte har HD-video och 4/3 format är lite sådär lagom svenskt.

Har man 3G så är det kanske inte en revolutionerade uppdatering, men jag frstår de som uppgradera sig ändå. 3Gs har några saker som gjorde att jag väntade på den och inte köpte 3G.

Allt jag säger är ju åsikter så klart - det ska man väl inte behöva markera. Jisses.
När det gäller 16:9-video så är min åsikt också Apples - det är jag helt säker på. Så - om du inte diggar min åsikt så diggar du inte Apples åsikt heller - och du måste givetvis ställa dig skeptisk när GS blir 16:9 eller en ny iPhone med 16:9 kommer.

(lagom svenskt???)

Jag förstår om en del som köpt GS blir arga när någon talar om för dom att produktens kamera och video är gammal teknik redan från dag ett - men alla som blir snea kan ju välja att ignorera mina åsikter. Det är inget personligt - det är bara en mobiltelefon vi talar om.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Tycker du ja, men för en fotograf är inget format oanvändbart. Olympus hela system är 4/3. Så att säga att det är löjligt, fult och oanvändbart är en åsikt som du naturligtvis är berättigad till att ha. Alla har rätt till en åsikt, även om den är felaktig

Kameran och filmfunktionen i en iPhone är inte tänkt att ersätta vare sig filmkameran eller systemkameran. Det är ett komplement. Att dissa en produkt för att den inte har HD-video och 4/3 format är lite sådär lagom svenskt.

Har man 3G så är det kanske inte en revolutionerade uppdatering, men jag frstår de som uppgradera sig ändå. 3Gs har några saker som gjorde att jag väntade på den och inte köpte 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-02 12:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Allt jag säger är ju åsikter så klart - det ska man väl inte behöva markera. Jisses.
När det gäller 16:9-video så är min åsikt också Apples - det är jag helt säker på. Så - om du inte diggar min åsikt så diggar du inte Apples åsikt heller - och du måste givetvis ställa dig skeptisk när GS blir 16:9 eller en ny iPhone med 16:9 kommer.

(lagom svenskt???)

Jag förstår om en del som köpt GS blir arga när någon talar om för dom att produktens kamera och video är gammal teknik redan från dag ett - men alla som blir snea kan ju välja att ignorera mina åsikter. Det är inget personligt - det är bara en mobiltelefon vi talar om.

Så vilken telefon har den absolut senaste kamera/videotekniken som inte blir gammal?

All teknik är gammal redan innan den släpps på marknaden.

Ursprungligen av Zimmerman:

1. Jodå - jag vet givetvis att 4:3 florerar vilt bland kompaktisar - men det förändrar ingetnting: 4:3 är löjligt och fult och oanvändbart för en fotograf. Det är mycket som florerar som är skit. Större delen av världen kan man säga :-D.

Jo, jag förstår att du känner till det, jag menar bara att om du är lika principfast så kan du inte ha köpt någon digital kompaktkamera eller mobil med kamera tidigare.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nu kan man tack och lov ställa in till 3:2 på kompaktisar - det kan man i alla fall på min gamla Sony som är 6-7 år.

Men bildsensorn är fortfarande 4:3, smaka på den!

Ursprungligen av Zimmerman:

2. Jo - prestanda är alltid bra, men det triggar inte köp denna gång därför att jag inte upplever min 3G's seghet som något allvarligt som drar ner min livskvalitet eller produktivitet. Att det tar två sekunder istället för en sekund att starta min kalenderapp är inget jag ligger sömnlös över.

Fast om det bara handlade om att gå från 2 sekunder till 1 sekund så vore det förstås ingen vinst i sig. Och har du bara program på din iPhone som tar 2 sekunder att starta så kan du skatta dig lycklig. Men när ett program t.ex. går från 6 sekunder ner till 2 sekunder, då är det verkligen en klar skillnad. Och bara den där känslan av kvickhet hela tiden, överalltid, är värt det tycker jag. Men visst, det är ju en fördel du kan vara lyckligt ovetande om.

Ursprungligen av Zimmerman:

Som sagt; oavsett om GS videofuktioner är fantastiska så är det fel aspect ratio - en MC kan också vara fantastisk, men för den som vill köpa en bil är det ju ointressant...liksom....

Ja, om bilddimensionerna är det viktigaste, viktigare än att bildkvalitén i sig är väldigt mycket bättre, då är det väl värt att vänta.

Fast i min värld låter inte liknelsen med MC:n speciellt bra, jag tycker det snarare låter som en person som hellre avstår att åka och hälsa på en kompis än att åka i en brun taxi. Dvs någon som är besatt av en liten detalj och låter det förstöra en bra upplevelse. Men för all del, smaken är som baken...

Ursprungligen av Zimmerman:

I min tankevärld har inte GS videofunktion kan man säga :-D. Bara något gammalt skämtskräp från en svunnen tid som gör att dom kan påstå att den har videofunktion.

Det är intressant, för jag kunde nästan svära på att det var en videofunktion när min svåger skickade en filmsnutt nyss på min systerson när han gick runt på sina staplande ben, en filmsnutt som han tog med sin iPhone 3GS och jag kunde se på min iPhone 3GS. Och jag tänkte "Vad kul att se den lille krabaten, vad fantastiskt användbart och smidigt det är med videofunktionen."

Men ack, vad jag bedrog mig. Jag borde ha tänkte "Nej, nej, detta är ingen videofunktion, för det är 4:3-förhållande i 30 fps. Då hade det varit bättre att inte se något alls!"

Ursprungligen av Zimmerman:

1. Jodå - jag vet givetvis att 4:3 florerar vilt bland kompaktisar - men det förändrar ingetnting: 4:3 är löjligt och fult och oanvändbart för en fotograf. Det är mycket som florerar som är skit. Större delen av världen kan man säga :-D. Nu kan man tack och lov ställa in till 3:2 på kompaktisar - det kan man i alla fall på min gamla Sony som är 6-7 år.

Det säger mer om dig som fotograf än skillnader mellan olika format. Givetvis får du ha åsikter på samma sätt som jag har det. Men när du för fram dem på det sätt som du gör - lätt föraktfullt mot andra som inte har samma uppfattning och när du för fram åsikter som fakta - då får du räkna med att du får mothugg på samma sätt.

Det hade räckt med att säga att du inte gillar 3x4 utan att blanda in diverse meningslösa felaktigheter. Det är inte åsikterna som vi hugger på - det är när när du lägger fram dina åsikter som fakta...

4:3 utdöende? Omöjligt?

Är inte mer eller mindre alla digitala kompakter 4:3?

Nog tror jag att 4x3 blir kvar en bra stund...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-01 19:45

Det kan komma en uppdatering som möjliggör 720p på iPhone 3GS:
AppleInsider | Apple's iPhone 3G S sports chip with 720p HD video capabilities

Jag kan komma på flera skäl till varför de valt att inte lägga in det initialt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-01 20:00

Fast Zimmerman, du måste skilja på åsikter och teknisk fakta. Hade du inte läst att iPhone är kapabel till 720p?

Jag har just fått veta - i denna tråd - att chippet fixar 720p. Men detta är strypt så faktum kvarstår; den kan inte filma 720p. Att ett chip fixar biffen betyder inte att resten av hårdvaran (buss, batteri, optik) fixar biffen. Jag skulle dock nöja mig om den fixade 16:9 i typ pal (1024x576) - men 4:3 VGA är ju löjligt. Hela världen - t.o.m. YouTube - är 16:9 och 16:9 kommer att gälla lååångt in i framtiden. ALLT blir 16:9. Allt.

Om nu hårdvaran i sin helhet - och inte bara chippet - fixar 720p och en mjukuppdatering låser upp detta - då köper jag GS bums. Men jag tror inte det kommer föränn nästa iPhone-modell - om ett år typ.

(det finns förresten mobiler (Samsung gör en tror jag) som filmar 720p - varför inte iPhone?)

Ursprungligen av Jetwash:

Fast Zimmerman, du måste skilja på åsikter och teknisk fakta. Hade du inte läst att iPhone är kapabel till 720p?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-01 20:55

Jag tror det är bara en tidsfråga innan de släpper en uppdatering som möjliggör 720p. Finns nog många skäl till varför de inte kom i OS 3.0. De hade nog inte tid att få med det i OS3.0. Tittar vi på andra funktioner som *host* *host* copy/paste så är det ju inte så konstigt. Videodelen är ju inte ens halvklar i OS3.0, avsaknaden av att spara urprungsklippet vid editering är ett exempel.

Ni är verkligen känsliga, flickor! :-D. Är det eran mamma jag skäller på? Eller erat utseende? Jag talar om en död grej gjord i metall och plast för guds skull. Jag får vräka ur mig hur mycket jag vill och jag behöver inte börja varje mening med "Jag tycker att...". Väx upp.
Nå....jag erkänner att det är lite kul också då ni blir så juvenilt arga och dessutom missar en massa ironi :-D.

Nog får du vräka ur dig hur mycket du vill, men varför blir du då så förvånad över att du får reaktioner?

Nog förstod jag ironin i att du betraktade 3x2 som ett format för seriösa fotografer eftersom alla vet att professionella fotografer använder 120-film. Något annat duger inte för tryck

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-02 12:32

Jag har inga problem med att diskutera brister och fel på produkter jag själv äger. Det är kul att diskutera teknik, och tillfredställande när man ser att tillverkarna lyssnar och implementerar förbättringar. Sen tycker jag det är viktigt att man har testat och jämfört olika produkter innan man bildar sig en åsikt. (Inget personligt riktat till dig Zimmerman.)

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-03 11:48

Visst 4:3 är ingen nyhet och det har funnits länge. Men telefonen skall inte byta ut din kamera eller film kamera. Däremot funkar den så bra nu att bilderna inte blir gryniga eller ur fokus, så en tagen bild kan vara värd att spara. Filmerna blir inte så bra att du kan köra dom igenom en projektor som visar en 154" (har provat hemma )stor bild men dom duger gott och väl när man inte har något annat tillgängligt. Är inte ljuset för dåligt är det en rolig feature och dom som har barn har alltid en möjlighet att föreviga dom där första kliven.

Bevaka tråden