Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LP till digitalt

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-02 17:26

Hur omvandlar man LP-skivor till digitalt? Ska finnas något program?

Det finns ju "CD Spin Doctor", som följer med Toast. Men det finns säkert fler.

En annan som är hifi-freak hör inga "program" för överföring, utan jag kör min vinylspelare, satte DAT-bandaren i REC/PAUSE och digitalt in till datorn... går även bra med en Minidisc-spelare på detta vis.
Sen fick man visseligen klippa&klistra i ett inspelnings-program.

Har med mycket gott resultat använd SndSampler (SndSampler - Macintosh Audio Recording and Editing) via audio-ingången på min MacMini, och tidigare med lika gott resultat på min iMac G3/500 MHz. Som pick-up-förstärkare använder jag en enkel förstärkare från Vincent, Vincent PHO-111.

Jag är inte audiofreak, men närapå, och är helt nöjd med resultatet!

Men, det är precis lika tråkigt nu, att föra över LP till dator, som det för 30 år sedan var att föra över vinyl till kassett.... Ibland ids jag helt enkelt inte göra det, utan köper en CD istället. Notervärt, är att det alltför ofta är en annorlunda mixning* på CD-utgåvorna, så vill man få full dynamik är det bäst att köra viny-> dator -> CD.

*Det verkar som om de återutgivna vinyl-CD ofta dynamikreducerats för att låta bättre i enkla stereoutrustningar....

Senast redigerat 2009-08-03 02:00

Haha, håller med... men när man väl orkar så drar man ett par vinyler sen dröjer det 2år innan man pallar igen.
fast dem jag har kört finns ännu inte på CD, tyvärr...annars hade jag hellre köpt dem.

Ursprungligen av dxaren:

Har med mycket gott resultat använd SndSampler (SndSampler - Macintosh Audio Recording and Editing) via audio-ingången på min MacMini, och tidigare med lika gott resultat på min iMac G3/500 MHz. Som pick-up-förstärkare använder jag en enkel förstärkare från Vincent, Vincent PHO-111.

Jag är inte audiofreak, men närapå, och är helt nöjd med resultatet!

Men, det är precis lika tråkigt nu, att föra över LP till dator, som det för 30 år sedan var att föra över vinyl till kassett.... Ibland ids jag helt enkelt inte göra det, utan köper en CD istället. Notervärt, är att det alltför ofta är en annorlunda mixning* på CD-utgåvorna, så vill man få full dynamik är det bäst att köra viny-> dator -> CD.

*Det verkar som om de återutgivna vinyl-CD ofta dynamikreducerats för att låta bättre i enkla stereoutrusningar....

1
Bevaka tråden