Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tror jag köpt en stulen iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2009-08-03 12:10

Telefonen är låst till AT&T i usa med 2.2.1 när jag köpte den av en kille via blocket och vi träffades i GBG och gjorde upp affären.
När sedan 3.0 kom uppgraderade jag den men fick den inta att fungera.Lämnade sedan in den till Mumien.se och dom fick igångden så jag kunde ringa på den i ca 2 dagar sedan lade den av.
När jag lämnade in den igen till Mumien så sade dom att dom trodde den var stulen och spärrad.
Dom rekomenderade att jag hörde av mej till telia för dom skulle ha ett register över stulna telefoner (Imei nr)men dom svarade att dom har det bara för telias telefoner.
Finns det någon som har/har haft samma problem och vad ska jag göra?Anmäla till polisen och om ingen hämtar ut den få den upplåst? eller vad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-03 12:17

Om den som eventuellt fått telefonen stulen har lämnat in en polisanmälan så har polisen IMEI-numret, så de kan säkert söka på det.

Jag har haft samma problem, fast tvärtom... ...fick min iPhone ficktjuvad för några månader sen och fick då ange IMEI-numret i polisanmälan.

Om det är AT&T som registrerat telefonen som stulen (dvs fått IMEI numret inlagd i den databas som hela världen använder) så kan det bli väldigt svårt för dig från Sverige att få den borttagen. Alla svenska operatörer kollar nog gentemot IMEI databasen så det hjälper inte att byta opertör i Sverige.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-08-04 13:35

Det är kanske sliraks stulna telefon du köpt.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 20:45
Ursprungligen av larsp777:

Det är kanske sliraks stulna telefon du köpt.....

Tror väl inte det, min kom från Telia, men var jailbreakad och Yellowsnowad. Satt Telenor-SIM i när den rök.

Stals i Midsommarkransen i januari.

Svart 16 GB.

  • Medlem
  • Ale
  • 2009-08-04 13:50

OM det skulle vara sliraks så får han skriva IMEI nr och skicka till mej,så löser vi det.
Men jag bör nog anmäla detta til polisen i alla fall så får jag se vad som händer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-04 14:07

Enklast är väl att kontakta polisen (i Sverige) och rabbla upp ditt IMEI nummer och se om det matchar en anmälan. Huruvida de kan se de globala registrena eller inte är oklart.

Sen är väl frågan varför mumien tror att den är stulen - dvs de måste ju fattat de misstankarna av ngn anledning. Sen är det ju ytterst intressant om de kan låsa upp den iaf, då undrar man ju lite vad poängen är med låsningen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-06 11:56

Flyttade tråden till en mer passande forumsdel.
/Admin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-02 14:25

Jag blir så trött, jag sitter med samma problem som Zeke. En 3G ursprungligen låst till Telia Danmark (MB500KN) med JB:ad och upplåst som plötsligt slutade fungera. Körde med Telenor SIM i 1 månad, switchade tillfälligt över till ett Telia SE kort i ett par dagar och när Telenor SIM-kortet åkte in igen igår slutade den fungera. Har tryckt in Redsn0w/Ulatrsn0w ett par tre ggr nu utan att något händer med carrier signalen så det enda som återstår är väl att jag lagt 3400:- en stulen mobil på Tradera.

Då Telia SE trackar bara Svenska koder skickade jag IMEI koden till Telia Danmark för att få svar.

Visar det sig att den är stulen, och för att presumtiva Traderaköpare inte skall bli lurade av samma säljare (som tydligen kränger en hel del elektronik) kan jag PMa säljarens Tradera-nick

  • Medlem
  • Ale
  • 2009-09-04 17:16

Finns det någon som vet hur vi ska göra

Beklagar FreddeB
Jag kan inte hitta någon kanal in till AT&t via e-mail men funkar inte.
Är det någon därute som har någon bra lösning för oss?
Den som löser mitt problem kan vänta sig en belöning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-09 10:13

Om ni vet vad säljaren har för nick på Tradera så är det väl bara att anmäla honom.
Sen får ni väl bita i det sura äpplet och sluta köpa iPhones begagnat.
Risken att få en stulen telefon är nog ganska stor som det verkar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-10 20:17

Har rensat upp bland OT, en del sidospår och en del inlägg som börjar luta åt pirathållet om att byta IMEI osv. Håll er till ämnet.
/Admin

1
Bevaka tråden