Nu har det löst sig.
Jag misstänker att Shandi som först svarade var support på första nivån, antagligen outsourcad till något land som t.ex. Indien. Både namnet antyder det men också det "fluffiga" språket som lyckas säga massor utan att säga någonting vettigt (men på ett ytterst artigt sätt!). Shandi gjorde så gott han (hon?) kunde, men hade antagligen inga befogenheter att göra något konkret i mitt fall.
Ibland kan man stånga sitt huvud blodigt mot support på denna nivå, speciellt om man själv är lite tekniskt kunnig (det gäller rent allmänt, inte bara Apple).
Men Shandi eskalerade i alla fall upp mitt ärende till nästa nivå och där var det inget fluff utan där fick jag till slut hjälp av William som gav ett svar utan fluff:
Dear Adrian,
Hello, I have re-enabled your account xxxx@xxxx which was disabled due to account maintenance which should not happen again. Thanks for your understanding in this matter.
William
iTunes Store Customer Support
Så, problemet är löst till slut, vilket är bra. Men förklaringen which was disabled due to account maintenance känns ju inte upplysande direkt. Fem dagar med avstängt konto på grund av "account maintenance"? Dåligt.