Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filtmattor för förbättrad akustik

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 20:45

Hej,

Sitter och funderar på hur jag ska snygga till min arbetsplats och samtidigt ljuddämpa. Som bilden nedan visar står monitorerna på telefonkataloger (vilket funkar perfekt, men är inte så snyggt). Tänkte nu klä både dessa och skrivbordsytan med filtmatta.

Är det någon som vet bra butiker som säljer filtmattor? Gärna i götet och till hyffsat överkomliga priser.

  • Medlem
  • 2009-07-31 21:26

Jam, på förstaste av långgator, har akustiktyg i sortimentet. Bra priser också. Om det bara är "snyggt tyg" du är ute efter är det inte långt att gå — kungshöjd, Kungsgatan mellan Teliahuset och Esperantoplatsen. Jämför alnar och ta det som passar din smak bäst.

Hej, tänk på att tunna tyger och mattor bara dämpar reflektioner i diskanten. Dessa är visserligen de som subjektivt känns starkast, men om du bara dämpar dessa och inte bas och mellanregister kan det göra ljudet (och dina mixar) sämre snarare än bättre. Men du kanske redan visste detta.

  • Medlem
  • 2009-08-03 07:41

ett tips när det kommer till akustisk är detta forum:

John Sayers' Recording Studio Design Forum • Index page

Där hittar du bla. D.I.Y lösningar på högtalarstativ
lycka till

värme

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-08-03 08:51

Tycker för det första att det är oansvarigt att låta en prutttrumma ha en bättre plats än sidstationen.

Tror du tjänar mer på att dämpa väggen bakom,sidorna och ev taket men typ 3 dämpgrejjer , fram sida>sida kan nog göra underverk... sen kika på nån basfälla om det behövs, tror att filtmatta på skrivbord blir mest jobbigt om man spiller å så... Sen så funkar ju din mixer å er-1an som diffusorer till viss del, så ljudet splittras.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-03 12:49

Tack för svaren.

enapa: Sidden har fått en bättre plats nu, inom en arms avstånd nu så jag kan börja skruva den igen...

tbruce: har inte tänkt på det men nu när du säger det så är det rätt självklart att det är så. tack för att du tänkte på det:)

gazt: Kikar runt lite och vilken djungel...:) fan jag tänkte ju bara köra på ett enkelt spår och så får jag ett fetinguppslag i ansiktet... Jag ärvde lite av perfektionismgen, så nu får jag nog läsa på ordentligt... Jag som tänkte spontanköpt lite grejer idag...;)

  • Medlem
  • 2009-08-03 21:49

odd: fanns ett par bra exempel på monitorstativ, sedan superbra exempel på clouds och olika typ av fällor. Men akustik är ju sjukt kul så det är ju bara gött att du får läsa på

  • Medlem
  • 2009-08-06 10:50

Fast man kan komma långt utan att bli för avancerad eller smälla särskilt mycket pengar.

Bygg akustikmaterialet av isolering, trä och tyg. Jag har tagit billigt trä och gjort ramar som det precis går i en isolerskiva i. Sedan har jag klätt det hela med luftgenomsläppligt tyg. Blir skitbilligt och snyggt. Ju tjockare dom blir, desto lägre i frekvensen hjälper det. Isoleringen behöver ha rätt densitet.

Börja med att sätta upp två absorbenter, en på varje spegelpunkt. Det är de punkter på dina sidoväggar där du skulle kunna se dina monitorer om du satte upp en spegel. Sätt dom gärna med lite distans till väggen så att det blir luft bakom. 5-10 cm räcker. Sätt inte upp för mycket, du vill ha kvar lite rum i ljudet.

Därefter sätter du upp en eller fler absorbenter på väggen rakt framför dej när du sitter på mixplats. Sätt inte upp för mycket, du vill ha kvar lite rum i ljudet.

Avsluta med att sätta upp basfällor. Det är liknande absorbenter som dom andra men dom här sätter du i hörn så det bildas trekantiga luftfickor bakom. Antingen i hörnet mellan två väggar, eller i hörnet mellan taket och en vägg. Placeringen av basfällorna är inte så kinkig, men kan du få till det så att dom kan hamna i ett trehörn (golv/golv/tak) så blir det bonus. Du kan aldrig sätta upp för mycket basfällor. Du tar inte bort någon bas så du riskerar inte att det blir basfattigt bara för att du har mycket basfällor. Däremot dämpar du basreflektionerna som ger en ojämn basgång som kan göra så att visa bastoner blir extremt förstärkta när andra nästan försvinner helt.

Jag gjorde såhär och det kostade mej kanske 2500:- och en halv dag eller något sånt. Och det blev verkligen skitbra. Basen är mycket mer distinkt, stereobilden är tydlig och alla enskildheter i mixarna går att plocka ut och bearbeta. Jag sitter mycket mindre och petar med enskilda solade ljud längre utan gör det mesta med allt uppe. Mycket roligare!

Att slippa dom där lila pyramid-skum-plattorna är också en bonus, det här blev sjukt mycket snyggare.

Ursprungligen av Femto:

Placeringen av basfällorna är inte så kinkig, men kan du få till det så att dom kan hamna i ett trehörn (golv/golv/tak) så blir det bonus.

Va?

Då basproblem nästan alltid beror på stående vågor så är det extremt viktigt att en avstämd basabsorbent hamnar på rätt yta (som har med problemfrekvensen att göra) annars kommer den inte att göra ett skvatt.

  • Medlem
  • 2009-08-06 11:58
Ursprungligen av Gilbert 2:

Va?

Då basproblem nästan alltid beror på stående vågor så är det extremt viktigt att en avstämd basabsorbent hamnar på rätt yta (som har med problemfrekvensen att göra) annars kommer den inte att göra ett skvatt.

Ja, men det här är inte avstämda basabsorbenter. Det här är bredbandsabsorbenter. Osofistikerade och simpla. Ska man syssla med avstämda absorbenter måsta man igenom en helt annan process. Mäta, räkna, läsa, prova, mäta, läsa, räkna.

Min beskrivning är ofullständig och ingalunda perfekt, men om det rör ett rum utan tidigare åtgärder kommer det garanterat att bli förvånande mycket bättre (enligt min ganska knapphändiga erfarenhet). Quick & dirty.

1
Bevaka tråden