Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta begagnade Xserve Xeon?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon som har bra tips på var jag hittar bra priser på begagnade Xserve med Intel-processorer förutom eBay.com?

Jag hittade ett parti av 10st Xserve dualcore Xeon 2.0:or utan operativsystem. Undrar vad man ska bjuda för en sådan (per styck?)

Bra fråga, beror väl även lite på hur mycket minne och disk som sitter i dem.

2 GHz varianten kostade nya från ca 27.500 SEK exkl moms utan tillval när vi köpte 2 st av den modellen hösten 2007.

Vi är ev intresserade av 2-4 stycken om du inte behöver alla?

Det är 4GB RAM och 1st 500GB drive i servrarna med möjlighet att uppgradera specifikationerna till vettiga priser.

Man får en ny 4x2.26 Nehalem server med 3GB RAM/160GB HD för runt 25.000 exkl moms om man har lite rabatt. Och då ingår snart Mac OS X 10.6 Server unlimited.

Frågan är ju då vad man betalar för en 4x2.0 med 4GB RAM/500GB HD som är begagnad utan garanti utan operativsystem.

En inre röst säger "10.000kr" men säljaren vill ha mer...

Jag har letat lite tidigare utan att hitta något riktigt bra.

Jag är också intresserad av några stycken till rätt pris om du vill samla på dig lite förhandsbokningar. Din känsla för rätt pris verkar stämma ganska bra med min.

Problemet är att säljaren vill ha runt 15.000kr styck för dom. Går nog att pruta någon tusenlapp men knappast till 10.000kr. Sen är det ju frakt till Sverige också...

Ska se vad jag kan göra!

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-09 20:28

Jag har en till salu...
2x2GHz Xeon, 4GB minne, 2st SAS-diskar på 80GB.
1st xServe RAID med 4st 500GB-diskar
Dessa båda med APP i ett halvår till.
1st Smart UPS-3000, rackmonterad.
En HP-switch, 100MBit.
Allt i ett Belkin-rackskåp.

Tja, hör jag några pengar alls?

Va ska du ha för bara servern? Kan du fakturera?

Jag fick tag i två Intel Xserve till sist - dom landade idag. Blev en 2x2.0 DualCore och en 2x2.8 QuadCore!

• Oregistrerad
  • 2009-09-02 00:17

Var ska man leta om man vill köpa beg då (förutom ebay) - Jag är lite sugen på en som test, men betalar inte mycket mer än 10k

Ursprungligen av studiox:

Var ska man leta om man vill köpa beg då (förutom ebay) - Jag är lite sugen på en som test, men betalar inte mycket mer än 10k

Jag hade tur och fick tag i två demoex - QuadCore burken är knappt använd - från en i branschen med det var mest tur.

Det är knepigt, tror inte det säljs så många Xserve varje år och dom går ju i all evighet...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-09-05 07:37

Trist bara att 2GHz-xserve inte kan köra 64-bitskärnan.

• Oregistrerad
  • 2009-09-05 22:33
Ursprungligen av bollman:

Trist bara att 2GHz-xserve inte kan köra 64-bitskärnan.

Vaffö inte då-då?

Annars finns det en beggad Xserve G4 i stockholm till salu .. bara _lite_ prestandaskillnad

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-09-09 13:21
  • Oregistrerad
  • 2009-09-09 14:18
Ursprungligen av bollman:

Ja det såklart, men jag var nog mer intresserad av en tekniskt förklaring. Det verkar alltså som att Apple bara supportar 64 bitars Server där VT finns och inte sådana som klarar EM64T till skillnad från klienterna där 64 bitars funnits längre.

Intressant.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-09-13 12:41

Fast det som framkommit som anledning, dvs att din dator skall ha EFI64 verkar inte stämma. Min MBA har EFI64 men inte sjutton går den att starta i 64-bits-läge.

• Oregistrerad
  • 2009-09-13 18:31

Nu har jag iofs inte nämt EFI i överhuvudtaget, inte heller har jag pratat om Snow leopard KERNEL som du verkar göra.

En kernel behöver inte köra i 64 bitars mode för att du ska kunna få 64 bitars stöd, OSX har haft 64 bitars support länge, kom väl i 10.4.

Däremot måste din dator ha EFI64 för att kunna boota KERNELN i 64 bitars läge. Apple har inte 64 bitars kernel ocg 64 bitars boot på någon mac produkt, förutom senaste Xserve.

Även samtliga macbooks har man stängt av den funktionen, ingen vet varför.

Om du vill kolla vilken firmware du har kan du öppna en console:
ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi

Själv har jag en MacPro med Xeon, som är otroligt trevlig 64 bitars processor, men jag kan inte köra 64 bitars för det, får se om apple släpper en firmware uppdatering...

Windows Vista, Windows 7 och Windows XP 64-bit har jag bootat enda sen jag köpte min mac pro för ett par år sen.

Xserve

Hejsan!
Även jag är intresserad av en X-serve, dvs Xserve dualcore Xeon.

Har redan en Xraid men för nuvarande ingen server.

// Håkan Ahldén, Linköping

• Medlem
  • Sävedalen/Partille/Göteborg
  • 2009-09-30 13:15

Xserve till salu snart

Jag kommer att ha en till salu inom ett par veckor.
Då lägger jag in en annons på köp/sälj.
80 + 80 + 750 GB disk
Inkl. Snow Leopard Server licens.

Specifikation

Jonas
Dilnork Grafisk Produktion
Göteborg

Senast redigerat 2009-09-30 14:39

Xserve

Tacksam, om du kan sända mig en "blänkare" då.....
// Håkan

1
Bevaka tråden