- sjovall
- Medlem ●
- Malmö
Skrevs ursprungligen av Mattias A
Det går bra att installera OS 9 efteråt, starta på din OS 9-CD och installera som vanligt.
Eh... men den låter mig inte. Den säger "går inte att..." bla bla.
Enda sättet är i så fall att klicka på "alternativ" och sen kryssa i rutan "installera helt ny systemmapp".
Är det OK att göra så? Jag pajar inte X då va?
Skrevs ursprungligen av Sjovall :Eh... men den låter mig inte. Den säger "går inte att..." bla bla.
Enda sättet är i så fall att klicka på "alternativ" och sen kryssa i rutan "installera helt ny systemmapp".
Är det OK att göra så? Jag pajar inte X då va?
Jag har inte gjort det du vill göra, men eftersom OS X:s systemmapp heter enbart "System" så borde det inte vara några problem.
Du måste klicka i rutan för ny systemmapp. Annars tror installern att den ska få äran att uppdatera systemet, men se det går inte om man inte redan har en systemmapp...
Installern kommer inte att talla på din X-installation. Den kommer, som vanligt, att kasta in massa schyssta mappar såsom "Program & Tillbehör" mfl över halva disken, men det är ju en annan fråga...
Good luck!
Jag försöker installera OS 9 efter att ha bara 10:an. Men När jag stoppat in installations CD'n och försöker installera så hittar skivan ingen Hårddisk att installera på. När jag väljer att skapa en ny systemmapp så vill den skapa den på CD-skivan.
Hur ska jag göra för att installationsprogrammet ska hitta min HD?
Skrevs ursprungligen av matber
Jag försöker installera OS 9 efter att ha bara 10:an. Men När jag stoppat in installations CD'n och försöker installera så hittar skivan ingen Hårddisk att installera på. När jag väljer att skapa en ny systemmapp så vill den skapa den på CD-skivan.
Hur ska jag göra för att installationsprogrammet ska hitta min HD?
Vad har du för filstruktur på disken? (HFS+ eller "unix")
Dyker skivan upp om du kör X och stoppar in den och vill välja den som startdisk?
Skrevs ursprungligen av Pär
Vad har du för filstruktur på disken? (HFS+ eller "unix")
Dyker skivan upp om du kör X och stoppar in den och vill välja den som startdisk?
Oj, vet inte vad för filsktuktur jag har...
Men jag bootar från Installations-CD'n med "c" intryckt.
Om jag däremot kör OSX och stoppar in skivan så kommer den upp på skrivbordet som en vanlig disk.
Skrevs ursprungligen av Pär
Kan du välja installationsCD:n som startskiva?
Vet inte! Dumt nog sitter jag inte med min mac just nu - utan med en ...pc (!), så jag kan tyvärr inte kolla heller. Men menar du att jag ska göra det i inställningarna från OSX och sen installera 9:an?
Skrevs ursprungligen av matber
Vet inte! Dumt nog sitter jag inte med min mac just nu - utan med en ...pc (!), så jag kan tyvärr inte kolla heller. Men menar du att jag ska göra det i inställningarna från OSX och sen installera 9:an?
Sitter i samma sits
Prova det - de där klöver-C och klöver-f-o etc. är lite "fula"
Om du använde OS X 10.2 för att formatera HDn och glömde att klicka i "Install OS 9 drivers" när du formaterade HDn så kan du inte installera OS 9 eftersom OS 9 HD drivern fattas på HDn och OS 9 kan inte läsa disken. Den enda lösningen just nu är att formatera om hårddisken och se till att klicka i "Install OS 9 Driver".
//Rob
Skrevs ursprungligen av Robo-X
Om du använde OS X 10.2 för att formatera HDn och glömde att klicka i "Install OS 9 drivers" när du formaterade HDn så kan du inte installera OS 9 eftersom OS 9 HD drivern fattas på HDn och OS 9 kan inte läsa disken. Den enda lösningen just nu är att formatera om hårddisken och se till att klicka i "Install OS 9 Driver".
//Rob
Du har tyvär helt rätt - det tycks inte funka på nåt sätt att trycka in 9-drivisar i efterhand.
Ett tips; gör två partitioner:
Jag sitter själv med en 20GB hårddisk. Den ena partitionen är 15GB och där ligger OS X med alla program, MP3 o.s.v. Den andra (5GB) har jag lagt OS 9 och alla mina spel då de går fortare i 9:an.
Om du gör på detta sätt (glöm inte att bocka för "installera drivisar för OS9" som någon nämnde) så kan du vid uppstart hålla nere "Alt-tangenten" och välja vilket operativsystem du vill skall starta, mycket praktiskt!
Lycka till:-)
Jag sitter med åtta partitioner där MacOS 9 ligger på en och MacOS X på en annan.
Partitionerna skapade jag när jag installerade OS 9 långt innan jag installerade X...
Kan man i sådana fall på något sätt installera drivrutinerna för OS 9 i efterhand så att jag kan välja system vid uppstart? Eller går det per automatik?
Skrevs ursprungligen av starten
har jag missat något? du kan ju göra en ny partition och installera nian där. det måste ju vara det bästa.
Njae, det går nog inte det helle. Problemet är ju detsamma: att få in OS 9-drivrutiner, vilket uppenbarligen måste ske genom OSX-installations-CD'n på en helt blank hårddisk.
Skrevs ursprungligen av Concult
Vadå inte kunna starta från 9?!! Det går alldeles utmärkt... Har gjort denna manöver på fyra olika datorer... 9 sysmapp dyker upp som val i startskivan - och går igång helt utan problem...
Problemet är ju att jag inte installerat OS9, bara OSX och då kan jag ju inte starta i OS9/Classic!