Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan skicka men inte hämta mail

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-08-06 12:53

Modell 3G ver 3.0. Operatör Telenor.

Allt har funkat tidigare men efter uppdatering till 3.0 så vägrar ett av mina två mailkonton att lira.

Bägge kontona använder IMAP och SSL. Den ena funkar klockrent medans det andra bara kan skicka - inte hämta mail. Har skapat om kontona, både manuellt och via synk. Det fungerar alldeles utmärkt på min macbook.

Vad är det fråga om???

Jag vill minnas att jag precis i början hade besvär med att jag inte kunde koppla upp och hämta mail även med ver 2.x, men att det helt plötsligt började att fungera. Men som sagt efter uppdatering till 3.0 så slutade det att fungera igen.

Jäkligt irriterande.... Det som händer är alltså att jag får upp 'Uppkoppling till servern xxxyyy misslyckades'

mvh,

/L

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-08-06 12:54

Skall tillägga att det gäller både WI-FI och 3G.

/L

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-06 12:58

Om man importer allt via iTunes till iPhonen så tas även nätverksinställningarna med och dom är inte samma för ditt bredband hemma eller på jobet eller var det är, som för 3G.
Prata med Telenor och ta reda på hur det ska vara med IMAP och SSL och vilka portar som gäller på respektive uppkoppling.
Ställ sedan in iTunes så att telefonen inte importerar inställningarna på nytt, för då sitter du där med lång näsa igen.

skicka problem med mail på iPhone är oftast relaterat att du har fel smtp server för utgående mail i mobil ... testa att använda smtp (utgående mailserver) för den mobiloperatör du har ..

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-08-06 14:23

Tack för svar.

gotfredsen: Skicka funkar bra - det är hämtning av mail som skiter sig

Konrad: Intressant iofs, men som sagt problemet existerar både när jag är uppkopplad mot mitt bredband så väl som när jag kopplar upp via 3G. Jag har exakt samma inställning på båda mina mailkonton i telefonen (förstås så när som på olika mailservrar) och den ena funkar men inte den andra...

Inställningarna för inkommande är:

Använd SSL: ON
Autentisiering: Lösenord
Prefix för IMAP-sökväg: INBOX
Serverport: 993

mvh,

/L

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-06 22:57
Ursprungligen av lenp:

Tack för svar.

gotfredsen: Skicka funkar bra - det är hämtning av mail som skiter sig

Konrad: Intressant iofs, men som sagt problemet existerar både när jag är uppkopplad mot mitt bredband så väl som när jag kopplar upp via 3G. Jag har exakt samma inställning på båda mina mailkonton i telefonen (förstås så när som på olika mailservrar) och den ena funkar men inte den andra...

Inställningarna för inkommande är:

Använd SSL: ON
Autentisiering: Lösenord
Prefix för IMAP-sökväg: INBOX
Serverport: 993

mvh,

/L

Prefix för IMAP brukar vara tomt, eller möjligen TOP

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-08-06 23:47

Ingen skillnad, tyvärr.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-07 13:30

låter som om inställningarna för utgående mail inte är korrekta, testa radera alla inställningar och börja om, alternativt kontakta de som har servern.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-08-07 13:40

suck... tack för svar Sajmoon, MEN som jag sagt - SKICKA går bra, men jag kan inte LÄSA

mvh,

/L

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-08-08 19:11
Ursprungligen av lenp:

suck... tack för svar Sajmoon, MEN som jag sagt - SKICKA går bra, men jag kan inte LÄSA

mvh,

/L

Jag förstår, men det används två olika portar vid utgående och ingående mail!
Testa att stänga av SSL om det är påslaget!

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-08-08 21:12

Jag blir galen på detta...

Sitter uppkopplad med WIFI hemma. Har Telia ADSL om det skulle vara av intresse. På min Macbook kan jag (förstås också via WIFI) läsa mail från det felande kontot, men på min IPhone - med exakt samma inställningar (inklusive korrekt lösenord) - så vill det f..n mig inte att fungera...

Testade att lägga upp konto mot mitt GMail på fånen - SSL och serverport 993 - funkar klockrent. Så nu har jag 2 fungerande IMAP/SSL mailkonton som funkar, men 1 som vägrar att låta mig läsa mail...

/L

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-08-08 21:24

Kan tillägga att jag även försökte att slå av SSL på kontot och ändrade porten till 143 istället för 993. Ingen skillnade - inte annat än att det tog _mycket_ längre tid innan meddelande om att den inte kunde koppla upp till servern...

/L

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2009-08-09 13:54

Om du inte får igång det kan du ringa bredbandexperten, fick hjälp med samma problem dock inte SSL anslutning, gick på 150kr, men dom har ju lösningsgaranti så det kostar inget att prova (om man inte får igång det dvs), bara säga att det inte funkar nämen

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-09 14:07

Kolla med din e-post leverantör om du ska ha specifika inställningar för iPhone. Jag använder mig av one.com och de har en bra guide för hur man ställer in iPhone.

Misstänker att du testa skriva om användarnamn och lösen på inkommande post i iPhone? Vissa har egna portnummer för SSL som vi och du kan behöva detta från leverantören. Sist kan man se i loggen när du försöker hämta post vad som går fel (om du kommer åt den från servern/operatören)

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2009-08-26 15:48

Jag har precis samma problem med en väns iPhone. Hon har också en 3G från Telenor och ett Gmail-konto som jag försöker konfigurera ett imap-konto. Min egen iPhone 1G hos Telia funkar det perfekt på, men inte på hennes (exakt samma inställningar!)

Man undrar om felet ligger hos Telenor!!!

iPhone OS 3.0.1 ska jag kanske tillägga.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2009-08-27 07:46

hehe... jag har lyckats få till det med flera olika imapkonto (inkl GMail), men det är mot en epostleverantör som jag f..n inte får till det

/L

Ursprungligen av Jedih:

Jag har precis samma problem med en väns iPhone. Hon har också en 3G från Telenor och ett Gmail-konto som jag försöker konfigurera ett imap-konto. Min egen iPhone 1G hos Telia funkar det perfekt på, men inte på hennes (exakt samma inställningar!)

Man undrar om felet ligger hos Telenor!!!

iPhone OS 3.0.1 ska jag kanske tillägga.

På min telefon ändra sig nästan alltid "autentiseringen" till något annan än lösenord. Det kan ändra sig när som helst. Kolla där ni som har problem.

1
Bevaka tråden