Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic på en 1 dag gammal MBP!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Slog till och köpte en sprillans ny Macbook Pro 15 2,66ghz igår, alltså mellanmodellen. Jag köpte den på Elgiganten och har Apple Care i 90 dagar samt Atavas Elpryls försäkring.

Döm om min förvåning då jag under första kvällen med min fina burk får två kernel panics, alltså tillfällen då datorn säger åt mig att starta om datorn helt. När jag nyligen kom hem från jobbet och testade datorn under ett kort tag råkade jag ut för två kraschar till. Känns sådär kul faktiskt.

Jag har precis genomfört Apple Hardware Test (den enkla versionen) utan att något fel hittades och jag har ingen aning om vad det kan vara som orsakar krascherna.

Är det någon som har tips på vad mer det kan vara för fel eller är det bäst att gå tillbaka och be om en ny dator?

Jag antar att det bästa är att knata tillbaka med datorn och vifta med Apple Care, eller? Ska man då gå till Elgiganten (som inte är auktoriserad Apple-verkstad som jag förstått det) eller till en annan affär som är auktoriserad verkstad?

Tack på förhand!

Ja, två krascher första dygnet låter ju lite oroväckande… Har du kollat temperaturen? Jag skulle nog inte vara sen med att utnyttja AC.

Hur kollar jag temperaturen på ett enkelt sätt?

Fast jag har ju knappast hårdkört datorn så det vore väldigt märkligt om den skulle krascha på grund av att den blir för varm.

Frågan är om man får en ny dator eller om den ska in på service i 2 veckor. Ärligt talat känns det helt värdelöst att pröjsa 20 papp för en dator som pajar direkt.

Laga inte. Byt dator direkt hos elgiganten.

Hmm, jag funderade lite på vad som var igång när jag fick Kernel Panic och i alla fall körde jag Transmission med fler en tre torrents. Lite snabb googling visade att det var en del andra som råkade ut för exakt samma sak med Transmission. Kanske inte är datorn trots allt...

Någon som har relevant erfarenhet av Transmission och Leopard? På min gamla MB med Tiger fungerade det perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-12 07:09

Har läst samma sak på flera ställen, Transmission framkallar KP's.
Är väl enkelt att testa, använd inte Transmission ett tag så får vi se.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-12 11:33

Transmission hängde min burk ett antal ggr, har bytt till uTorrent och nu flyter det på bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-12 12:15

Transmissionproblemet hade väl snarare med airportdrivisarna att göra? Om du kör via tråd (eller sänker antalet tillåtna anslutningar i Transmission) så skall du inte få några Kernel Panics den vägen. Själv har jag för övrigt aldrig råkat ut för det problemet.

Min erfarenhet av kernel panic är att det ofta orsakas av hårdvaruknas som tex korrupt minne, glapp (tex en minneskrets som inte är korrekt monterad) och felande usbenheter. Prova att koppla bort all ev kringutrustning.

Jag sänkte antalet tillåtna anslutningar till 100 och 80 samt begränsade topphastigheten till 1 mbit/s och nu flyter det på fint. Än så länge...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-08-13 01:00

Elgiganten har 30 dagars öppet köp. Du kan köra datorn 29 dagar till och sen få pengarna tillbaka om du vill.

1
Bevaka tråden