Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Pentax DSLR (2009-05-14)

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inbyggd korrektion för linsdistortion - mumma!

(Säger jag som fotar arkitektur)

• Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-16 11:46

Jag börjar bli riktigt sugen på att köpa denna när den kommer. Sitter här och försöker övertala mig själv, funderar samtidigt på hur jag ska finansiera mitt inköp... Vill ha!

Ursprungligen av joakimo:

Jag börjar bli riktigt sugen på att köpa denna när den kommer. Sitter här och försöker övertala mig själv, funderar samtidigt på hur jag ska finansiera mitt inköp... Vill ha!

Råna ngn bank?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-16 16:26

Kom bara ihåg grabbar att i slutändan är det ändå objektiven som avgör bilden!

Ursprungligen av dala:

Kom bara ihåg grabbar att i slutändan är det ändå objektiven som avgör bilden!

Det är därför jag beställt denna och dennaoch har för avsikt att komplettera med denna.

Jag är så djäkla glad att Pentax äntligen släppt ett kamerahus som på allvar - både vad gäller features, byggkvalitet, storlek och bildkvalitet - som matchar deras riktigt fina fasta gluggar.

Jaha, så har den då dykt upp... Gissar att jag är en av de första i Sverige som lägger vantarna på en K-7. Tur det, om 1,5 dygn drar jag till Malta i två veckor... Köpte som sagt kameran tillsammans med nya kitgluggen och två stycken DA Ltd gluggar. Det är dessa två som kommer att användas... Dels för smidigheten, dels för den helt fantastiska mekaniska känsla som de besitter. Den som tror att japaner inte kan tillverka optik med känsla behöver bara titta på dessa för att få sig en tankeställare.

Kameran med 15/4 Limited monterad, 18-55 WR och 70/2.4 Limited vid sidan om.

DA 70/2.4 Limited i en storleksjämförelse med en dosa Grov. Nämnde jag att den har en grym mekanisk känsla?

K-7:an med DA 15/4 Limited monterad. Ett kompakt och grymt robust paket.

Bonus: allt ska ju packas för resan... Då är det bra med rymlig väska.

Här har jag beskrivit min packning i detalj.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-15 20:35
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jaha, så har den då dykt upp... Gissar att jag är en av de första i Sverige som lägger vantarna på en K-7. Tur det, om 1,5 dygn drar jag till Malta i två veckor... Köpte som sagt kameran tillsammans med nya kitgluggen och två stycken DA Ltd gluggar. Det är dessa två som kommer att användas... Dels för smidigheten, dels för den helt fantastiska mekaniska känsla som de besitter. Den som tror att japaner inte kan tillverka optik med känsla behöver bara titta på dessa för att få sig en tankeställare.

Kameran med 15/4 Limited monterad, 18-55 WR och 70/2.4 Limited vid sidan om.

http://farm3.static.flickr.com/2601/3720099729_685bb2b778.jpg

DA 70/2.4 Limited i en storleksjämförelse med en dosa Grov. Nämnde jag att den har en grym mekanisk känsla?

http://farm3.static.flickr.com/2458/3720099909_43b2e43848.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3442/3720912528_fe0fc1740d.jpg

Bonus: allt ska ju packas för resan... Då är det bra med rymlig väska.

http://farm3.static.flickr.com/2563/3720100217_5af683a7a1.jpg

Här har jag beskrivit min packning i detalj.

Har du upptäckt några vertikala linjer på foton från ditt ex?
Autofokus, snabb och tyst?
Jag sitter och försöker övertala mig själv ekonomiskt till en K-7.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-16 06:30
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag gillade 70mm. Den var kompakt, bra byggkvalité, det inbyggda motljusskyddet som gick att fälla ut/in samt linslocket som hålls på plats av vakuum. Gav mycket bra bilder.

K-7 ser verkligen kompakt ut.

Trevlig resa, ser fram emot fler bilder.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-14 21:57

Måste säga att jag är lite avundssjuk. Det vankas ny kamera för mig men det lutar åt K20D då K7 känns något dyr för mig.

Mitt köp var ju visserligen "lätt" att finansiera då försäljningen av D700 + optik + tillbehör var mer än nog för att köpa både K-7 med två extra gluggar samt en hel UV-utrustning... Och ändå blev det lite slantar över.

Med det sagt, om jag vore som du skulle jag nog spara ett par månader längre och satsa på denna snarare än K20. Skillnaden är faktiskt enorm i allt utom bildkvalitet (som är likvärdig, dvs mycket bra).

Vad pratar vi om i reda kronor?

(Det står ju längst ner... ) 12,5kkr för huset. 8 lök för 15mm.

Vi får väl hoppas att de får fixat den sköna Svenskat i menyerna nu då...

K20D säger ngt knackigt när man formatterar minnekorten, det fanns flera ställen i menyerna där man fick le lite....

joakimo: Jag har inte hunnit tanka över några bilder så det är svårt att upptäcka vertikala linjer, men de bilder på kameran som jag zoomat in i har inte haft några. Autofokusen är kanonsnabb och så tyst som det blir med en helt mekanisk optik (Ltd gluggarna inte direkt tysta... ). I övrigt: inte en kamera för de som gillar stora kameror, den är klart mindre än någon annan i samma klass, och kombinerat med de små gluggarna framstår mina händer som Shaqs... Men det är lätt att hitta en bra position för händerna och allt fungerar på ett smidigt och smart sätt. Det kommer att ta tid att lära sig allt men så här långt känns den som en "fotografkamera" på samma sätt som Nikons bättre modeller - ett stort kliv upp i funktionalitet jämfört med ex.vis Canon och i viss mån Olympus (dock är Oly också riktigt bra - förutom sökaren).

Goflorp: svenskan är fortfarande inte grym, jag brukar dock alltid ställa kamerorna på engelska som språk, så det blir nog till att göra detsamma på denna också. Hus + 18-55 WR fick jag för 13k, 15 mm kostar 8k (strax under), 70 mm 6k... Fortfarande en kombination som kostar hälften av mitt Nikon-kit men klarar 80-90% av samma jobb (mest extremvidvinkeln på 14-24 som jag kan sakna).

Nu bär det av till Malta om 6 timmar så fullständig rapport kan jag förhoppningsvis ge om 14 dagar...

Nya FOTO kom idag... Pentax K-7 testas. Och får utmärkelserna Toppklass och Mycket prisvärd. Endast tre APS-C kameror har fått Toppklass tidigare (Fuji S-5, Nikon D200/D300), endast fyra kameror har fått kombinationen (Canon 5D mkII, Nikon D200/D300/D700).

K-7 är i gott sällskap med andra ord. Men inte bara det, när jag läser recensionen håller jag med om vartenda ord. Den är precis så bra och rolig att använda som de skriver. Om inte det övertygar joakimo och ingjuter lite stolthet i alla Pentaxianer vet jag inte vad som kan göra det...

Rei, jag har redan postat en del bilder i flickr-tråden, men här kommer några ytterligare från Tyresta Nationalpark söder om Stockholm. Jag promenerade där ett par timmar (blev en aning längre än jag tänkt mig... 1,3 mil utan någon dryck i gassande solsken...) förra veckan.

Liten uppdatering om min bild av kameran också... Vad gäller bildkvalitet så måste jag tyvärr säga att Pentax suger på "in camera JPG conversion" eller vad det kallas. De JPGs som kameran presterar på egen hand är ganska oskarpa och kontrastsvaga om man jämför med t.ex. Olympus och Nikon som båda ordnar klatschiga, skarpa och riktigt fina JPGs ur kameran. Nu gör inte det så mycket för bildkvaliteten i RAW är utsökt, och eftersom Pentax till skillnad från övriga tillverkare stöder DNG (där vinner de så många pluspoäng att det totalt raderar ut eventuella negativa känslor angående JPG:arna och ändå blir över) kan man tanka in det rakt av i t.ex. Lightroom.

Hur som... Inga vertikala linjer över huvud taget. Vid ISO 800 börjar bruset, men det är marginellt. Även 1600 är fullt användbart, och 3200 funkar faktiskt också. Skärpan är riktigt hög förutsatt att objektivet håller samma nivå som sensorn - vid denna upplösning börjar sådana saker spela in och t.ex. DA 15/4 är faktiskt inte fullt så skarpt i alla lägen som man skulle kunna önska...

Det är fortfarande en massa kvar att lära och framför allt då i muskelminnet. Jag vet att jag kan trycka på den gröna lägen i manuellt läge så ställer kameran automatiskt in ett korrekt exponeringsvärde (vettigt om man vänder sig från skogsmotiv till glänta typ), men jag glömmer det. Men alla dessa små funktioner - att man kan ta kontroll över såväl bländare som slutartid i P läget och så vidare - är bonusar som gör det lite lättare och lite roligare att använda kameran. Och något övriga tillverkare borde titta riktigt noggrant på.

Thomas

Jo, just det, ja... Behöver, seriöst, behöver ett ett DA 35/2.8 Limited snarast för att verkligen kunna göra kameran rättvisa...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-15 00:57

Jag hade väldigt gärna vilja ha köpt K7. Idag, faktiskt för ett par timmar sedan blev det en beställning på K20D då jag inte kommer att ha råd med en kamera för runt 13K på ett bra tag, mest pga att jag inte arbetat under tiden Mars-Juli. Mitt Pentax FA 35mm F2 AL kommer att sitta klistrad där ett tag framöver.

Ursprungligen av joakimo:

Jag hade väldigt gärna vilja ha köpt K7. Idag, faktiskt för ett par timmar sedan blev det en beställning på K20D då jag inte kommer att ha råd med en kamera för runt 13K på ett bra tag, mest pga att jag inte arbetat under tiden Mars-Juli. Mitt Pentax FA 35mm F2 AL kommer att sitta klistrad där ett tag framöver.

Haft en och vart toknöjd faktsikt.

Bra bilder, hälften av det som ligger på min Flickr (sid 20 - 37) eller ngt sånt är taget med K20D, kommer vi riktigt långt bak är det K10D.

Enda jag hade att anmärka på är AF-performance när ljuset försvinner.
Hastigheten på Af är inte heller världens högsta.

VET MAN OM dessa begränsingear kan man till 99% anpassa sig till det.
Då blir det absolut inget problem.

varenda ratt, spak och vred är förbannat genomtänkt på den kameran.

Du kommer bli imponerad.

K20D är ju absolut ingen dålig kamera så stort grattis till den! Bildkvaliteten är ungefär densamma så du får ju i princip en K-7 light. Om än lite tyngre...

Här är ett exempel på HDR-funktionen. Första bilden är ett exempel på en exponering efter himlen, i den andra har jag försökt ljusa upp marken utan att förlora himlen - som synes nästan omöjligt. Tredje bilden är HDR direkt i kameran. Hur smidigt som helst.

Och så en mer allmän bild som jag tyckte blev ganska fin.

Senast redigerat 2009-08-17 13:05
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-17 11:43

Trevliga bilder, HDR-funktionen ser ut att fungera helt ok på kameran. Ser fram emot fler bilder.

Skrev ett längre inlägg i granntråden, orkar inte upprepa mig...

Men blir mer och mer inställd på Pentax

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-11-20 22:02
Ursprungligen av Goflorp:

Skrev ett längre inlägg i granntråden, orkar inte upprepa mig...

Men blir mer och mer inställd på Pentax

Själv måste jag erkänna att jag var lite sugen på att byta system till Nikon med en D7000 men efter att ha tänkt över det har jag insett att ett system med Pentax och dess utrstning har fått mig att stanna vid pentax.
Jag har en bunt med pentaxobjektiv som jag kommer fortsätta att använda en lång tid framöver.
Tills vidare kommer jag att använda min K20D vilket är en mycket kompetent kamera. Den har sina brister men de är inte värre än att jag klarar av att hantera dem.
Inom en snar framtid har jag råd med Pentax K-5 som gör att jag har en kamera med bättre mörkeregenskaper, snabbare autofokus än vad jag har nu.
Tillgången till många kvalitativa objektiv är det som får mig att stanna vid Pentax.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-20 22:36

Det lär inte vara några problem att kränga D300an och gluggarna du har, samt blixten. Lättare än att kränga Pentax-grejor. Jag vet hur det är på båda hållen.

Bevaka tråden