- Cekari
- Avstängd ●
- International user
Hej!
Funderar på att skaffa en ny "leksak" nämligen en iPhone 3GS men trots alla snygga bilder och info man kan hitta överallt är det några jag inte fått svar på ännu så nu hoppas jag på er på .99 (Sen gäller det ju bara att hitta någonstans att köpa den lol)
1. Föra över och läsa PDF filer?
2. Föra över musik utan att använda iTunes?
3. Föra filer fram och tillbaka mellan dator-iPhone som ett USB stick?
4. GPS funktionen. Använder Google maps har jag förstått. Hur mycket "drar det" (Mb/s) ungefär? Dödar man 5 GB/mån på ett par timmar eller?
5. Svara p inkommande telefonsamtal. Måste man verkligen försätta iPhonen ur vänteläge/låsa upp för att svara???
FrÂn Apple - iPhone - Lär dig alla funktioner i nya iPhone.
6. Kontakter, kan varje kontakt ha flera telefonnummer?
7. Finns det någon bra "batteriförlängare" / laddare att ha med ute.
8. Någon som provat Altec Lansing BackBeat 906 trådlösa hörlurar?
Altec Lansing BackBeat 906 trådlösa hörlurar - Apple Store (Sverige)
Apps till den tycks ju inte saknas, har redan hitta en hel del nyttigheter som jag säkerligen kommer att köpa.
Tack för hjälpen.
Hej!
Funderar på att skaffa en ny "leksak" nämligen en iPhone 3GS men trots alla snygga bilder och info man kan hitta överallt är det några jag inte fått svar på ännu så nu hoppas jag på er på .99 (Sen gäller det ju bara att hitta någonstans att köpa den lol)
4. GPS funktionen. Använder Google maps har jag förstått. Hur mycket "drar det" (Mb/s) ungefär? Dödar man 5 GB/mån på ett par timmar eller?
5. Svara p inkommande telefonsamtal. Måste man verkligen försätta iPhonen ur vänteläge/låsa upp för att svara???
Apps till den tycks ju inte saknas, har redan hitta en hel del nyttigheter som jag säkerligen kommer att köpa.
Tack för hjälpen.
Svar på alla dessa frågor finns genom att söka lite lätt på forumet men jag kan ge dig ja och nej svar.
1-3 och 6, Ja
4-5, 7 och 8, Nej
Ja
Nej
Nej, funkar med program som t.ex win commander med en plugin
Det är en A-GPS: Assisted GPS - Wikipedia Så nej det kommer inte ta mycket data.
Nej
Ja, du kan ha adress yrke mängder med mail hemsidor osv osv
Ja här är en video som visar dom 3 mest populära:
YouTube - Battery Backup Battle Royal For The iPhone 3G
Har ej provat
Sen finns faktiskt det mesta svarat på i utspridda trådar som t.ex GPS det finns en tråd på över 5 sidor som berör just det du frågar nästan.
Tack zappee och Exstaz.
Ja, ja vet att man kan söka och läsa, vilket jag också gjort, men oftast så många trådar och så mycket "ovesäntligt" att det tar en jäkla tid att hitta det man vill lol.
Ok, verkar som ni är lite oense på dom första men har efter lite mer läsning hittat lite Appar: FileMagnet eller DiskAid + FileAid
som verkar göra det mest jag behöver.
iTunes är nog bra men har man som jag fört över en massa musik från mina gamla vinyl:er och kassetband och slarvat med taggar blir det ju bara en jäkla röra. Jag är mer intreserad att lysna på dom än att läsa... nåja dom funkar ju som jag vill på Macken så förhoppnings vis förs dom over till iPhonen på samma sätt.
Jupp, läst om GPS:en också men är väl lite korkad... ska den inte läsa in nån karta att visa var man är på eller finns den redan nerladdad eller läser man ner den först... för det är väl kartan som tar "bandbredd" speciellt om man måste zooma och skrolla lite för att få en överblick mm, och inte själva GPS-funktionen...
Så det är väl bara 4:an som jag fortfarande är osäker på och sedan har väl inte alla läst denna tråd än, så kanske nån som använt hörlurarna hittar hit och ger en synpunkt.
Tack för hjälpen "so far"
Cekari
Det hela beror ju på om du vill använda google maps som "GPS" program. Det funkar inte som ett riktigt GPS program när du kör t.ex utan då är det som läget är nu mobile navigator som gäller, tom tom har ett program på g med diverse tillbehör också men det är inte släppt ännu.
Har du det riktiga GPS programmet så kommer den endast använda data när den lokaliserar dig ibland och det är inte mycket men vill man kan man stänga av 3G helt och ändå använda sin GPS. Google maps tankar hem kartan kontinuerligt beroende på vart du är och frågar man mig suger det om man skall köra någon stans. Skall du däremot gå någonstans funkar det, men eftersom det kostar data är det inte att rekommendera för dig eftersom du inte ville använda för mycket data.
Sen angående usb stickan så går det inte använda den som usb sticka utan diverse program på datorn också som du skall föra över information från. Så du kan inte gå hem till vem som helst och tro att du kan föra över filer till din telefon utan att i det flesta fall behöva använda wifi och/eller ha ett program på värddatorn.
Jag har sökt med ljus och lyckta ang detta och det bästa lösningen för mig var att använda win commander hos mig och min kompis, vi flyttar nämligen stora filer mellan varandra och det funkar smidigt då win commander funkar bra till massa annat.
Sen att du tycker det är jobbigt att hitta din information anser jag inte ge dig rätten att skapa en tråd med frågor som redan finns besvarade i massa andra trådar. Jag tycker den attityden är ganska dålig på ett forum som detta.
Hej!
Tack för hjälpen.
7: Kolla på dessa : JustMobile Gum Pro universal Batteriladdare för Ipod/iPhone
Mophie Juice Pack air - iPhone 3G / 3GS - extrabatteri, Svart/vit/lila
Har själv beställt en svart Mophie Juice Pack air.
Tackar Exstaz, nu fattar jag lite bättre om iPhonens GPS, var mer tänkt som hjälp ute i naturen, både stad och skog...
Har redan en Garmin 276C som funkar kalas med både bil, båt och "natur" kartor, men den är ju lite klumpig att ha i fickan jmfrt med en iPhone.
Jag ska kolla efter pluginnen för win commander som jag redan har och gillar till max ( gammal PC användere från början och Norton Commander)
Njae inte jobbigt som i "suck, puff, nä nu orkar jag inte" utan mera att det är svårt ibland att söka rätt, men jag börjar få ner information nu. Har hållit på i 4-5 dagar att bläddra och läsa (utan att söka) och utav det fått fram 8 "små" frågor på en rätt avancerad pryl är väl inte så illa, sen avslutade ju jag med "lol" för att visa det inte var illa menat...
Ja Ja, du blir väl 56+ med halvtaskiga och trötta ögon nångång också
pepsi, just precis en sådan jag sökte, tusan också, synen verkar sämre än jag trodde då jag redan letat på Macoteket... Kalas och tack.
Nu behöver man väl bara en solpanel-laddare Bärbar Solcellsladdare LET-02 - Ladda bärbara apparater med solenergi! för att ladda den ocså så kan man klara sig rätt länge utan elsladd :-).
Tackar Exstaz, nu fattar jag lite bättre om iPhonens GPS, var mer tänkt som hjälp ute i naturen, både stad och skog.......
( raderat lite text här)
Nu behöver man väl bara en solpanel-laddare Bärbar Solcellsladdare LET-02 - Ladda bärbara apparater med solenergi! för att ladda den ocså så kan man klara sig rätt länge utan elsladd :-).
Använda iPhone i skogen går, men ett parkområde ser ut som en grön fläck.
Det är gatukartor du får. Alternativt sattelitbild. Du får alltså inga snygga "terrängkartan" eller liknande. Dett begränsar nyttan betydligt i skogen.
Solpanelladdare är rena skitet.
Ladda upp dem tar 14 timmar i starkt solsken....
Att däremot ladda dem i vägguttaget och sedan ha dem som en reservkälla funkar utmärkt.
Skillnad på dockan är hur den är utformad. En docka som passar 2G passar inte 3G/S pga av formen endast.
Ah, ok så det var det...
Använda iPhone i skogen går, men ett parkområde ser ut som en grön fläck.
Det är gatukartor du får. Alternativt sattelitbild. Du får alltså inga snygga "terrängkartan" eller liknande. Dett begränsar nyttan betydligt i skogen.
Solpanelladdare är rena skitet.
Ladda upp dem tar 14 timmar i starkt solsken....
Att däremot ladda dem i vägguttaget och sedan ha dem som en reservkälla funkar utmärkt.
Ja vet, Googles terängkarta är ju rätt medioker (som dom andras) men var mest tänkt som att spara bokmärken till bra foto- svamp- ställen mm och tillbaka till bilen/cykeln (så man inte blir kändis i aftonbladet ).
Ja, det är ju ingen snabbladdare efter man använt den en gång men sticker du ut på en ö över helgen eller så så får du ju alltid något ur den.
Oops, var ju muCommander jag har till Macken... well well hittade ju lite andra appar tidigare att använda.
Kan ju fungera omd et är en clona av vad som finns till pc. Här har du länken till pluginen som jag använder: t-pot - Project Hosting on Google Code
Ett tips med om du skall föra över filer till telefonen lägg dom isåfall under: \private\var\mobile\Media\DCIM
Då läggs dom på rätt ställe, alltså på det extra flash minnet. Sen var det total commander jag menade inte win commander hehe.
Den där solcells laddaren gilalde jag får bli att skaffa sig en sådan tror jag nog.
He he. Tack för tipset. om vart...
Ang. solcellsladdaren, dom säger inget om nya iPhonen (3GS), den har väl annan storlek på kontakten?
Nix 2G 3G 3GS iPod Touch har alla samma kontakt. Kan vara så att flera apple produkter har samma kontakt men det låter jag vara osagt.
Åh sjutton, har för mig att det stod nånting on det när det gäller iPhone dockor men det har väl snurrat runt ordentligt i kolan då lol
Skillnad på dockan är hur den är utformad. En docka som passar 2G passar inte 3G/S pga av formen endast.
Hej!
Tack för hjälpen.
Grabben köpte en, vi fick den i fredags. Jag ska höra vad han tycker men det är i alla fall problem med att byta låt med den.
Edit: Grabben tycker att det är bra. Det går inte att byta låt med det (men det tror jag är ett generellt problem och det ligger hos Apple för jag kan inte byta låt med mitt headset heller). Krångligt att få in i öronen. Bra ljud. Total ljudisolering. När jag frågade honom om man hör omgivningsljud så skakar han bara på huvudet och ler:)
Hej!
Tips. MotionsX-GPS är ett hyfsat GPS program med möjlighet att lägga ut waypoints m.m. Det kostar några spänn (minns inte exakt, kring 50:-) men det finns en lite-variant också
Posta helst en fråga per tråd, och beskriv frågan i rubriken. Annars blir det svårt att hitta frågan för någon annan som undrar samma sak.
Admin
Ja, kunde ju ha gjort 3-4 inlägg istället, men ibland är jag lite kluven om vad som är bäst, tycke dom liksom hörde ihop.
Sen funkar ju sökfuntionen rätt bra när man väl fattar allt man kan göra
Tack för flytten till rätt forum och "namn"-förtydligandet.
Grabben köpte en, vi fick den i fredags. Jag ska höra vad han tycker men det är i alla fall problem med att byta låt med den.
Edit: Grabben tycker att det är bra. Det går inte att byta låt med det (men det tror jag är ett generellt problem och det ligger hos Apple för jag kan inte byta låt med mitt headset heller). Krångligt att få in i öronen. Bra ljud. Total ljudisolering. När jag frågade honom om man hör omgivningsljud så skakar han bara på huvudet och ler
Verkar ju rätt hyfsade då. Konstigt det där med spårbyte... Men inget problem för mig då jag bara har låtar jag vill lyssna på
Har grabben kollat om "Open mic och volymkontrollen funkar?
Hmmm, upptäckte just att det inte står nått om att svara på telefonsmtal??? Det finns väl? Kanske bara en iPod pryl från början, men den har ju micar.
Tips. MotionsX-GPS är ett hyfsat GPS program med möjlighet att lägga ut waypoints m.m. Det kostar några spänn (minns inte exakt, kring 50:-) men det finns en lite-variant också
MotionsX-GPS verkar ju vara vad jag söker och 22 spänn gör ju ingen fattig
Tack för tips och hjälp
jag använder iphone 3g väldigt flitigt sedan ett år tillbaka. Pollar mail från flera konton var 15 minut. Använder maps mycket och andra nät applikationer.
Jag har användt ca 900MB totalt på ett år
Tack, men det låter faktiskt rätt lite på ett helt år
Jaja, har ju iallafall beställt en iPhone idag så om någon/ra vecka/or får jag väl se själv
Hej!
Ja, använd tex Air Shraing, ansluter via Wifi både för mac och PC
Nej, det är enklast för dig att använda iTunes, som är gratis
Se no1
Bara karta är inte så tungt, men om du kör sattelitbild så drar det nog en del
Nej, det är bara att dra slidern till sidan, istället för att trycka på knappen som det är i upplåst läge
Ja, hur många som helst, typ
Laddaren är så sjukt liten för att vara en laddare, eller så använder du USB, om du kommer att vara länge någonstans utan ström rekommenderar jag ett dieselaggregat
Tyvärr
Tack för hjälpen.
Nej, om du vill att musiken ska ligga i iTunes-biblioteket. Så är det nog med alla databaser (iTunes är ju en databas).
Man kan ju dock föra över filer - musik, dokument, video - via WiFi med t.ex. FileMagnet. Inifrån FileMagnet på iPhone kan man sedan lira/se alltihopa. Jag använder FileMagnet för temporära filer - sådant jag vill se/höra, men inte lägga in i iTunes.
Hoppas det
Skulle kanske ha sagt att jag inte har WiFi på min Mac Pro.
Har det visserligen på min gamla trötta XP-laptop men den är redan full av annat som jag inte hittat för eller funkar på macken.
Egentligen har jag redan fått svar på det mesta redan.
.
.
Laddaren är så sjukt liten för att vara en laddare, eller så använder du USB, om du kommer att vara länge någonstans utan ström rekommenderar jag ett dieselaggregat
.
.
Tjaa, en 2-3 laddningar kan ju räcka en stund som man fick från det från Macoteket men haru nått dieselaggregat i fickformat kan du gärna tipsa om det
Nej, om du vill att musiken ska ligga i iTunes-biblioteket. Så är det nog med alla databaser (iTunes är ju en databas).
Man kan ju dock föra över filer - musik, dokument, video - via WiFi med t.ex. FileMagnet. Inifrån FileMagnet på iPhone kan man sedan lira/se alltihopa. Jag använder FileMagnet för temporära filer - sådant jag vill se/höra, men inte lägga in i iTunes.
Som jag skrev i mitt andra inlägg ovan så har jag ingen ordning på taggarnas på mina gamla MP3:or och när iTunes "importerar" dom blir det bara en jädra röra så idag ligger dom på en annan hårdisk som jag vill ha dom men finns ändå i iTunes spellista.
Hoppas iPiT tar in dom i alla fall, annars blir det väl till att redigera taggar på en 7-8 GB låtar.... suck
Dom jag kommer att köpa på iT-Store kommer ju iallafall att få hamna där dom vill.
Tack för svaren alla.
Redigera taggar kommer du förr eller senare behöva göra. Lika bra att ta det direkt.
Men jag vet hur det är, jag har högvis med kompisar som "hatar iTunes" för att deras bibliotek är fulla med mappar där varenda låt heter "Track 01" .....
De du köper på iTunesstore är perfekt upptaggade. Med all info som får plats...
Redigera taggar kommer du förr eller senare behöva göra. Lika bra att ta det direkt.
Men jag vet hur det är, jag har högvis med kompisar som "hatar iTunes" för att deras bibliotek är fulla med mappar där varenda låt heter "Track 01" .....
De du köper på iTunesstore är perfekt upptaggade. Med all info som får plats...
Tack, och, Ja vet, blir svettig av att bara tänka på't men så blir det när man "fuskar" , kommer tillbaka som ett brev på posten :">
LOL vilket dumt uttryck numera... finns ju knappt nån post längre
90% av låtarna har ju ialla fall namnet rätt ifyllt, finns det nått tips eller program för att kanske ta bort all info utom namnet i batch och sedan kanske få in resten igen från nätet? (utan att bli anklagad för stöld... )
Annars får jag väl låta iTunes ta in dom igen utan att sortera dom i mappar, men blir ju lite surt att ha låtarna på 2 ställen + backupperna från TM.
Får se hur jag gör när jag vet hur iPiT synkar som det ser ut nu.
Läs in en skiva i taget och redigera det direkt i iTunes "Visa info".
Markera först ALLA låtarna du läst in (hela skivan) och fyll i artist, skivnamn etc rätt.
Sedan markerar man låtarna en och en, fyller i låtnr osv.
Det går förvånansvärt fort.
Efter en stund har man lärt sig några snabbkommandon (cmd-i visa info osv).
Har du CD's i hyllan får du alla data rätt via CDDB, såvida det inte är ngt alldeles obskyrt...
Läs in en skiva i taget och redigera det direkt i iTunes "Visa info".
Markera först ALLA låtarna du läst in (hela skivan) och fyll i artist, skivnamn etc rätt.
Sedan markerar man låtarna en och en, fyller i låtnr osv.
Det går förvånansvärt fort.
Efter en stund har man lärt sig några snabbkommandon (cmd-i visa info osv).
Har du CD's i hyllan får du alla data rätt via CDDB, såvida det inte är ngt alldeles obskyrt...
Ouch... låter som om jag måste släpa fram alla LP:n och kassetbanden igen då för att matcha låtnamnen och sen editera, och jag som kör med pekfingervalsen
CD:na har ju aldrig varit ett problem då det (för det mesta) bara är att ploppa in och överföra men dom andra går ju inte in i dvd läsaren :D:D