Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kostar det att använda GPS utomlands?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-10 18:34
Ursprungligen av Chaosstar:

Om man har från t.ex. TomTom, finns kartorna där hela tiden då?

Fel tråd och TomTom har inte släppt någon applikation än.

Nä men liknande aplikation då.... *suck*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-11 00:00

navigator kör med inbyggda kartor ja och jag kan gissa att tomtom kommer göra desamma.

Smidigt...

Finns de något sätt att lägga in kartorna I Offmaps via datorn o sen ner i telefonen via wifi?
De är lite mer lättöverskådeligt där. Om man laddar in ett för stort område säger programmet ifrån o ber mej ladda in flera små istället, känner programmet av att dom olika delarna är nerladdade o hur vet man vad exakt man har laddat ner?

Klart att TomTom etc kör med egna kartor - dom har dom ju redan och det är dessa som dom tar betalt för - mjukvaran är en baggis i sammanhanget. Så är det med alla tyngre naviprogram - kartor och sjökort är deras stora investering och tillgång - deras guld. Att dom lagras på datorns disk - eller i iPhonen i detta fall - är lika självklart. Alla tyngre navprogram är givetvis uppbyggda för att funka utan internet. Ett navprogram som alltid måste ha internet är inget navprogram att lita på :-D. Internet är segt och instabilt och kommer alltid att vara det - framför allt om det går genom radiovågor. Det kan per definition aldrig bli stabilt. Det strider mot fysikens naturlagar.

Ursprungligen av Zimmerman:

. Internet är segt och instabilt och kommer alltid att vara det - framför allt om det går genom radiovågor. Det kan per definition aldrig bli stabilt. Det strider mot fysikens naturlagar.

Jävlar va du svammlar på ibland. Så internet över radio blir aldrig stabilt? För FM-radio är ju jävligt opålitligt. Mobilt internet kan bli minst lika säkert om tekniken förfinas!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-18 15:07
Ursprungligen av PeeMaN:

Jävlar va du svammlar på ibland. Så internet över radio blir aldrig stabilt? För FM-radio är ju jävligt opålitligt. Mobilt internet kan bli minst lika säkert om tekniken förfinas!

FMradio använder helt andra frekvenser. Ju högre frekvenser som används, desto svårare är det.
Har du aldrig haft radioskugga på FMradion???

Ursprungligen av kenjon:

FMradio använder helt andra frekvenser. Ju högre frekvenser som används, desto svårare är det.
Har du aldrig haft radioskugga på FMradion???

Jo, men det händer ju ytterst sällan. Jämförelsen handlade
mer om att utveckling går framåt och att mobilt internet förr eller senare kommer att utvecklas och därmed stabiliseras.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-18 18:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Jo, men det händer ju ytterst sällan. Jämförelsen handlade
mer om att utveckling går framåt och att mobilt internet förr eller senare kommer att utvecklas och därmed stabiliseras.

Visst kommer det att utvecklas, men snarare mot ännu högre frekvenser och ännu snabbare, vilket gör det ännu svårare att få det stabilt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 15:12
Ursprungligen av PeeMaN:

Det var nog det dummaste svar jag läst idag iaf

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-23 11:31

âr detta en app?

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-23 11:59
Ursprungligen av soppel:

âr detta en app?

-> Appstore

• Avstängd
  • International user
  • 2009-08-23 12:32

Tack zappee.

Hmmm, ganska lite info om den på hemsidan. Står att det bara går med WiFi. Synd då jag tycker att det skulle kunna gå även via USB på maccen eftersom jag oftast vet vart jag ska och gärna planerar på en stor skärm. :/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 13:23

Så om jag har förstått det rätt. Sorry om jag är lite trög här och jag vet att det står i tråden men lite för viktigt för att inte få helt rätt känner jag.

GPS:en i iPhone behöver egentligen bara fri sikt upp mot satelliterna för att fungera. Problemet då är att det tar tid.
Detta snabbas upp dramatiskt och fungerar även bättre inomhus genom att den tar hjälp av master. Men detta kostar ingenting i datatrafik och fungerar även med data-roaming avstängt?

Behöver jag stänga av data-roaming? Antar att det är för att förhindra att data (mail surf, kartor) sänds eller tas emot när jag är på ett annat mobilnätverk utomlands? Dvs, man stänger av all datatrafik när man är på ett annat mobilt nätverk än det man har i Sverige.

Om jag "laddar runt" lite i Maps i staden jag ska till så kanske kartorna cachas så jag kan använda dem utomlands?

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 18:38
Ursprungligen av acke:

Så om jag har förstått det rätt. Sorry om jag är lite trög här och jag vet att det står i tråden men lite för viktigt för att inte få helt rätt känner jag.

GPS:en i iPhone behöver egentligen bara fri sikt upp mot satelliterna för att fungera. Problemet då är att det tar tid.
Detta snabbas upp dramatiskt och fungerar även bättre inomhus genom att den tar hjälp av master. Men detta kostar ingenting i datatrafik och fungerar även med data-roaming avstängt?

Behöver jag stänga av data-roaming? Antar att det är för att förhindra att data (mail surf, kartor) sänds eller tas emot när jag är på ett annat mobilnätverk utomlands? Dvs, man stänger av all datatrafik när man är på ett annat mobilt nätverk än det man har i Sverige.

Om jag "laddar runt" lite i Maps i staden jag ska till så kanske kartorna cachas så jag kan använda dem utomlands?

Nej, det fungerar inte med data-roaming avslaget.

Det SKA fungera utomlands med hjälp av bara satelliter men har personligen aldrig själv fått det att fungera utomlands.

Jag skulle rekommendera att slå på roaming en kort stund för att sedan stänga av det sen kan du använda ditt navigationsprogram.

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-16 11:53

Skälet att GPS inte fungerar utan inledande triangulering är att den inbyggda antennen i iphone är för liten och miljön är för utsatt frö störningar från resten av telefonen för att gps-mottagaren ska kunna finna signalen och låsa på den. När mottagaren väl har låst på signalen klarar den sig med mindre signalstyrka.

Ett sätt är att använda en återsändande gpsantenn med ca 25 dB förstärkning. Sätter man iphonen bredvid återsändningsantennen är chansen mycket större att den ska hitta signalen. Men istället för att lägga ut femhundra spänn på en sådan antenn som också kräver lite ström så kan man ju slå på roaming tills mottagaren fått signal.

Det kostar för övrigt väldigt lite om man bara har roaming på för triangulering, det är bara några tiotals kb för flera timmars användning enligt min koll. Om amn däremot låtit lura sig till att köpa en app som använder kontinuerlig nedladdning av kartor blir det svindyrt.

Lösning 1: prepaid datakort: Börja sökningen på http://prepaid-wireless-internet-access.wetpaint.com

Lösning 2: Nedladdade Off line maps av olika slag.

Båda options är bra eftersom man ju gärna använder iphonen för att surfa också. Och har man prepaid kort går trianguleringen för att använda gps i off line maps smidigare.

Det jag skrev om Kuba kan behöva modifieras. Minns inte om jag hade dataroaming på. Eftersom bröderna Castro är livrädda för internet finns ju inget att roama. Men är roaming på kanske triangulering mot master funkar. Jag hade ett belgiskt datakort i iphonen (och prepaid kubanskt i annan gsm).

Bevaka tråden