Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enanvändarbehörigheter?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har stora problem med behörighetsinställningar eftersom Skivkontroll utför oändliga reparationer av "privilegier" varje gång jag får upp datorn - och då efter en, två eller flera systemkrascher. Använder MacOSX 2.5 i en G4Dual 1Gb med två st 120 GB hårddiskar. Eftersom jag är ensam användare har jag inget behov av några behörighetskontroller alls. Hur skall jag ställa in behörighet - och på vilka olika ställen måste det göras - för att få slut på trasslet.
Om någon vet råd skulle jag bli mycket glad!
Allan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 10:32

Skivkontroll (fsck) kör ingen kontroll av rättigheter efter en krash. Däremot kör den en integritetskoll på hårddisken vid uppstart.

/glemme

Hej!
Tack för ditt intresse. Kaske riktigt att datorn inte själv gör någon koll men om jag kör Skivkontroll och kollar behörighet efter en sådan kraschserie så får jag dessa väldiga rättelser av behörigheterna. Vad jag undrar är egentligen vad jag skall välja för alternativ för att ha möjlighet att göra vad jag vill i datorn utan att fråga om lov först. Kan man inte alltid stå på högsta behörighetsnivå - och vilken är i så fall denna?
MVH
Allan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-02 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Allan Janson
Hej!
Tack för ditt intresse. Kaske riktigt att datorn inte själv gör någon koll men om jag kör Skivkontroll och kollar behörighet efter en sådan kraschserie så får jag dessa väldiga rättelser av behörigheterna. Vad jag undrar är egentligen vad jag skall välja för alternativ för att ha möjlighet att göra vad jag vill i datorn utan att fråga om lov först. Kan man inte alltid stå på högsta behörighetsnivå - och vilken är i så fall denna?
MVH
Allan

Då får du logga in som root. Börja med att aktivera användaren med hjälp av "NetInfo hanteraren" som ligger i verktygsmappen. Autentisiera dig och sen väljer du "aktivera root användaren" från en av menyerna.
Sen får du logga in som root och köra allt. Då frågar den aldrig.

Själv tycker jag det är korkat då en av fördelarna med MacOS X är att du inte kan göra allt utan faktiskt är begränsad. Men bara begränsad i din rätt att förstöra saker som du inte borde pilla på. I din användarmapp så får du göra allt, håll dig där och det är lättare att felsöka vid ett eventuellt fel.

/glemme

Tack för svar!
Blir förstås osäker, när du skriver att man kan göra vad man inte bör göra. Å andra sidan har jag väl aldrig haft annat än "root"-behörighet i mac i tidigare system - i snart 20 år. - Är det kanske är värre med OSX eftersom det är en unixvariant?
Hälsningar
Allan

Hej igen!
Nu har jag gjort en helt ren installation på G4:ns originalutrustning med 256 MB RAM och originalhårddisk. Jag har endast vågat använda originaldisketterna eftersom varje uppdatering till 10.2.3, 10.2.4 och 10.2.5 lett till kaos. Trots detta får jag följande fel på privilegier när jag kontrollerar med Skivkontroll..

2003-05-02 17:49:48 +0200 - Kontroll av privilegier har påbörjats
Permissions di!er on ./private/etc/hostconfig, should be -r--r--r-- , they are
-rw-r--r--
Permissions di!er on ./private/var/db/netinfo/local.nidb/Clean, should be -
rw-r--r-- , they are -rw-------
Group di!ers on ./private/var/run/utmp, should be 0, group is 1
Permissions di!er on ./usr/libexec/MiniTerm.app/Contents/Resources, should
be dr-xr-xr-x , they are drwxr-xr-x
Permissions di!er on ./usr/libexec/MiniTerm.app/Contents, should be dr-xrxr-
x , they are drwxr-xr-x
Permissions di!er on ./usr/libexec/MiniTerm.app, should be dr-xr-xr-x , they
are drwxr-xr-x
2003-05-02 17:53:07 +0200 - Privilegierna har kontrollerats på den
markerade enheten.
- Hur kan detta komma sig?
Snart vid förtvivlans brant!
Allan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 12:08

Skivkontrollen gör inte alltid rätt. Den utgår ifrån paketinformationen på alla installerade paket. Det händer ibland att ett program själv ändrar sina egna rättigheter för att den skall göra det, men det syns inte i paketet som installerade det. Därför rapporteras fel. Inget att oroa sig för.

/glemme

Hej!
Det vore skönt om dessa privilegiefel inte gör något. Men då återstår att förklara varför G4:an Dual fungerar utan problem med MacOS 10.2 med originalhårddisk och originalramminne. Inga problem med stoppskylt vid uppstart, inga frågetecken vid uppstart, inga problem med uppdateringar av program - utom just MacOS 10.2.3 (kombi) eller MacOS 10.2.4 (kombi) eller MacOS 10.2.5 (kombi). Har provat alla tänkbara variationer av uppdatering med dessa, men alla resulterar i stoppskylt, frågetecken vid uppstart eller total låsning utan något meddelande. Jag trodde det var något fel på dessa tidigare misstänkta privilegier men om inte - vad kan det då bero på? - Hårdvarutestkivan ger inget utslag ens med utökat test och Skivkontroll hittar inget fel. - Det måste väl gå att uppdatera datorn enligt vad Apple föreslår med Programuppdateringsprogrammet?
Hoppas du har kvar litet tålamod med en hårt prövad
Allan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 09:53

Hmm, apples 10.2.6 combo har kommit ut.. Vad händer om du testar den?

/glemme

Hej!
Tack för svar! - Ja, visst - 10.2.6 kan kanske vara värt att prova. Det är bara det att varje krasch innebär så väldans mycket jobb, att jag inte vet om jag vågar utan att ha någon förklaring till varför alla andra uppdateringar gått åt pipan.
Allan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 10:14

10.2.5 har haft några buggar i sig som inte varit så trevliga. Bland annat hade combo uppdateraren vissa problem som inte uppstod om du körde inkrementella uppdateringar.
10.2.6 har dom löst de flesta sådana problem.

Det kan iofs vara andra fel på din dator. Vad händer om du gör detta:
1. Starta om datorn
2. Håll ner äpple s under uppstart så datorn startar in i single user mode.
3. Skriv "fsck -y" i consolen som kommer upp. Upprepa tills den inte rapporterar några fel.
4. Skriv reboot och låt datorn starta om som vanligt.

Vem vet, det kanske hjälper.

/glemme

Tack för tipset! Skall testa så snart jag hinner!
Allan

1
Bevaka tråden