Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intelligent tangentbord

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-17 13:21

Jag har bytt från en gammal SonyEricsson till en IPhone 3gs. I min gamla telefon kunde jag lägga in egna ord i T9-ordlistan. Orden dök sedan upp som förslag när jag skrev sms. Kan jag lägga in egna ord i iPhonens meddelandefunktioner, ord som sedan dyker upp som förslag av det intelligenta tangentbordet?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-17 18:25

Nej endast genom att lura den och lägga in det bland kontakter.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-17 22:59

Hmmm, hittade det här:

Apple - iPhone - Lär dig alla funktioner i nya iPhone.

Acceptera eller avvisa ordlisteförslag:
Om du inte vill använda det förslagna ordet skriver du klart ordet som du vill att det ska vara och trycker sedan på ”x” innan du fortsätter att skriva något annat så avvisas förslaget. Varje gång du avvisar ett förslag för ett visst ord blir det mer troligt att iPhone accepterar ordet nästa gång.
Om du vill använda det föreslagna ordet skriver du ett mellanslag, interpunktion (punkt, komma, osv.) eller trycker på returtangenten.

Apple - iPhone - Lär dig alla funktioner i nya iPhone.

Så här återställer du tangentbordsordboken:.

Välj Allmänt > Återställ och tryck på Återställ tangentbordsordbok.

Du lägger till ord i tangentbordsordboken genom att avvisa ord som iPhone föreslår medan du skriver. Tryck på ett ord så avvisas förslaget och det skrivna ordet läggs till i tangentbordsordboken. Genom att återställa tangentbordsordboken raderas samtliga ord du har lagt till.

Fan vet varde hämtar originalorden ifrån.
Min hund Milo vill iPhone ständigt att han skall heta "Milosevic"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-18 08:47
Ursprungligen av Goflorp:

Fan vet varde hämtar originalorden ifrån.
Min hund Milo vill iPhone ständigt att han skall heta "Milosevic"

Det är väl lättare att döpa om hunden än att lära iPhone det rätta namnet?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-18 01:07

Vem vad vaa??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 08:28

Jo Goflorp har en hund som heter Milo, iPhone föreslår Milosevic, fan vet var dom hämtar originalorden från i rättstavningen i iPhonen.

klart va

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 08:49

Vi har försökt, vi har försökt - jag menar Hunden ska ju heta Milou, inte Milo

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-18 08:49

Haha

Min iPone lär sig mina ord efter en stund, men det känns som att vissa program (såsom "Inköpslista") har gjort inställningar för att orden ska läggas in i minnet, allt det jag skriver i det programmet hamnar i minnet direkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-18 09:26

Jag tycker också min telefon tar upp ord som jag själv väljer att skriva som inte finns i ordlistan. Sen kan jag inte svära på att nästa gång jag ska skriva ordet att det finns där. Men efter några gånger iallafall så brukar det dyka upp i ordlistan tycker jag iallafall.

Skulle skriva "Gud vad jobbigt" eller ngt sånt och upptäcker att min lur är ateist:

KIK vad jobbigt.

Så man får hålla lite koll på vad den hittar på ibland.

Milo ville jag döpa till Tippex först, men icke.
Döpa om honom kommer inte på fråga...

Jag har aktiverat knappen "Tala Autotext" så läser den upp ordet den vill föreslå. Då man skriver kanske man inte tittar på texten och missar att den ändrar annars.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Jag har aktiverat knappen "Tala Autotext" så läser den upp ordet den vill föreslå. Då man skriver kanske man inte tittar på texten och missar att den ändrar annars.

Gud, vad seg den funktionen är. Om man inte skriver sakta så hinner den inte läsa upp någonting!

Ursprungligen av oliverwide:

Gud, vad seg den funktionen är. Om man inte skriver sakta så hinner den inte läsa upp någonting!

Hur aktiverar man detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-18 12:55
Ursprungligen av Patrik D:

Hur aktiverar man detta?

Inställningar:Allmänt:Hjälpmedel

Ursprungligen av kenjon:

Inställningar:Allmänt:Hjälpmedel

Aha, det är ju bara för 3GS? Det har väl antagligen med hårdvaran att göra, därför jag inte har det i min telefon.

Ursprungligen av oliverwide:

Gud, vad seg den funktionen är. Om man inte skriver sakta så hinner den inte läsa upp någonting!

Vad bra att det inte bara är min som var seg fast vore bättre om den var snabbare nu får man skriva lugnt.

Jag skulle verkligen vilja ha möjligheten att ta bort vissa ord från min ordlista. Vad är t ex "dug"??? (som det ofta blir när jag ska skriva "dig")

Skulle vara skönt att kunna gå in i ett program och radera ord som den tror finns, så att den föreslår riktiga ord istället.

Annat exempel är "vo", det ska ju vara "vi".

Finns många fler, som man upptäcker när man skriver.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-11-03 17:04

men om man vill ta bort autostava så kan man ju göra det tycker det är smidigare att ha det avaktiverat för när jag har skrivit klart ett helt sms så brukade jag ha 5 ord som var ändrade till något annat skitjobbigt

1
Bevaka tråden