Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Risk att tappa mobile me-synkning m.m. vid uppdatering av 2G iPhone till OS 3.0?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-08-06 16:33

Jag har en iPhone 2G som för tillfället rullar med OS 2.1 (jailbreakad och upplåst). Eftersom jag nyligen köpt en 3GS funderar jag på att låta den gamla telefonen gå vidare till en familjemedlem, men vill helst först uppdatera den till 3.0 och givetvis fortsätta att ha den jailbreakad och upplåst.

Jag har läst att med 3.0 för 2G på hackade telefoner fungerar inte push notifications. Betyder det enbart att jag inte får tillgång till detta som skall vara en "ny" funktionalitet i 3.0 eller innebär det också att telefonen inte längre kommer att kunna synka med t.ex. mobile me för kalenderuppgifter och mail över WiFi och Edge (på Telia-abonnemang), vilket fungerar bra idag?

/Galex

  • Medlem
  • 2009-08-07 10:50

Trots bristen på svar tog jag chansen att uppdatera min iphone igår kväll enligt iclarifieds instruktion för uppdatering och jailbreak/upplåsning med redsnow (använde dock redsnow 0.8 och inte 0.7 som guiden länkar till).

Allt gick bra och jag har inga problem hittills med synkning till/från MobileMe. Det fungerar både via WiFi och Edge. Funktionaliteten är dessutom förbättrad eftersom mina mail nu faktiskt pushas ut till telefonen vilket de aldrig gjorde tidigare.

Med andra ord kanske jag oroade mig i onödan. Eventuellt kommer inte tredjepartsapplikationer med push notification-funktion att fungera, men för mig är det mindre kritiskt.

/Galex

Ciao,

Jag uppdaterade också min 2G idag från 2.2 till 3.0 med iClarify guiden.

Och för mig funkar allt helt perfekt efteråt.

Någon som vet om man även kan uppatera en 2G till nya 3.0.1?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-09 00:12
Ursprungligen av LaltroMondo:

Ciao,

Jag uppdaterade också min 2G idag från 2.2 till 3.0 med iClarify guiden.

Och för mig funkar allt helt perfekt efteråt.

Någon som vet om man även kan uppatera en 2G till nya 3.0.1?

Enda som skiljer 3.0.1 från 3.0 är en updatering till sms som har ett säkerhets hål i 3.0. jailbreaken är den samma.

Tackar,

Och var hittar man en 3.0.1 firmware?

EDIT: Hittade var. http://www.quickpwn.com/2009/07/iphone-3-0-1.html

Ok, har nu uppdaterat till 3.0.1 också.

Vad jag fick göra var att först uppdatera till 3.0.1 firmware. Sen godkännde inte Redsnow 3.0.1 filen. Då provade jag med 3.0 filen istället, och då gick det hur bra som helst.

Nu säger både telefonen och iTunes att jag har 3.0.1 installerat.

Är det så att Redsnow Jailbraekar och låser upp telefonen i tron om att det är 3.0, även om den har 3.0.1 firmware installerat? Verkar så iallafall.

Nu undrar man ju varför Redsnow inte accepterade 3.0.1 firmware filen även om den använts för att uppdatera telefonen.:tveksam:

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-09 19:23
Ursprungligen av LaltroMondo:

Ok, har nu uppdaterat till 3.0.1 också.

Vad jag fick göra var att först uppdatera till 3.0.1 firmware. Sen godkännde inte Redsnow 3.0.1 filen. Då provade jag med 3.0 filen istället, och då gick det hur bra som helst.

Nu säger både telefonen och iTunes att jag har 3.0.1 installerat.

Är det så att Redsnow Jailbraekar och låser upp telefonen i tron om att det är 3.0, även om den har 3.0.1 firmware installerat? Verkar så iallafall.

Nu undrar man ju varför Redsnow inte accepterade 3.0.1 firmware filen även om den använts för att uppdatera telefonen.:tveksam:

Därför att det inte behövdes då det itne var någon direkt skillnad på 3.0.1. Står så på deras blogg. Dom tyckte det var onödigt att koda om det bara för det.

Tackar

Har du någon länk till bloggen?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-10 01:35
Ursprungligen av LaltroMondo:

Tackar

Har du någon länk till bloggen?

Här har du. Dev-Team Blog

Tack för det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 12:19

Hej.
Är åsså i startgropen för att uppdatera min (idag annars utmärkt fungerande jailbreakade o upplåsta) 2G från 2.1 till 3.0.1.
Men det verkar vara många bud om proceduren, vilken är lättast? (har kolla olika youtube-filmer, läst på iclarified, devil etc).

Har hämtat ner de flesta filer o lagt i Pwnage-mapp (Mac), enligt IClarified (juni 09) men...

1-Hur/varifrån laddar man ner Redsnow 08 (måste man ta de via piratbay?
är inte ansluten där
2- För PgwinTool ska väl inte längre användas (även om iClarified anger det)?
3- uppdaterar man först til 3.01 via iTunes eller kör direkt enligt iclarified´s guide ? (lite oklart om direkt via 3.01-ipsw-filen, eller först 3.0-ipsw-filen.
4-För båda måste väl finnas i mappen för att redsnow senare ska kunna låsa upp på rätt sätt, dvs 3.0 och inte 3.0.1)?
5- inga kända problem efter uppdatering (kortare batteritid, problem med push etc)?

Jaja...
//Svanen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-19 15:38

Så hände det som inte får ske!! Vid försök till uppdateringen av 2G.mobilen (köpt via US) 2.1 - 3.0.1 så "lurade" iTunes mig till en ursprunglig uppdatering (fast jag markerat Redsnow). Nu känner iTunes inte igen den, vill verifiera tfn. Allt borta.

Nå, jag försökte med ursprungliga, ej aktiverade, ATT-kortet istället, men krävs omöjiga data
Och kan alltså inte nå rutor för vare sig uppdatera/restore eller Redsnow-programmet i datorn.

Vad göra? Någon?
//Svanen

EXTRA: löste sig. Var på rätt väg utan att veta om det
Var bara att fortsätta i Redsnow och följa instruktionerna.

Nu ska jag försöka synka med säkerhetskopian...
Häpp!

Senast redigerat 2009-08-19 18:43
1
Bevaka tråden