Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flaggan i popupmeny var kom den ifrån ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför får jag plötsligt upp en flagga i Finder menyn, Har klickat bort USA i "indatameny" i systeminst. internationellt flera gånger men vid varje omstart så poppar den upp igen, och under fliken "Språk" i systeminst. internationellt väljer jag Svenska för textbeteende men efter omstart står det engelska, vad är det som händer o fötter ???

Mac OS X 10.2.4 iMac

Samma sak här... nån bug är det - vet bara inte hur jag ska fixa den ! Någon som har lyckats ?

/ d

Testa att reparera privilegier med Disc Utility eller Cocktail.

Du ska ha kvar bocken för USA, men dra upp den svenska flaggan i topp, jag har för min del teckenpalett ibockad också och den har lagt sig överst, men det spelar ingen roill.
Den svenska flaggan syns i min Finder ändå.

Tre bockar alltså
För språk har jag svenska överst naturligtvis.
Skriftsystem, Latinskt
Beteende: Svenska

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Du ska ha kvar bocken för USA, men dra upp den svenska flaggan i topp, jag har för min del teckenpalett ibockad också och den har lagt sig överst, men det spelar ingen roill.
Den svenska flaggan syns i min Finder ändå.

Tre bockar alltså
För språk har jag svenska överst naturligtvis.
Skriftsystem, Latinskt
Beteende: Svenska

Nu tror jag du blandar ihop begreppen en aning... vi pratar om Input Menu och flaggan som dyker upp i Finder.

USA behöver bara klickas i för den som har behov av att byta tangentbordslayout till amerikanska förhållanden. Har man ÅÄÖ på sitt tangentbord så hör man troligen inte till den skaran så då klickar man ur USA. Det skadar dock inte att klicka i den nya Character Palette för den som snabbt vill hitta ovanliga tecken. Bara Svensk Pro ger ingen meny i Finder men Svensk Pro + Character Palette aktiverar menyn (men utan USA-flagga).

Jag har kommit fram till att om jag har en skrivbordsbild som jag själv gjort i Photo shop 5.5 i "Classic läge då" kommer flaggan upp tar jag bort den o använder appels (Aqua Blue.jpg) då kommer den inte upp det verkar helt befängt men jag har startat om ett flertal gånger med olika alt. och det verkar bero på det ??????????????????????????????????????

Jo - läste nåt om att det kunde ha med bakgrundsbilden att göra - knasigt ! Men jag använder en Apple - originalbild vilket gör att jag är lite frågande - får testa mer hemma !

/ D

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-11 13:59

Jag stör mig också på att amerikanska flaggan dyker upp där, trots att jag kryssar ur amerikanskt tangentbord och byter till svenskt skriftsystem hela tiden.

Det verkar som det är lite sporadiskt när den dyker upp. Jag har inte lyckats hitta något samband med något annat. I och för sig har jag en egentillverkad skrivbordsbakgrund jag med, men ibland finns den där och ibland inte...

Nu har det varit bra ett tag iofs. Jag är bara glad så länge den inte dyker upp. Klar bugg och bör rättas asap!

Det har inte rättats till i 10.2.6 i alla fall. Jag får fortfarande detta mystiska fel. Jag skall exprimentera med att byta bakgrundsbild. (Vilket rent logiskt verkar helt skruvat att det skulle höra ihop.)

Det finns en KBase artikel om det här.
Alla bilder som man vill ha som bakgrundsbild måste ha filändelse är det t.ex. en jpeg bild så måste filnamet sluta med .jpg.

Artikelnummer 25389

Någon tipsade om lösningen för ett tag sedan. Du loggar in som root och ställer in root för svenska förhållanden. Sen kommer din vanliga användare att minnas inställningarna.

Om du inte vet vad root är så sök på forumet. Tipset ovan är riskfritt men läs på om riskerna med att logga in som root.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-07 13:48

Hur loggar man in som root?

Bilden jag hade vid förra omstarten slutade på .gif. Men jag skall läsa på den där KBase-artikeln. Annars får jag väl ge mig på att logga in som root.

Tack för hjälpen båda två.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-07 17:14

Prova att köra Cache Out X först och töm alla gamla system cache filer. Borde fixa ditt problem.

Men om det inte skulle fungera prova det här. Öppna systemet och byt finder inställningar till Engelska (dra engelskan överst i listan). Stäng System Inställningar. Öppna System Instänningar ännu en gång och byt nu Finder inställningar till Svenska. Stäng och logga ut och logga in igen. Nu ska det fungera.

Om flaggan syns se till att bara svensk tangentbord layout är i kryssat i Input Menu.

//Rob

Nu funkar det som det ska efter en omstart. Jag vet dock inte riktigt varför eftersom jag testade ett par olika saker innan jag startade om men Cache Out X var nog en bra idé. Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-28 22:20

n[ har jeg kj;rt alle cron script, cache out, reparert behørigheter, aquablue.jpg bakgrunn, og forsatt envises panther med att jeg skal ha Amerikansk tangentbord. Noen som har noe tips om hva jeg skal gjøre mer?

Ursprungligen av smurf:

n[ har jeg kj;rt alle cron script, cache out, reparert behørigheter, aquablue.jpg bakgrunn, og forsatt envises panther med att jeg skal ha Amerikansk tangentbord. Noen som har noe tips om hva jeg skal gjøre mer?

Om du inte har gjort det redan så gå in i systeminställningar/internationellt och dra ditt önskade språk överst.

Ursprungligen av smurf:

n[ har jeg kj;rt alle cron script, cache out, reparert behørigheter, aquablue.jpg bakgrunn, og forsatt envises panther med att jeg skal ha Amerikansk tangentbord. Noen som har noe tips om hva jeg skal gjøre mer?

Testa mitt tips en bit upp på sidan.

1
Bevaka tråden