Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PMS till CMYK

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att detta avhandlats i forumet tidigare. Men det jag hittade var alltför långt och avancerat för mig. Jag har CS2-programmen och ska göra en ram i färgen "SIS 307 mörkblå, PMS nr 302, NCF nr 30-70 R80B".

Hur gör jag på enklaste sätt? Det är inte så petnoga med nyansen.

Vad står PMS för egentligen? Hittar inte det i programmen, men däremot en massa Pantone-varianter i något färgbibliotek.

Välj bara färgen i färgbiblioteket och sätt sen färgmodellen till cmyk och typ till process istället. Pantone Matching System.

100c 25m 0g 50k föreslår Indesign, så allra lättast knappar du bara in de värdena i en ny processfärgruta.

Tack!

  • Medlem
  • 2009-08-24 17:14

Jag saknar Pms till Cmyk-sticka, någon som kan hjälpa mig att översätta PMS 5405C till CMYK så vore jag tacksam!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 17:49

Sätt din PMS i InDesign och i Inkmanager (Tryckfärgshanteraren) ange att ID ska använda Labkonvertering. Då träffar du mest rätt med CMYK blandingen, förutsatt att du har rätt CMYK profil på ditt dokument.

PMS till CMYK stickan visar inte rätt för fem öre, den är baserad på amerikanska SWOP-färger:'(

BTW Asteraster!

PMS betyder PantoneMatchingSystem.

Janne

Ursprungligen av Monet:

Jag saknar Pms till Cmyk-sticka, någon som kan hjälpa mig att översätta PMS 5405C till CMYK så vore jag tacksam!

Sedan kan man väl lägga till Jannes svar att säga att översätta från en PMS-färg till CMYK är ungefär lika givande som att säga att översätt ordet färg till något indiskt språk. Eftersom det finns ett hundratal olika indiska språk så blir ju svaret väldigt olika.

Man måste alltså säga vilken CMYK man ska använda. Med en CMYK-dialekt kan det bli 75, 47, 35, 20. Med en annan kan det bli 70, 43, 28, 26. Då har jag ändå valt två profiler för bestruket papper i båda fallen.

Stefan

Som ovanstående säger. Dra ett mejl till tryckeriet där du säger att "det ska vara PMS[nummer]" så lämnar du ansvaret till dem.

1
Bevaka tråden