Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudinspelning på iphone?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon bra ljudinspelningsapplikation för iphone som ställer ljudingångsnivån automatiskt? Alltså om man pratar tyst så förstärker den ingångssignalen? Jag vet att det brukar bli brus men i mitt fall är det bättre än att inte höra något alls.
Något tips?

Såvitt jag har förstått så finns inte det. Apple har inte berättat för utvecklarna hur man manipulerar nivåer på inspelning. Det får bli någon form av extern historia för att kunna styra det. Inga apps.

/pelle

Alla ljudapps till iPhone - även medföljande Röstmemo (eller vad det heter) - har givetvis automatisk inspelningsnivå (limiter). Kanske du menar att du vill ha en med bättre limiter?
Låga nivåer kan inte ens en bra limiter/compressor fixa ty mickarna i en mobiltelefon är gjorda för att ta in så lite som möjligt på avstånd. Endast om ljudkällan är mycket nära micken så kan man räkna med vettig amplitud i signalen. Finns det ingen eller lite amplitud så finns det inte heller något som limiter/compressorn kan jobba med.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-24 23:18

Njaaaee limiter o limiter, jag testade att spela in på en konsert tidigare, både i Röstmemo och video, och den klararade inte att sänka nivån. Han som stod bredvid mig med sin digitalkamera fick dock bra ljud direkt. Här är mitt exempel: YouTube - Infected Mushroom 2009

Usel limiter (eller snarare diskret) men limiter är det. Allt ljud in i en mobiltelefon är limiterat. Allt. Det är standard på kortet. Så var det redan när GSM föddes. Utan lmiter funkar det inte.
Och jag upprepar; micken och hela ljudlösningen i en mobiltelefon är speciell - mycket speciell för just mobil telefonsituation. I en digitalkamera är det helt annorlunda. Där sitter en hårdjobbande (pumpande) limiter för ljudinspelning - inte för mobilpratande. Dessutom sitter det en vanlig kondensatormick i kameran.

Ursprungligen av Jetwash:

Njaaaee limiter o limiter, jag testade att spela in på en konsert tidigare, både i Röstmemo och video, och den klararade inte att sänka nivån. Han som stod bredvid mig med sin digitalkamera fick dock bra ljud direkt. Här är mitt exempel: YouTube - Infected Mushroom 2009

1
Bevaka tråden