Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spara logo?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Jag har alltid gjort loggor vi använt till tryck och vid reklam i PhotoShop och sedan sparat som PhotoShop PDF.
Alla bilder jag själv använder sparas också som PDF eller PNG.

När jag själv får in loggor för tryck har jag sällan problem att öppna dessa oavsett typ eller format.
Nu ska vi skicka vår logo för tryck och de bad om en EPS.

Hur ska jag bäst spara en logga i PhotoShop CS3 om de vill ha en EPS ??
Det är en vectoriserad logo jag gjort själv och sedan sparat som en egen form (helt enfärgad alltså). Jag har för mig att förut gjorde jag om loggan i Illustrator (som jag aldrig lärt mig att använda) och sparade som en gammal version för att den skulle bli så som "alla" vill ha den.

Nån som kan förklara hur jag gör detta på "rätt" sätt?

Tacksam för svar!

- Slice -

Jag kom på att ni får gärna förklara om man ska spara banor och ev. alfakanaler etc.för att det ska bli "rätt".

Åter tack!

Du kan spara den som Photoshop EPS.

Men jag skulle rekommendera att du jobbar med vektor-/objektgrafik i Illustrator. Det är den sortens grafik som Illustrators styrka ligger i. Om du är van att arbeta i Photoshop krävs det inte lång tid i Illustrator för att du ska känna dig hemma.

Photoshop har stöd för vektor-/objektgrafik på samma sätt som Illustrator har visst stöd för pixelgrafik. Men jag skulle verkligen rekommendera att du använder respektive program för sitt huvudsakliga grafikområde. Dvs Photoshop för pixelgrafik och Illustrator för vektor-/objektgrafik.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 18:42

Jag tror att när ditt tryckeri menar EPS så avser de vektorgrafik vilket är det format man normal gör loggor i. Fördelen med vektor är att det inte är beroende av pixelupplösning som det blir om du gör det i Photoshop.

Vektorgrafik kan förstoras hur mycket som helst och fortfarande bli skarp.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Jag tror att när ditt tryckeri menar EPS så avser de vektorgrafik vilket är det format man normal gör loggor i. Fördelen med vektor är att det inte är beroende av pixelupplösning som det blir om du gör det i Photoshop.

Photoshop hanterar faktiskt vektorgrafik, även om det inte är lika smidigt som i Illustrator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-26 23:42

Jo jag vet. Men man ser väldigt många loggor gjorda i Photoshop och sen sparade som PNG, JPEG eller kanske GIF och det funkar ju bra för webgrafik men inte alls i tryck.

Janne

Tack för svar hittills!

Men visst funkar PNG vid tryck? PNG innehåller ju också vektorer, eller har jag missförstått detta?
Jag har skickat en massa grejer till tryck som innehåller PNG-filer och de har blivit kanon.
Jaja… hur som helst, jag vet att man kan spara som PS-EPS men HUR ska jag spara?
Måste jag lägga in banor och alfa och allt sånt ändå? Och vilka inställningar ska jag ha?

- Slice -

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 01:01
Ursprungligen av Slice:

Tack för svar hittills!

Men visst funkar PNG vid tryck? PNG innehåller ju också vektorer, eller har jag missförstått detta?
Jag har skickat en massa grejer till tryck som innehåller PNG-filer och de har blivit kanon.
Jaja… hur som helst, jag vet att man kan spara som PS-EPS men HUR ska jag spara?
Måste jag lägga in banor och alfa och allt sånt ändå? Och vilka inställningar ska jag ha?

- Slice -

Nej, png är endast meningen att användas för skärm och webb.

• Medlem
  • 2009-09-03 23:34

PNG går väl inte att cmyk:a?!

Hej.

PNG-filer är i RGB-färgläge och går inte att trycka. I så fall har tryckeriet sparat om din fil i ett format som de kan använda. Och PNG har inte stöd för vektor-/objektgrafik.

Ditt trycker har dock förmodligen inga som helst problem med att få material i pdf-format, så länge det är i CMYK-färgläge.

1
Bevaka tråden