- MånsH
- Medlem ●
- Lund
- 2008-12-30 04:58
Jag har försökt koppla in en Airport Extreme som router, men utan att lyckas. Modemet som jag kopplat in AEn i är en Telia Smart Start (Thomson RGW787), som också fungerar som router. Kan det faktum att modemet också är en router vara anledningen till att jag inte lyckas koppla i AEn som router? Finns det någon lösning på detta?
DETALJER:
I samband med flytt beställde jag till nya huset ett trippel-abonnemang från Telia (bredband, telefoni, och digital-TV). Bad då att få Zyxel triple play modem (som endast är modem) men fick fick ändå en Thomson RGW787 (som både är modem och router). Påstötningar om att jag ville byta Thomson-modemet/routern mot ett Zyxel-modem hjälpte inte. Så jag beslöt mig till sist för att prova att koppla in AEn i Thomson-routern.
Började med att ansluta mina trådlösa datorer (MacBook och MacBook pro; båda med n-standard) till Thomson-routern. Det var inga problem; båda datorerna ansluter utan vidare till Thomson-routern (efter att ha matat in WPA-koden som står på undersidan av routern), och båda datorerna kan utan problem vara anslutna samtidigt.
Kopplade sedan in min nya Airport Extreme i Thomson-routern med en ethernetkabel. Har sedan provat flera olika inställningar i Airport-verktyget utan att lyckas ansluta datorerna trådlöst till AEn på ett tillfredsställande sätt. (Har "resettat"/nollställt AEn inför varje ny inställning.)
Här är några inställningar jag provat:
När jag som anslutningsdelning väljer "dela en enstaka IP-adress med DHCP och NAT" så kan jag bara ansluta en av datorerna åt gången. Och när jag som anslutningsdelning väljer "bryggläge" så kan Airport-verktyget inte hitta AEn efter att AEn startats om. Och båda dessa problem gäller oavsett om jag skapar ett nytt nätverk eller väljer att använda mig av det befintliga Thomson-nätverket.
Har läst två hjälp-dokument ("Utforma_AirPort-natverk.pdf" respektive "AirPort Extreme Installationshandbok.pdf"), men de har inte gjort mig klokare.
Tror jag provat alla möjliga inställningar i Airport-verktyget; men kanske finns det någon inställning som jag inte provat och som kan funka?
Kan jag på något sätt koppla ur router-delen i Thomson-routern/modemet? Eller är det enda som funkar nu att skaffa ett triple-play modem utan router?
Tacksam för all hjälp!
(Man kan ju fråga sig varför jag tvunget vill använda en Airport Extreme som router när nu Telias router verkar funkar så bra? Jo, för att AEn har bättre räckvidd och kapacitet än Thomson-routern (som ju bara har g-standard), för att jag också har en Airport Express (med n-standard) som jag sedan vill koppla vidare AEn till, och för att det blir enklare (inbillar jag mig) att koppla in en extern hårddisk och en skrivare till AEn än till Thomson-routern (även om man har en USB-port mer i Thomson-routern än i AEn).)