Framförallt rekommenderar jag dig att provsitta olika stolar. Och gör det länge.
En bra stol (som passar din kropp) är värd mycket pengar. Det kan vara skillnaden mellan att bara orka jobba effektivt 5-6 timmar om dagen eller att ge allt under 10 timmar och ändå inte vara trött.
Jag röstar på en begagnad stol av erkänt märke. Finns mängder med firmor som säljer begagnade kontorsmöbler. En beg. Kinnarpsstol i bra kondition bör rymmas inom din budget.
Om du kan stå ut med lite udda färg är detta ett tips:
Begagnade Kinnarps arbetsstolar i udda färger
Om du ännu inte provat denna stolen, gör det. Tycker den är ganska ful, men min rygg älskar den. Samt att en halvsittande/stående ställning ger kroppen energi. Går att hitta begagnad inom din prisklass.
HÅG Capisco
Tänk även på att höjden på bordet är minst lika avgörande för en bra arbetsställning som stolen. Ett par reglerbara benbockar gör underverk. När du väl ställt in rätt höjd, utifrån din längd, behöver du inte ändra igen.
Min erfarenhet är att det är bättre att sitta på en pall/barstol med ett skrivbord i rätt höjd, än en ergonomisk kontorsstol och ett för lågt skrivbord. Är själv över medellängd. På ett kontor/företag jag jobbade på var borden inte höj- och sänkbara, med följden att min rygg dog. Lösningen blev att ta med två plankor och placera dessa under skrivbordsbenen för att få en ergonomiskt riktig sittställning.