Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify godkänt för iTunes Store

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-08-27 21:51

Spotify godkänns av Apple för iPhone: Apple approves Spotify app for iPhone - goodnight iTunes? | BitterWallet

  • Medlem
  • 2009-08-27 23:07

hehe, det måste ju bara betyda att det kommer nåt mycket roligare i iTunes 9 på 090909-eventet...

  • Medlem
  • 2009-08-27 23:44

...eller, så här:

Citat:

Well, in order to use Spotify for iPhone, you still need… to buy an iPhone.
I’m pretty sure that Apple makes far more money selling iPods and iPhones than selling music in iTunes — isn’t iTunes just a way to sell more hardware? If so, Spotify fits into Apple’s strategy just fine, and bonus: helps deflect monopoly accusations.
Oh, and Apple gets a cut from every sale of the app.

från cult of mac

Citat:

Oh, and Apple gets a cut from every sale of the app.

Även om den säkert skulle vara värd några spänn så har väl ingen sagt något annat än att appen skall vara gratis?

Har någon hört något annat?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-08-28 00:33

har hört att man måste ha premium och då vinner ju säkert spotify över lite fler premiumkunder...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-28 00:37

Ja dom vinner mig iaf

Gött !!!

Och eftersom multitasking inte tillåts med Spotify så kommer klienten att bryta musiken varenda gång man t.ex. tar emot ett samtal, skickar/läser sms, använder Safari eller att man gör något annat. Detta trots att vi dels får betala för applikationen och dels för att använda den varje månad. Nej, jag tror inte på detta och klarar mig gott och väl utan. iTunes är ett mer hållbart program för musiklyssning.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och eftersom multitasking inte tillåts med Spotify så kommer klienten att bryta musiken varenda gång man t.ex. tar emot ett samtal, skickar/läser sms, använder Safari eller att man gör något annat. Detta trots att vi dels får betala för applikationen och dels för att använda den varje månad. Nej, jag tror inte på detta och klarar mig gott och väl utan. iTunes är ett mer hållbart program för musiklyssning.

Det är väl antagligen därför dom inte känner sig speciellt rädda för Spotify, dom har ju ändå det bästa programmet för musik.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och eftersom multitasking inte tillåts med Spotify så kommer klienten att bryta musiken varenda gång man t.ex. tar emot ett samtal, skickar/läser sms, använder Safari eller att man gör något annat. Detta trots att vi dels får betala för applikationen och dels för att använda den varje månad. Nej, jag tror inte på detta och klarar mig gott och väl utan. iTunes är ett mer hållbart program för musiklyssning.

Har ju sålts en hel del iPod Touch också... Där blir inte detta något problem. Överväger allvarligt en premium...

Ursprungligen av PeterH:

Har ju sålts en hel del iPod Touch också... Där blir inte detta något problem. Överväger allvarligt en premium...

Nåja. På iPod Touch så kommer du ju ändå inte kunna ha Spotify med dig överallt. Då blir det ju bara tillgängligt där du har tillgång till WiFi.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Nåja. På iPod Touch så kommer du ju ändå inte kunna ha Spotify med dig överallt. Då blir det ju bara tillgängligt där du har tillgång till WiFi.

Eller att ladda ner dom för Offline läge, fast det känns inte som en hållbar lösning heller.

Ursprungligen av Patrik D:

Eller att ladda ner dom för Offline läge, fast det känns inte som en hållbar lösning heller.

För att?

Förstår inte hur ni ens kan jämföra med iTunes, är ju helt olika typer av tjänster. Det här är ett grymt kul första steg, släpp Apple-sargen istället för att gnälla!

Ursprungligen av PeterH:

För att?

Förstår inte hur ni ens kan jämföra med iTunes, är ju helt olika typer av tjänster. Det här är ett grymt kul första steg, släpp Apple-sargen istället för att gnälla!

Jag använder Spotify själv, så jag har jämfört. Anledningen till att jag tycker att tjänsten är ohållbar är att låtar försvinner mest hela tiden, en låt jag lyssnade på i förra veckan är helt plötsligt borta nu.

Jag vill ha en tjänst som är framtidssäker, jag vill kunna lyssna på mina favoritlåtar om 5 år och veta att den finns att lyssna på, och tyvärr så ger inte Spotify mig den känslan, jag tror mer på en streaming tjänst från sin lokala dator med sina låtar man köpt.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag använder Spotify själv, så jag har jämfört. Anledningen till att jag tycker att tjänsten är ohållbar är att låtar försvinner mest hela tiden, en låt jag lyssnade på i förra veckan är helt plötsligt borta nu.

Jag vill ha en tjänst som är framtidssäker, jag vill kunna lyssna på mina favoritlåtar om 5 år och veta att den finns att lyssna på, och tyvärr så ger inte Spotify mig den känslan, jag tror mer på en streaming tjänst från sin lokala dator med sina låtar man köpt.

Men det har ju absolut ingenting med iPhone-klienten att göra? Det var ju den ni sågade för att man inte kan surfa osv.

Att låtar försvinner handlar om avtal med skivbolag, så fort det där har stabiliserats lite tror jag problemet är borta.

Fö. tycker jag inte man ska se Spotify som ett alternativ till att köpa musik, utan för att lyssna på musik. Stor skillnad. Mer som en radio för min del...

Ursprungligen av PeterH:

Men det har ju absolut ingenting med iPhone-klienten att göra? Det var ju den ni sågade för att man inte kan surfa osv.

Att låtar försvinner handlar om avtal med skivbolag, så fort det där har stabiliserats lite tror jag problemet är borta.

För mig är Spotify inget intressant, desto mindre intressant på en iPhone, dels för att man inte kan surfa eller göra något annat som sagt, men det är ju inte Spoitys fel egentligen.

Det är många faktorer som spelar in.

Jag vill inte att någon ska missuppfatta, jag tycker det är jättebra att iTunes får konkurrens av andra aktörer, men jag tror inte att någon kommer att lyckas få ner iTunes från tronen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 09:14

Japp, där fick de mig som premiumkund också. Jag som trodde jag skulle klara mig med Spotify Free och diverse knep för att slippa reklamen, men vem vill gå miste om att ha det i telefonen om möjligt?

Bara hosta upp då Lätt värt 99:-/mån.
Kan inte förstå hur Apple kan ha släppt igenom Spotify! Kommer skada försäljningen rejält
på itunes. Speciellt när Spotify USA lanseras.

Ursprungligen av drifter7508:

Bara hosta upp då Lätt värt 99:-/mån.
Kan inte förstå hur Apple kan ha släppt igenom Spotify! Kommer skada försäljningen rejält
på itunes. Speciellt när Spotify USA lanseras.

Nej det tror jag inte ett dugg på att det kommer att göra, man kan inte ha det öppet medans man surfar t ex.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-28 16:37
Ursprungligen av Patrik D:

Nej det tror jag inte ett dugg på att det kommer att göra, man kan inte ha det öppet medans man surfar t ex.

Det är största anledningen till att jag inte kommer använda Spotify i min iPhone då jag ofta surfar och lyssnar på musik samtidigt.

"Gratis är gott". Speciellt när man kan "tanka hem" låtarna och lyssna offline.
Jag har aldrig surfat eller gjort nått annat när jag lyssnar på musik ändå.
Använder mest ipod funktionen när jag är ute och går.
Min fasta ståndpunkt är ändå att itunes kommer drabbas hårt efter Spotifys USA lansering.

Itunes är sjuukt segt! Applikationen i sig är fruktansvärt långsam och seg.
Att bläddra bland materialet på itunes/app store är som att simma i sirap.
Och då sitter jag på senaste Mac Pro burken!!

Spotify däremot är ju blixtrande snabbt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 10:34

Om Apple erbjuder "samma" tjänst som Spotify på 09-eventet, då som ett komplement till vanliga iTunes-store, kommer Spotifys aktie sjunka som en gråsten. Förmodligen lösa upp företagets möjlighet att expandera internationellt på det sätt som man hoppats på...

Personligen så tror jag detta är anledningen till att Apple godkände applikationen...

Ursprungligen av zelari:

Om Apple erbjuder "samma" tjänst som Spotify på 09-eventet, då som ett komplement till vanliga iTunes-store, kommer Spotifys aktie sjunka som en gråsten. Förmodligen lösa upp företagets möjlighet att expandera internationellt på det sätt som man hoppats på...

Personligen så tror jag detta är anledningen till att Apple godkände applikationen...

Jag misstänker det med, men man ska aldrig vara säker.

Dom sitter säkert borta i Cupertino och skrockar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-28 10:45

tänk också på att skivbolagen har aktier i spotify, inte i apple ...

Ursprungligen av Nihad:

tänk också på att skivbolagen har aktier i spotify, inte i apple ...

Möjligheten för skivbolagen att få fler kunder med iTunes (streaming) än med Spotify känns större eftersom dom kan göra så grymt mycket med iPod touch och iPhone. Eftersom det är deras egna produkter.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-08-28 16:28

Spotify är plattformsoberoende och ganska etablerat nu. Jag tror knappast att skivbolag vill låsa sig till en plattform i kampen för att få betalande kunder. Det finns en stor värld utanför apple, som trots om de är ganska stora nu, är en duglig marknad. Att spotifys aktie skulle sjunka som en gråsten om streaming i iTunes blir en nyhet ser jag som en enorm överdrift.

Personligen så gillar jag inte iTunes längre. Jag använde det mycket för att konvertera musikaliska verk som jag själv gjort från wav till mp3. Nu ska Genius-funktionen gå igång och samla massa jävla info (trots att jag stängt av allt vad Genius heter i mitt itunes) så fort jag öppnar programmet. Jag hatar iTunes nuförtiden och jag använder det bara då jag absolut måste. Bör kanske nämna att jag använder en Macbook Pro.

iTunes för PC ska vi inte ens prata om....

Ursprungligen av Clase:

Personligen så gillar jag inte iTunes längre. Jag använde det mycket för att konvertera musikaliska verk som jag själv gjort från wav till mp3. Nu ska Genius-funktionen gå igång och samla massa jävla info (trots att jag stängt av allt vad Genius heter i mitt itunes) så fort jag öppnar programmet. Jag hatar iTunes nuförtiden och jag använder det bara då jag absolut måste. Bör kanske nämna att jag använder en Macbook Pro.

Hädare! Du inser att det här innebär att din Apple-licens kommer att dras in?

(Men jag håller med, iTunes är i behov av en rejäl omstrukturering, med alla extrafunktioner som lassats in så har det hamnat ganska långt från grundfunktionen.)

Bevaka tråden