Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTPserver & öppna port?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-26 16:16

Hej. jag har osx 10.2.5. Jag tänkte sätta upp en ftp lite tillfälligt.. för att en kompis som har pc ska kunna skicka över lite filer. Hans icq funkar nämligen inte och msn bara kopplar ner..
Jag är inte så hajj på det här men jag tror att det är något port-problem. Jag kryssar i FTP access, och ger honom adressen som står i "Other people can access your FTP server at ftp://xxx." Jag har också gjort ett konto som han ska kunna logga in med. Grejjen är att jag kan logga in där från min dator med ett ftpprog. Men han kan inte.. vad ska jag ha för port?
Jag har för mig att en kompis hjälpte mig en gång för flera os-uppdateringar sedan att öppna port 3000. Det var något man gjorde i Terminalen. Jag har chello, de kanske har blockat portar eller nåt?

tack tack..

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 13:42

om du har en ipadress som börjar med 192.168.x.x, 172.16.x.x - 172.31.x.x, 10.x.x.x då har du en ipadress som är reserverad för privata nätverk. det är vanligt att internetleverantörer använder dessa nät för att spara på publika ipadresser.
för att komma runt det här måste man konfigurera port forwarding för ftp-trafik på enhet som har en publik ipadress, som står nätverksvis framför din dator.
det brukar kunna vara en sk. bredbandsrouter.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-04-27 13:57

Du har helt rätt i att Chello spärrar vissa portar. Man får inte köra en FTP-server enligt dem.

Men det går ju att kringgå. Använd SSH istället. Chello nämner inget om detta protocol. be din kompis laddda ner en klient till windows som har stöd för ssh. Det finns grafiska sådana, och vissa uppför sig som en ftp-klient.

• Oregistrerad
  • 2003-04-27 14:54

ok. .tack.
Puppet, är det helt kört alltså? jag har hört någonting om att man kan använda riktigt höga portar.. typ 5000 eller nåt.. för de är inte spärrade.. Men hur gör man? Måste jag ha ett speciellt ftpprog då, räcker det inte med osx inbyggda?

• Medlem
  • TÄBY
  • 2003-04-27 15:35

Puppet's förslag är det bästa använd ssh/scp istället. För windows finns WinSCP2 som är en rätt bra klient. Man ska helst ändra lite inställningar i den också så den kör SSH v2 och AES eller blowfish som är snabbare kryptering än den vanliga 3DES.

http://winscp.vse.cz/eng/

På din dator slår du på Fjärrinloggning under Fildelning i sys-inställningar.

Vilka portar FTP servern ska använda kan du ändra i filen "/etc/services" (newbie varning, jag är inte 100% säker på detta).

Men finns det något trick att få ftpchroot att fungera? Jag förstår att Apple vill snåla på OS X klientens ftp server funktioner, så jag laddade ner Wu-FTP källkod, men autoconfigure fungerar inte och jag har inte en aning om hur man kompilerar då...
Ska prova att byta till LukemFTP, den har jag lyckats kompilera tidigare...hoppas det fungerar.

FTP använder sig av port 20 och 21, Chello blockar port 21. Så om du vill köra en FTP-server måste du lägga om trafiken på port 21 till en annan port (som 2121 eller dylikt).

Wu-FTP rekommenderar port 4020 och 4021 om man inte kan använda 20 eller 21 eftersom de inte är upptagna av någon standard service.

Jag har kanske hittat svaret på mig egen fråga. Med Pure-FTP fungerar "ftpchroot". Ska prova ikväll:

http://forums.osxfaq.com/viewtopic.php?t=3610&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=7ba210da81e301a1ee6b8491c99b9c9e

Nu har jag kompilerat och installerat Pure-ftpd, och det fungerar utmärkt!
Chroot fungerar och byta port fungerar, så nu kommer utomstående personer in även fast jag har UPC/Chellos snåla uppkoppling.
Instruktioner för hur man gör finns på sidan jag länkade i förra posten!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 08:39

Hur lägger man om en port?
(förstår hur man forwardar till speciellt internt IP)
Har en RP614 Router
Kör Chello/UPC
Skulle vilja lägga upp en ftp server

• Oregistrerad
  • 2003-05-28 09:07

Hej, Portnummer ställer du in i "webdelning". Om du är bakom brandvägg (vem är inte det ) så skall han logga in "passivt". Beroende på hans ftp-program så kan han få skriva typ 'ftp://213.97.XX.XX:14021' (om man har port 14021)

Eller något (kanske)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Norrman
Nu har jag kompilerat och installerat Pure-ftpd, och det fungerar utmärkt!
Chroot fungerar och byta port fungerar, så nu kommer utomstående personer in även fast jag har UPC/Chellos snåla uppkoppling.
Instruktioner för hur man gör finns på sidan jag länkade i förra posten!

Vilken port använde du?

Vad är chroot?

J.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 10:48

chroot menas väl typ
"change root"
och då kan man alltså ändra så att de som loggar in via FTPinte kan komma åt datorns verkliga rotkatalog utan att för dessa tolkas tex /Users/ftp som rotkatalog(ftpchroot).

Med andra ord så när du inloggad på FTPn står i "/" så står du i verkligeten i katalogen /Users/ftp.

edit: förtydligande

Senast redigerat 2003-06-20 17:09

Det bara snurrar

Hej

Läste era inlägg här. Jag skulle också vilja lägga upp en ftp server. Jag har Chello och Airport Express. Hur ändrar jag så att folk kan ansluta till mig om nu port 21 är blockad. Har ni nått enkelt tillvägagånssätt. Jag läste trådarna och även den med en länk, det snurrade bara som sagt. Är inte speciellt haj på terminal och dyl.

Hälsningar och tacksam för svar

Peo

1
Bevaka tråden