Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välj internet.telenor.se APN för att få Turbo 3G

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-08-16 00:51

Jojo, men det är en teoretisk hastighet Inte säkert basstationen har 7,2Mbit, utan bara 3,6Mbit.
Menade bara att han har turbo 3G redan aktiverat på båda APN:erna, så det är bara att köra på. Inte alla som ar turbo 3G aktiverat på services.telenor.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-17 07:16
Ursprungligen av Mäcen:

Jojo, men det är en teoretisk hastighet Inte säkert basstationen har 7,2Mbit, utan bara 3,6Mbit.
Menade bara att han har turbo 3G redan aktiverat på båda APN:erna, så det är bara att köra på. Inte alla som ar turbo 3G aktiverat på services.telenor.se

Jag har 3GS 16 GB, köpte den i fredags!
Men nu fick ja blåtanden och lira ... kan det bli mkt bättre ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-17 10:48
Ursprungligen av themys:

Jag har 3GS 16 GB, köpte den i fredags!
Men nu fick ja blåtanden och lira ... kan det bli mkt bättre ?

Turn-by-turn GPS, VoiceControl....

Ursprungligen av kenjon:

Turn-by-turn GPS, VoiceControl....

Turn-by-turn GPS finns på iPhone 3G också

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-08-17 07:18

Härligt! Bara att njuta nu då.

Försökte få igång internet.telenor.se med BenM, men där försvann tethering också. Fan då!

Tog mig även tid att prata med Telenor som sa att "deras programmerare jobbar på problemet i ett _nära samarbete_ med Apple. Frågan man lätt ställer sig är hur svårt det ska vara!

Senast redigerat 2009-08-18 17:12

Tjejen har tagit över min 3G och kör med Telenor. Är det någon som har det billigare surfalternativet (59kr/mån), som får hastigheter runt 3mbit? Det står iofs på deras hemsida att det ska vara vanlig 3G-hastighet. Men vad långsamt det går.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-08-22 10:58
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Tjejen har tagit över min 3G och kör med Telenor. Är det någon som har det billigare surfalternativet (59kr/mån), som får hastigheter runt 3mbit? Det står iofs på deras hemsida att det ska vara vanlig 3G-hastighet. Men vad långsamt det går.

Använder du services.telenor.se med den tjänsten, så kommer du endast upp 128 kbit/s. Ingen hastighet som man hoppar högt av!

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2009-08-20 13:21

Hej på er alla!
Har nya 3gs via telenor. Jag måste stänga ned wi-fi innan jag kan skicka mms...
Detta är otroligt störande, kan man inte ställa in att mms ska gå via 3g-nätet?
Någon med liknande erfarenhet med telenor?
Mycket frågor här...

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-08-22 10:54
Ursprungligen av joste:

Hej på er alla!
Har nya 3gs via telenor. Jag måste stänga ned wi-fi innan jag kan skicka mms...
Detta är otroligt störande, kan man inte ställa in att mms ska gå via 3g-nätet?
Någon med liknande erfarenhet med telenor?
Mycket frågor här...

Det går via services.telenor.se oavsett om du kör på wlan eller inte. Tyvärr är det problem med 3.0 och 3.0.1 när det gäller MMS och snart ska det komma en uppdatering som löser detta och lite till. Ryktas om att den ska komma i början av september, men tills dess får du leva med att skicka om dina mms några gånger innan dom går iväg.

Ursprungligen av joste:

Hej på er alla!
Har nya 3gs via telenor. Jag måste stänga ned wi-fi innan jag kan skicka mms...
Detta är otroligt störande, kan man inte ställa in att mms ska gå via 3g-nätet?
Någon med liknande erfarenhet med telenor?
Mycket frågor här...

Jag har inga som helst problem att skicka MMS samtidigt som jag är uppkopplad via Wifi. Telenor naturligtvis.

Det här var intressant. Kör Tele2 privat och det brukar ha riktigt bra hastighet. På jobbtelefonen/bredbandet har vi Telenor som är betydligt långsammare. Måste testa att byta APN. Tack för tipset!

extra Telenor-logga

efter att jag installerat "Keptangs" länk med internet-intällningar för Telenor (http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/268421-vaelj-internet-telenor-apn-foer-att-fa-turbo-3g.html) så fick jag en extra Telenor-logga just under klockan och nu får jag inte bort den.
är det någon kunnig själ här som vet hur eller har en länk till någon som vet hur man gör!

tack på förhand!

Ursprungligen av reklamkillen:

efter att jag installerat "Keptangs" länk med internet-intällningar för Telenor (http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/268421-vaelj-internet-telenor-apn-foer-att-fa-turbo-3g.html) så fick jag en extra Telenor-logga just under klockan och nu får jag inte bort den.
är det någon kunnig själ här som vet hur eller har en länk till någon som vet hur man gör!

tack på förhand!

Jag har inte någon sån logga på min 3Gs faktiskt, kan det finnas någon inställning för det?

Senast redigerat 2009-08-30 20:18
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-08-30 20:07

Flyttade in reklamkillens inlägg hit från en separat tråd.
/Admin

jag tror jag hittat lösningen.
precis som någon skrev innan eller om det var på det andra forumet. när man är långt ifrån Telenors egna master och bara har en mast som dom delar med andra, så kommer det en extra Telenor-logga.
den fick jag i helgen när jag var hos svärföräldrarna mellan Ystad och Trelleborg. när jag sedan igår kom hem, utanför Lund, så startade jag om telefonen och vips loggan borta.
vet inte om detta är vetenskapligt bevisat, men i alla fall en teori. ska kolla nästa helg när jag ska till svärföräldrarna igen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-31 08:56
Ursprungligen av reklamkillen:

jag tror jag hittat lösningen.
precis som någon skrev innan eller om det var på det andra forumet. när man är långt ifrån Telenors egna master och bara har en mast som dom delar med andra, så kommer det en extra Telenor-logga.
den fick jag i helgen när jag var hos svärföräldrarna mellan Ystad och Trelleborg. när jag sedan igår kom hem, utanför Lund, så startade jag om telefonen och vips loggan borta.
vet inte om detta är vetenskapligt bevisat, men i alla fall en teori. ska kolla nästa helg när jag ska till svärföräldrarna igen!

Är du där så ofta? Stackare....
Skulle vara bra om det kom upp pga det du tror. Om man använder data roaming kan det vara kul att se till vilken operatör det roamar.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-09-28 13:59
Ursprungligen av reklamkillen:

jag tror jag hittat lösningen.
precis som någon skrev innan eller om det var på det andra forumet. när man är långt ifrån Telenors egna master och bara har en mast som dom delar med andra, så kommer det en extra Telenor-logga.
den fick jag i helgen när jag var hos svärföräldrarna mellan Ystad och Trelleborg. när jag sedan igår kom hem, utanför Lund, så startade jag om telefonen och vips loggan borta.
vet inte om detta är vetenskapligt bevisat, men i alla fall en teori. ska kolla nästa helg när jag ska till svärföräldrarna igen!

Det stämmer bra. Utanför Malmö/Lund, Göteborg, Stockholm och Karlskrona/Ronneby har Telenor och Tre gemensamt 3G-nät. När du befinner dig i detta område kan den extra loggan dyka upp.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-10-06 20:28
Ursprungligen av Mäcen:

Det stämmer bra. Utanför Malmö/Lund, Göteborg, Stockholm och Karlskrona/Ronneby har Telenor och Tre gemensamt 3G-nät. När du befinner dig i detta område kan den extra loggan dyka upp.

Stämmer angående Telenors egna nät och det samägda (3GIS) nät. "Problemet" ligger på sim-nivå och beror på att ditt simkort är från en serie tidigare än 426. Tar du ut simkortet, så ser du simkortsnumret och det ska vara ett 426 eller senare för att inte få dubbla Telenor. 425 eller tidigare genererar dubbla Telenor. Vilken serie man har ser man på dom första tre siffrorna på simkortet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-10-06 20:30
Ursprungligen av jonny74:

Stämmer angående Telenors egna nät och det samägda (3GIS) nät. "Problemet" ligger på sim-nivå och beror på att ditt simkort är från en serie tidigare än 426. Tar du ut simkortet, så ser du simkortsnumret och det ska vara ett 426 eller senare för att inte få dubbla Telenor. 425 eller tidigare genererar dubbla Telenor. Vilken serie man har ser man på dom första tre siffrorna på simkortet.

Kanon, då löste vi det problemet. Bara att ringa till kundtjänst och få ett nytt gratis SIM-kort hemskickat.

Jag fick allting att fungera med keptangs mobileconfig! underbart!

Har telenor och fick bara iväg kanske 1/10 MMS, nu fungerar det igen men har fått dubbla loggan så har beställt ett nytt simkort i hopp om att det löser problemet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-12-04 10:30

"Så här funkar Telenor Fri Mobilsurf Turbo
Med Telenor Fri Mobilsurf Turbo får du total kontroll över kostnaderna. Månadsavgiften på 119 kr ger obegränsad tillgång till hela internet. Det finns inga volymbegränsningar – inga extrakostnader eller hastighetssänkningar tillkommer, oavsett datamängd.

Du kan surfa, maila, streama media, ladda ner filer, blogga och köra olika program med Turbo 3G-hastighet (upp till 6 Mbit/s).

Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.telenor.se och Internet.telenor.se fungerar alldeles utmärkt!"

"Så här funkar Telenor Fri Mobilsurf
Med Telenor Fri Mobilsurf får du total kontroll över kostnaderna. Månadsavgiften på 59 kr ger obegränsad tillgång till hela internet.

Du kan surfa, maila, streama media, ladda ner filer, blogga och köra olika program med 3G-hastighet (350 kbit/s) och det finns inga volymbegränsningar!

Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.telenor.se och Internet.telenor.se fungerar alldeles utmärkt!"

Telenor - Alla mobiltjänster

Ursprungligen av Mäcen:

massa kopiera/klistra in text

va?

....

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-12-04 10:37

"Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.Telenor.se och Internet.Telenor.se fungerar alldeles utmärkt!"

Det ska med andra ord fungera att få Turbo-3G på båda kopplingspunkterna nu.

Denna tråden handlar om att man ska välja internet.telenor.se för att få Turbo-3G, men då slutar Internetdelning att fungera i iPhonen. Väljer man services.telenor.se så funkar Internetdelning, men man fick bara en 384:a i nerlänk. Nu ska det alltså gå att även få Turbo-3G på APN:et services.telenor.se

Ursprungligen av Mäcen:

"Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.Telenor.se och Internet.Telenor.se fungerar alldeles utmärkt!"

Det ska med andra ord fungera att få Turbo-3G på båda kopplingspunkterna nu.

Denna tråden handlar om att man ska välja internet.telenor.se för att få Turbo-3G, men då slutar Internetdelning att fungera i iPhonen. Väljer man services.telenor.se så funkar Internetdelning, men man fick bara en 384:a i nerlänk. Nu ska det alltså gå att även få Turbo-3G på APN:et services.telenor.se

Har du testat själv? De funkar inte för mig.

services: 0,372 ner / 0,127 upp
internet: 2,996 ner / 0,385 upp

Ursprungligen av Mäcen:

"Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.Telenor.se och Internet.Telenor.se fungerar alldeles utmärkt!"

Det ska med andra ord fungera att få Turbo-3G på båda kopplingspunkterna nu.

Denna tråden handlar om att man ska välja internet.telenor.se för att få Turbo-3G, men då slutar Internetdelning att fungera i iPhonen. Väljer man services.telenor.se så funkar Internetdelning, men man fick bara en 384:a i nerlänk. Nu ska det alltså gå att även få Turbo-3G på APN:et services.telenor.se

Nej. Internetdelning fungerar alldeles utmärkt med internet.telenor.se, just därför gjorde jag mobileconfig-filen som använder internet.telenor.se för data och services.telenor.se för MMS.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-12-04 13:04
Ursprungligen av keptang:

Nej. Internetdelning fungerar alldeles utmärkt med internet.telenor.se, just därför gjorde jag mobileconfig-filen som använder internet.telenor.se för data och services.telenor.se för MMS.

Lysande!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-04 10:55

Jag ringde Telenor kundtjänst och vid första försöket fick jag reda på "Nae, det finns inget vi kan göra, det ska fungera med services.telenor.se". Efter att ha testat med bredbandskollen både med services.telenor.se och internet.telenor.se blev det ganska uppenbart - services.telenor.se gav inte Turbo3G...
Ett till samtal till Telenor och den här gången hänvisade jag till Björnström som också kör Telenor och fått Turbo3G aktiverat på services.telenor.se. Killen jag snackade med var väldigt trevlig och serviceminded och kollade upp hur det såg ut på Björnströms abbonemang, vad han hade för tjänster etc. Efter lite meck bad han mig prova, men tyvärr fungerade det fortfarande inte. Han bad att få ringa upp dagen efter (klockan var runt 20.00 på kvällen), då fanns tydligen den tekniska supporten på plats och kunde hjälpa till.
Efter tio minuter ringde han upp igen och meddelade glatt att "Nu ska det fungera!". Jag testade - och visst fungerade det! Nu har jag Turbo3G på services.telenor.se! Yay!

services.telenor.se (beroende på plats)
1,5 - 3,8 Mbit ner
0,1 - 0,4 Mbit upp

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-12-04 11:34

Ja, be att få bli kopplade till teknisk support så ordnar de att service-APN:et blir aktiverat för HSDPA.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-04 16:27
Ursprungligen av Mäcen:

Ja, be att få bli kopplade till teknisk support så ordnar de att service-APN:et blir aktiverat för HSDPA.

Är alla tvungna att ringa för att få det inkopplat? Kan de inte lägga in det som default???

Bevaka tråden